annonse

Tenk kollektivt

Vedrørende "løsningen" på trafikkproblemene i Grenland, så virker det som om debatten blir mer for eller i mot veibom eller såkalt "brukerfinansiering", som det fint heter.
Ser man av høringsuttalelser på internett, www.veipakke.no, så er 95 prosent av innleggene mot veibom og mot avgifter. Stort sett surmaget egoisme. Bare få prosent går inn for økning av kollektivtransporten, det er også denne løsningen som må vinne fram, men det betinger at våre lokalpolitikere er modige nok. Tar dere utfordringen? Dere kan ikke lenger gi "sukkertøy til ungene", for å øke sin egen popularitet.
Når isbreene smelter og temperaturen øker på kloden vår, da hjelper det ikke å øke hastigheten på airkondisjonanlegget i bilen din, vi må slå av motoren og tenke nytt. Har vi politikerne med oss? Det gjelder "Veipakke Grenland" hvor folk får anledning til å uttale seg. Folderen, som alle bosatte i Grenland har mottatt, sier også at: "Offisielle prognoser tilsier at biltrafikken i Grenland vil fortsette å øke betydelig også i perioden fra 2010 til 2030". Hva innebærer ordet betydelig? Er det nok parkeringsplasser i sentrum av Skien og Porsgrunn til denne betydelige økningen?
Ser man på området Langesund, Stathelle, Brevik, Porsgrunn, Skien, Herre og Skotfoss (som utgjør Grenland) så har det "grodd sammen" til en storby. Det er nå politikerne må tenke nytt!
Avslutningsvis vil jeg vise til en by i Belgia, Hasselt (70.000 innb.) Trafikken i byen økte, de hadde ikke råd til å bygge ny ringvei, noe som var nødvendig om biltrafikken skulle forsette å øke.
Det borgmesteren i Hasselt isteden gjorde var å innføre gratis buss, og sperre bykjernen for trafikk, det viste seg raskt å bli en suksess. Passasjerantallet ble tolvdoblet. Køene forsvant, det var lettere for næringslivet med transport. Næringsdrivende i bykjernen jublet da omsetningen økte. Utflytting ble snudd til innflytting. Parkeringsplasser ble ombygd til parker og sykkelstier. Det er mindre støy og oppvekstmiljøet for barn er bedret. Fordelene var også færre veiarealer å vedlikeholde, antall ulykker har gått betydelig ned, bedre luftkvalitet og mindre svevestøv som igjen førte til færre tilfeller av astma og andre helseplager.
Med denne suksessen som tiltaket medførte, måtte byen bygge nytt storhotell for å kunne ta imot nysgjerrige turister og delegasjoner fra andre byer og land som ville se på resultatene av transporttrafikken. Om lokalpolitikerne tør tenke nytt, så er det kanskje behov for høyhotellet i Skien allikevel! For de veikåte politikerne som ønsker mer veiutbygging, mer forurensing, mindre trivsel i bysentrum; Vend om! Ikke rygg inn i framtiden.
Øyvind Engesland, Skien


(Arkivartikkel fra 02.05.2007)
Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.