annonse

Bypakka kan bli et gjennombrudd

Skien sentrum
Skien sentrum: Kan Bypakke Grenland og de medfølgende bompengene ha som bieffekt at de som bor i byens nordlige bydeler i større grad enn nå gjør sine innkjøp i Skien sentrum, heller enn å kjøre «utafor bruene» eller til Porsgrunn? (Foto: Bjørnar Larsen)

Den triste skjebnen til Skien sentrum drøftes på 20. året og ingen er helt sikre på hva som kan gi mere aktivitet i sentrum.

Prosjektet «Skien 2020» med ambisjonen om blant annet å øke antallet beboere med flere tusen i det gamle sentrum er et av de mest løfterike kommunale prosjektene de siste åra. Prosjektet «Skien 2020» har 100 % politisk oppbakking og alle politikerne fra alle partier håper at prosjektet vil øke aktiviteten i det gamle sentrum.

Alltid er det nye omdreininger på plata: «Trist å komme tilbake til Skien» fra utflyttede. En ny slik omdreining kjører Varden 6. august og det er en god påminnelse for oss som ble igjen. «Da Jarle sa sin ærlige mening om Skien sentrum, tok det av – Nyhetsanker i NRK, Jarle Roheim Håkonsen, er en selverklært skienspatriot. Men han liker ikke det som har skjedd med forfallet og tomme butikklokaler i Skien sentrum.»

I debatter de siste åra dukker det stadig opp utsagn av typen: «Siste spikeren i kista for handel i Skien kommer i oktober med bommene. Da kan man bare stenge Skien sentrum helt.»

Les også: Da Jarle sa sin ærlige mening om Skien sentrum, tok det av

Trist for Skien – men kan dette være riktig? Jeg er ganske sikker på at dette er feil.

Bompenger påvirker hvilke veier folk kjører. Hvis det finnes muligheter for å unngå bompenger, vil mange (eller kanskje de fleste) forsøke å finne smutthull. Hvis ikke avisene skriver om smutthullene, vil uansett de personlige samtalene gi god info om dette. Du må jo for eksempel være ganske innskrenket hvis ikke du raskt ser at det fra Gulset er mulig å kjøre gratis til Skien sentrum over Fossum – og til Herkules og Kjørbekk over Skotfoss-Åfoss-brua (sjekk plassering av bommene på bypakka.no). Bypakke-folkene vil true med at hvis slik kjøring i vesentlig grad endrer trafikkpresset i et nabolag, så må stengning vurderes.

Dette inderlige ønsket om å unngå å betale bompenger (som alle eller nesten alle naturlig har), vil (tror jeg) føre til at mengder av de folkene som tidligere har tatt svippturen ut til Herkules med flotte parkeringsmuligheter og alt opp i hendene, vil tenke seg om både en og to ganger: Kan jeg få kjøpt dette i sentrum – Lietorvet – Arkaden osv.?

Les også: Visste du dette om Bypakke Grenland?

Bypakka er i en slik tenkning gull verdt for Skien sentrum. Hvis bare brøkdeler av dette er riktig, så er slike påstander. Da kan det dukke opp som av og til kalles «ikke-tilsiktede virkninger.» På grunn av bompengene, som folk er så forbannet på – kan det å unngå å betale bompenger føre til at folk på Falkum og Nordre bydel og nordover og hele Gjerpen og Bølehøgda og sørover til grensa til Porsgrunn er med på å vitalisere Skien sentrum.

Hvis disse menneskene insisterer på uansett å betale bompenger, så bør de absolutt kjøre over til Herkules.

Hvis det er viktig å unngå å betale bompenger, så bør de absolutt satse på Skien sentrum og butikkene der eller andre lokale sentra nord og øst. Vi har fått et visst inntrykk de siste åra av at bompenger engasjerer kraftig og det dreier seg om et negativt engasjement. Da bør disse folkene vise i praksis at i tråd med bom-motstanden følger rett og slett en virkning: Skien sentrum styrkes.

Så innser jeg at alt det jeg har skrevet her er spekulativt – men det springer ut av et inderlig ønske om at Skien sentrum skal blomstre og utvikle seg

Frode Bakken, Bystyrepolitiker Ap – medlem av Teknisk utvalg (Uttaler meg bare på egne vegne og ikke på vegne av Skien Ap).