annonse

Full fest eller bakrus?

Moflatakryssene
Moflatakryssene: Det må ikke bli for bra forhold for bilistene, ifølge Bypakka, hevder artikkelforfateren. (Foto: Tore Svarverud)

Denne uka er det ubønnhørlig slutt på å komme seg på jobb eller i nødvendige ærender uten å måtte åpne lommeboka på vidt gap.

  • Leserbrev

Bypakke Grenland og bompengeinnkreving er et faktum. Fremtiden vil vise om man klarer å legge til rette for en effektiv næringstrafikk med god flyt.

Der man kan komme seg på jobb innen anstendig tid, hente unger i barnehage eller SFO.

Der folkehelsen blomstrer og vi sitter på sykkel med tilhenger, gjør våre innkjøp, sykler lett pustende, klam på ryggen opp Blåbærstien etter en storhandel på Herkules...

Eller der vi vandrer «med freidig mot» på en gang og sykkelvei der elsyklene farer forbi, så en gående, med bedret folkehelse i blikket, skvetter til siden i panikk for å bli kjørt ned av en ivrig sykelist i alt for trang trikot... På klimahysteriets alter har Bypakke Grenland blitt til.

Når det er sagt er det er ingen grunn til å kimse av endrede klima effekter. Det er mulig det regner hardere, villere og våtere. Men det er også et faktum at i vår vestlige siviliserte verden har det aldri vært mer asfalt, der vannet fosser nedover gateløpene, inn i kjellere, uten sjanse til naturlig drenering.

Byplanmessig fint, men for vannmassene som blir tildelt av vår herre, helt umulig å forholde seg til. Sånt blir det oversvømmelser av.

Bypakka slår seg på brystet av at det skal brukes 2,7 milliarder kroner de nærmeste årene på tiltak som skal få ned den skadelige bilbruken, og fremme kollektivtrafikk og økt GS bruk.

Hastighetsreduserende tiltak, prioritet for kollektivtrafikk der målet er 10 prosent økt belegg, skal gjøre fremkommeligheten i Grenland tilstrekkelig.

Man hopper bukk over det enkle faktum at ÅDT-(årsdøgnstrafikk) på de viktigste strekningene i bybåndet, forlengst kvalifiserer til 4-felts veg. Dersom alle mål nås i Bypakka vil fremdeles ÅDT være skyhøyt over det som regnes som god flyt, som skal sørge for at nyttetransport og kollektiv får god flyt. Man vil med andre ord fortsatt måtte leve med fremkommelighets utfordringer i 2024.

Uforståelig nok har NHO applaudert Bypakka. Det er ikke så nøye der i gården om en liten bedrift som skal kjøre på kryss og tvers gjennom hele dagen får økt sine kostnader.

NHO mener de har sine medlemmer i ryggen. Den eneste årsaken må i så fall være at rørlegger’n og snekker’n har prioritert å stå under kjøkkenbenken og gjøre jobben sin, fremfor å gå på møter i NHO sammen med de store gutta i næringsparken.

Er jo ikke så nøye der i gården hvor man henter lønna si fra. Slike møter har beklageligvis ikke vært prioritert av små selvstendige næringsdrivende, som sliter med å holde billige litauere fra livet, når man konkurrerer om oppdrag.

Vi har fått presentert tankene fra Bypakka. De store flaskehalsene skal forbli flaskehalser i fremtiden. Moflatakrysset må ikke bli for bra, da det kan fremme mere bilbruk. Ville jo været hyggelig om man endelig kunne komme på jobb til tiden...

Lilleelvkrysset blir utbedret, bedre sent en aldri. Men hva skjer i Hovengakrysset eller Borgestad sentrum? Fremtiden får vise om man bare flytter på problemet.

I mellomtiden slikker vi våre sår og jobber ufortrødent videre med å få på plass en effektiv ringvei fra Skien til E 18, det kommer nemlig til å kjøre mange biler i 2024 også, sikkert på el eller hydrogen. Like fullt, de kommer til å trenge en vei, og vi trenger bedre fremkommelighet.

Vi skal nemlig ha noe å leve av også i fremtiden.

Jørn Inge Næss, gruppeleder Skien Fremskrittsparti

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.