KULTUR TREKKER FOLK: «Stinn brakke» under Notodden Bluesfestival – et av 80 store og små arrangementer som i løpet av festivalsesongen omsetter for anslagsvis 110 millioner kroner. FOTO: KNUT HEGGENES

Festivalfylket Telemark

Hvilket fylke er Norges ledende festivalfylke? Svaret på dette spørsmålet er selvfølgelig Telemark! I disse dager jobbes det målbevisst med programprofilen for en rekke ulike sjangerfestivaler i Telemark. Stolte og PR-bevisste festivalledere markedsfører sommerens trekkeplastre til sine festivaler i Telemark. Sist ut var Notodden Blues Festival med Texasrockerne ZZ Top som plakattoppen til sitt 25-årsjubileum. I sin tid kalte statsminister Jens Stoltenberg Notodden Blues Festival for alle bluesfestivalers mor. De økonomiske ringvirkningene rundt 30.000 besøkende mennesker på Notodden er omfattende. Deler av byen er omformet fra industrikultur til kulturindustri. Fram mot hundre-årsjubiléet i 2013 realiseres Europas Bok og Blueshus til 137 mill kroner. Her fører en festival til omdømmebygging, byutvikling og nye næringer.

I Telemark startet det hele med Dyrsku’n i 1866, vedtatt av Stortinget i 1865, gjennomført i Kviteseid de første åra og senere flyttet til Seljord. Dyrsku’n samler årlig 65.000 mennesker og har en verdiskaping på om lag 350 mill kroner i form av lokal omsetning og inngåtte kontrakter hos utstillerne. Med dette konkurransefortrinnet i form av arrangørkompetanse, kommunal tilrettelegging og nye gründere, har Seljord kommune utviklet seg til en kulturmagnet med verdiskaping rundt en rekke nye festivaler. Størst er dansebandfestivalen, nå omdøpt til Seljordfestivalen og Countryfestivalen. Begge to gir frivillige lag og organisasjoner i Vest-Telemark store årlige dugnadstilskudd, og et årlig overskudd til eierne på 3–5 mill kroner. Det siste var nok hovedårsaken til at Countryfestivalen skandaløst nok ikke oppnådde nasjonal knutepunktstaus i 2011. Den klarer seg nemlig uten offentlige tilskudd, noe som burde være en målsetting for flere nasjonale festivaler!

I Telemark er det registrert rundt 80 ulike festivaler, historiske friluftsspel og årlige arrangement. Disse har en omsetning på om lag 110 millioner kroner. I neste ledd gir omsetningen ringvirkninger i form av transport, overnatting, mat og markedsføring som er vanskelig å måle, men som utvilsomt er kulturbasert næringsutvikling satt i system. I kulturfylket Telemark er en rekke kulturtradisjoner videreført i form av festivaler; folkemusikk (Bø og Vinje), blues (Notodden), viser og poesi (Kragerø, kanalkommunene og Tinn), dans og country (Seljord), teater (Porsgrunn), mat og brass (Skien), shanty, fisk, revy, bluegrass og skjærgårdssang (Bamble), litteratur (Vinje), filosofi (Kragerø) og rock (Tinn og Nome). I tillegg kommer private aktører som Treungenfestivalen og Wrightegården i Langesund for å nevne noen få.

Mange er nevnt og sikkert noen glemt, men variasjonsrikdommen sier noe om hvor mange ulike tradisjoner, konkurransefortrinn og muligheter som finnes i Telemark. At noen festivaler vokser og gror, og andre visner og dør, er naturlig i den regionale festivalfloraen.

Festivalene tar vare på og utvikler våre allsidige tradisjoner inn i ei ny tid. Det store spørsmålet er selvsagt om vi går fra årskort i lokalt frivillig lokalt virke til et lokalt kortvarig festivalstunt. Selv plukker jeg ut det jeg liker, og inviterer slekt og venner til å besøke oss sommerstid når det er gøy å vise fram et heftig festivalfylke. Det er mye å være stolt av i Telemark!

Geir Berge Nordtveit, fylkeskultursjef

 

Jobb lokalt (220)