(Foto: Reidar Peersen)

Interiørblogg gir uante muligheter

1.300 besøkende daglig, jobboppdrag og en rekke omtaler i magasiner. Jeanette Lundes interiørblogg gir overveldende muligheter.

(Foto: Reidar Peersen)

BLOGGSUKSESS: Jeanette Lundes interiørblogg Fryd+ Design blir til ved husets spisebord. FOTO: REIDAR PEERSEN

SKIEN – En har behov for å lage ting når en er kreativ, og det blir behov for å ha et sted å samle sakene. En blogg blir som en visuell dagbok, sier grafisk designer Jeanette Lunde, som bor på Gulset i Skien.

For to år siden begynte hun å legge ut bilder av ting hun har lagd og fotografi av interiør, på bloggen Fryd+Design. Mottakelsen var overveldende, og har ført til mer enn bloggeren forutså.

– Det begynte med at folk spurte om å få kjøpe ting jeg hadde lagd. Jeg åpnet nettbutikken Fryd+Shop, men siden jeg jobber på heltid på Hjalmar Johansen videregående skole, har jeg ikke hatt tid til å produsere nok for salg.

Omtalt i ukeblader

– Interiørblogger er gull verdt for glansete magasin. Journalister har fått nye kilder til stoff, mener Lunde – noe hun kan si med sikkerhet. Bloggen og hennes virke er omtalt i flere magasiner. Rom 1-2-3, KK, Mamma, Dagbladet Søndag, den danske utgaven av Boligliv og lokalpressen har alle hatt reportasjer om henne. Varden har tidligere omtalt designerens planer om å bygge om låven på Gulset gård til kontor, butikk og fotostudio.

Stylist i KK

I sommer tok en redaktør i ukebladet KK kontakt med Lunde. De ville gjerne ha henne til å lage interiørsider i bladet, være stylist. Et oppdrag designeren måtte takke ja til.
– Det er rart å ikke lage designet selv, men det er en morsom erfaring, sier hun. For et par uker siden hadde hun seks interiørsider med bilder hun har tatt selv og bilder hentet fra nettbutikker. Hun har også levert en julereportasje til bladet.

Nytt e-magasin i dag

Designeren lager også sitt eget elektroniske magasin. By Fryds første utgave er det 50.000 som har sett. I dag kommer utgave nummer to.
– Det er mange som ønsker å annonsere, men jeg er litt i tvil. Bloggen har min personlige smak, og annonser kan ødelegge uttrykket, mener hun.
Daglig er det 1.300 personer som klikker seg inn på bloggen Fryd+Design. Bloggen er på engelsk og leserne er fra hele den vestlige verden.
– En dag fikk jeg mail fra en dame i Teheran. Det er rart å tenke på at hun blir inspirert av min stil. Via bloggen kommer jeg i kontakt med folk jeg ellers aldri ville møtt.

 

Jobb lokalt (229)