annonse

Grønne Grenland

BEST NÅR DET GJELDER
BEST NÅR DET GJELDER: BEST NÅR DET GJELDER: Det er ingenting i veien for at Grenland kan bli best på miljø. Vi kan dempe bilkjøringen og øke kollektivbruken kraftig, hvis vi vil. FOTO: PER-EIRIK HEKKELSTRAND (Foto: PER-EIRIK HEKKELSTRAND)

  • System Administrator

Vi kan smile av den nå, den gule røyken. Den som var med å skaffe arbeidsplasser på Herøya. For det gikk ikke an å stoppe utviklinga. Glemt er dioksiner, avfallstønnene Bellona gravde opp, uspiselige krabber. Vi husker knapt Miljøpakke Grenland, SFT-rapporter og stempelet som Norges svar på Tysklands Ruhrområde. For vi har kommet så langt.

Facebook-knapp kommer her

Vi kan hoppe i havet uten å måtte dusje etterpå, kildesortering fikser vi, og industrien har ryddet opp eller lagt ned. Bedrifter har blitt miljøvennlige, og Porsgrunn og Skien har blitt «Framtidens byer» med mål om lavest mulig klimautslipp og godt bymiljø. Alt er såre vel. Vi kan lene oss tilbake i bilen på vei til jobb med visshet om at resten kan andre ta seg av. Men gidder vi å stoppe nå? Vi gjør vel egentlig ikke det.

Den globale oppvarmingen er en trussel, ikke bare langt der ute et sted, men her og nå, hos oss. Økt temperatur, mer nedbør, kortere snøsesong – rett og slett mer vær. I tillegg fører industri og bilkjøring til utslipp og forurensning. Derfor satser «Framtidens byer» på å få ned bilbruken. Hver og en av oss kan gjøre mye, men politikerne må brøyte vei med beslutninger og penger. Bybane, flere sykkelstier og gangveier, bedre tilrettelagt for elbiler, hyppigere busstilbud og gode takster. Skal vi handle, kan labbebusser fra større parkeringsplasser være en mulighet. Vår kjære elv kan få rutebåt mellom byene, og skal vi enda lenger, kan vi ta toget.

Det blir så mange biler som det bygges veier til. Færre biler kan være veien å gå for å skape bysentrum der folk trives. Klager vi over rushtrafikken, kjør kollektivt. Bare fire prosent av daglige reisende bruker tilbudet. Skal kollektivtrafikken i Grenland øke, er suksessfaktorene mange. Gode møteplasser for å skape byer der mennesker trives, er gulrota, skal vi tro prosjektmedarbeider Lena Karoliussen i Framtidens byer.
«Vi behøver ikke vekst i bilparken. Vi behøver byer hvor mennesker er i sentrum og hvor det er mulig å bo og leve. Hvorfor ikke bruke de fineste arealene til møteplasser i stedet for bilveier», foreslår hun.

Noen humper i veien er det selv med ønske om trivsel, bedre helse og miljø. Skal man innom barnehagen på vei til jobb, er det kjekt med bil. Og snakker vi store avstander eller industritransport, er firehjulingen fort et must. Men det går an å bruke bilen og senke farten for miljøet. Oslofolk sier det er greit å bremse ned fra 80 til 60 km/t hvis det kan bidra til bedre luftkvalitet, ifølge Aftenposten.

«Det er typisk norsk å være god», sa Gro. Kan hende vi skal skrive det om til «Det er typisk oss å være best – på miljø». Grenland er god på nytenkning innen industri, næring og IKT, og vi har klart å snu verstingstempelet hva miljø angår. Det hadde vært kult om vi blir såpass trigga på å være best i landet på miljø at folk ser til «Grønne Grenland» når det er dags å tenke framtid.

Astrid Borchgrevink Lund, spesialrådgiver kommunikasjon Erfaringskompetanse.no