annonse

Lufta er (ikke) for alle!

Piggdekkøkning
Piggdekkøkning: Til tross for at vi vet at piggdekk er en viktig årsak til svevestøv legger stadig flere i Grenland om til piggdekk fremfor piggfrie vinterdekk. (Foto: NTB scanpix)
: Tone Skau Jonassen Avdelingsleder Bergfald Miljø-rådgivere (Foto: )

Byluft. Lufta er for alle! Lufta er for alle! Ropte jenta og lo mens hun viftet med hendene helt opp i ansiktet til kompisen sin. Men lufta er ikke for alle.

  • LESERBREV

Nylig hadde Grenland så dårlig byluft at barn, eldre og personer med astma, KOLS og hjertekarsykdommer ble advart mot å gå utendørs/bedt om å holde seg innedørs. Hele tre dager den uka fikk mange personer i Grenland begrenset sin bevegelsesfrihet. Varsellampene lyste rødt, og det medførte betydelig helserisiko for astmatikere og personer med andre luftveissykdommer å oppholde seg langs hovedveiene i Grenland.

Industrien i Grenland har gjennomgått en total forvandling siden 80-tallet, der deler av næringslivet er i fremste rekke i det grønne skiftet. Gjødselfabrikken Yara på Herøya har utviklet «magiske kuler» som reduserer klimagassutslippene med 70–90 prosent, og Norcem i Brevik er verdens første sementfabrikk som tester ut CO2-fangst og lagring. Luftkvaliteten i Grenland er i dag mye bedre enn på slutten av 70-tallet. Dette skyldes hovedsakelig reduksjoner i de lokale industriutslippene i perioden 1970-1990.

Det er bilbruken som i dag er hovedårsaken til helsefarlig luft.

Ta en dyp innånding i Sverresgate i Porsgrunn sentrum eller over brua ved Klosterfoss i Skien i morgenrushet, og du vil med hver kubikkcentimeter luft få opptil hundretusentalls bittesmå forurensede partikler ned i lungene. Disse helsefarlige partiklene kommer fra bileksos, veidekke og bildekk.

Folkehelseinstituttet har på oppdrag fra Statens vegvesen regnet ut hvor mange denne forurensningen rammer.

Hvert år dør 185 mennesker i Oslo for tidlig på grunn av svevestøv. De dør tidligere enn de ellers ville ha gjort, hvis de ikke hadde blitt utsatt for luftforurensning. De fleste dør da av en forverring av eksisterende sykdom, som hjerte- og karsykdommer eller lungeplager.

Omsetter vi disse tallene til befolkningen i Grenland, kan man anta at ca. 30 personer dør for tidlig hvert år pga. svevestøv – en hel skoleklasse!

Lufta er åpenbart ikke for alle.

Dette er virkelig ikke god Grenlandsreklame. Det får ikke unge barnefamilier til å flytte til området vårt.

Helsefarlig byluft har over lang tid vært en kjent problemstilling, men tiltakene som virker uteblir. Strakstiltak som lavutslipssoner, datokjøring og økte bompenger på dager med høy luftforurensning, er ikke en gang utredet.

Bruk av piggfrie vinterdekk er et av de mest effektive tiltakene for å redusere konsentrasjoner av svevestøv, spesielt de større partiklene PM10. Piggdekkgebyr er det mest effektive virkemiddelet for å gjennomføre tiltaket.

I Skien og Porsgrunn har piggdekkandelen siden 2007 økt fra 46 prosent til 67 prosent fram til 2016. Dette til tross for at man lenge har visst at piggdekk forårsaker høye konsentrasjoner av svevestøv.

I Grenland har kommunene og fylket prioritert å bruke millioner på økt gaterenhold. Et tiltak som det per i dag ikke er dokumentert har noen god effekt, og gaterenhold alene er ikke tilstrekkelig for å bedre luftkvaliteten i norske byer.

Visste du forresten at kun hver tiende bil i morgenrushet rommer mer enn én person. Dvs. at 9 av 10 biler som står i køen i morgenrushet i Grenland ikke skal levere barn i barnehagen, eller ta med far eller mor til legetime.

Over halvparten av befolkningen i Skien og Porsgrunn bor mindre enn 500 meter fra busstopp langs metrolinjenettet. Metrolinjene har avgang hvert tiende minutt i morgen- og ettermiddagsrushet. Og bruk av buss koster deg kun kr. 13,- per dag hvis du har periodebillett for reiser i Grenland.

Mens vi venter på tiltak som virker kan vi alle bidra til at færre dør for tidlig av luftforurensning i Grenland. Vi kan ta den rasende billige bussen. Sykle og gå mer. Kjøre piggfritt og elbil, når vi absolutt må bruke bil. Da kan lufta bli for alle.

Tone Skau Jonassen, avdelingsleder Bergfald Miljørådgivere

Korreksjon til kronikk «Lufta er (ikke) for alle»

Nå må jeg ha nye briller! 
Ved en inkurie har det sneket seg inn en alvorlig feil i min kronikk «Lufta er (ikke) for alle». Andel piggfriedekk i Skien/Porsgrunn har siden 2007 økt fra 46 % til 67 % i 2016. Tusen takk til Ole Andreas Aas ved Legetjenester og miljørettet helsevern i Grenland, som gjorde meg oppmerksom på dette.

Til tross for økende piggfriandel lyser varsellampene rødt nok en gang den 13. desember. Barn, eldre og personer med astma, KOLS og hjertekarsykdommer advares mot å gå utendørs. Det medfører igjen betydelig helserisiko for astmatikere og personer med andre luftveissykdommer å oppholde seg langs hovedveien i Grenland. 

Mens vi venter på tiltak som gir bedre byluft kan vi alle bidra til at færre dør for tidlig av luftforurensning i Grenland. Vi kan ta den billige bussen. Sykle og gå mer. Kjøre piggfritt og elbil, når vi absolutt må bruke bil.

Da kan lufta bli for alle. 

Tone Skau Jonassen
Bergfald Miljørådgivere

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.