annonse

El-Kia med 45 mils rekkevidde

TETT I FRONT
TETT I FRONT: Elbilen har en tett grill, hvor ladeporten er, som den også er på Kia Soul. (Foto: Produsenten )
FORSKJELL
FORSKJELL: Interiøret i den elektriske versjonen skiller seg fra hybridene. Særlig midtkonsollen har en annen utforming, der er girspaken byttet ut med et hjul. (Foto: Produsenten)

Helt mot slutten av året lanseres den elektriske versjonen av Kia Niro i Norge. Nå har produsenten sluppet de tekniske spesifikasjonene.

  • Morten Abrahamsen / NTB

Kia Niro har en tett grill med ladeport, og den har redesignede luftinntak og nye LED-kjørelys. I tillegg har den blå dekordetaljer som skiller den fra de andre modellene.

Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge, tror el-versjonen blir en suksess.

– Niro Electric er en bil som vil passe godt inn i det norske markedet. Nordmenn er glad i SUV-designet, og at man kombinerer dette med en elektrisk bil med god rekkevidde, vil være attraktivt.

Hun sier videre at de tror bilen kan leveres med hengerfeste, men at det ikke er bekreftet fra fabrikken.

FORSKJELL
FORSKJELL: Interiøret i den elektriske versjonen skiller seg fra hybridene. Særlig midtkonsollen har en annen utforming, der er girspaken byttet ut med et hjul. Foto: Produsenten

2000 reservasjoner

Bilen blir tilgjengelig med to forskjellige batteristørrelser. Den største, på 64 kWh, skal gi en rekkevidde på mer enn 45 mil i den virkelighetsnære WLTP-syklusen, ifølge pressemeldingen. Motoren yter 204 hestekrefter og har et dreiemoment på 395 newtonmeter. Akselerasjon fra null til hundre er oppgitt å være 7,8 sekunder.

Niro Electric skal være klargjort for lading med 150 kW hurtiglader. Med hurtiglading på 100 kW lades den til 80 prosent på 54 minutter.

Det mindre batteripakken er på 39,2 kWh og skal gi en rekkevidde på mer enn 30 mil.

Den norske importøren har åpnet for reservasjoner og kan melde om stor interesse.

– Nå er det over 2000 som har reservert bilen og betalt inn et beløp på 7777 kroner, sier Mette S. Hauge, informasjonsansvarlig hos den norske importøren.

Hauge sier at de foreløpig ikke vet noe om prisen, og at de heller ikke vet når de kan si noe om den, men at de første bilene kommer til Norge i november.