annonse

Moderne klassiker

NY OG GAMMEL
NY OG GAMMEL: Mercedes-Benz G-klasse ser ut som den har gjort i snart 40 år, men så å si alt er nytt på denne utgaven. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB)
TEMPOSTERK
TEMPOSTERK: Det er så definitivt ingen strømlinjeformet bil, men med AMG-motoren er bilen absurd kvikk. (Foto: Morten Abrahamsen)
NY GIV
NY GIV: Importøren sier de har solgt like mange G-klasse på noen få måneder som de foregående fem årene. (Foto: Morten Abrahamsen)
HÅNDLAGD
HÅNDLAGD: Motoren er lagd for hånd og signert. Foreløpig er G-klasse kun tilgjengelig med to motorer, denne og en litt mildere versjon i G 500, som har 422 hestekrefter. G 500 har en startpris på rett under to millioner kroner. (Foto: Morten Abrahamsen)
NYE FLATER:
NYE FLATER: Bilen har også fått sin versjon av det nye Mercedes-interiøret. Lekkert og funksjonelt. (Foto: Morten Abrahamsen / NTB)

Det finnes mange luksus-SUVer med diger motor, men ingen er som Mercedes-AMG G 63.

  • Morten Abrahamsen / NTB

Skyver man gasspedalen i gulvet på en Mercedes-AMG G 63, er det som om man er på vei inn i en parallell virkelighet. Bilen ble designet på 1970-tallet, som en litt sivilisert terrengbil, muligens av samme fyr som står bak lecablokken. Den veier 2,5 tonn, har 24 centimeter bakkeklaring og er nær to meter høy. Av alle biler på markedet i dag er dette den som har den minst sportslige framtoningen.

TEMPOSTERK
TEMPOSTERK: Det er så definitivt ingen strømlinjeformet bil, men med AMG-motoren er bilen absurd kvikk. Foto: Morten Abrahamsen

Da er det mildt sagt kokos å bli med på en akselerasjon fra null til hundre på 4,5 sekunder, akkompagnert av et lydbilde som kunne kommet fra en én meter høy superbil. For i en G 63 sitter man på høyde med en lastebilsjåfør mens man stirrer ut av en frontrute som er bortimot loddrett. Det er en bil man klyver inn i, med stigbrett, og på midtkonsollen er det en rekke funksjoner, som diffsperre som skal få bilen til å klatre opp en fjellvegg. Bilen har også knapper som skal gjøre den maks aggressiv på bane. Det er ikke mange kjøretøy som har dette spennet i egenskaper.

Nesten alt er nytt

Det gir egentlig ikke mer mening enn terrengdekk på en Formel 1-bil, men det samtidig en dypt fascinerende opplevelse. Dette er ingeniørenes seier over fysiske begrensninger.

NY GIV
NY GIV: Importøren sier de har solgt like mange G-klasse på noen få måneder som de foregående fem årene. Foto: Morten Abrahamsen

For bilen her har lite med tidligere G-klasse å gjøre – eller Geländewagen som disse bilene het, den gang jappene feilparkerte dem rundt Oslo Børs på 80-tallet. Formen er den samme, men i versjonen som nettopp kom, er det kun noen få detaljer som faktisk er som de alltid har vært: reservehjulet på bakdøren, dørhåndtaket for passasjer, knappene for å låse differensialen, låsmekanismen i dørene, blinklysene.

Dette er med andre ord en helt ny bil, pakket inn i den klassiske vinkelhakedesignen.

Vill motor

Testbilen er monsterversjonen med en vanvittig V8-motor med to turboer som yter 585 hestekrefter og et dreiemoment på 850 newtonmeter. Når dette håndlagde maskineriet får frie tøyler, er det umulig ikke å glise. Boksen på to og et halvt tonn lener seg litt bakover og skyter fart på en måte som knapt gir mening. Det som er minst like pussig, er at boksen tar svinger uten synlig påvirkning av Newtons lover. Man skulle jo tro at den ville velte som et korthus i gjennomtrekk.

HÅNDLAGD
HÅNDLAGD: Motoren er lagd for hånd og signert. Foreløpig er G-klasse kun tilgjengelig med to motorer, denne og en litt mildere versjon i G 500, som har 422 hestekrefter. G 500 har en startpris på rett under to millioner kroner. Foto: Morten Abrahamsen

Tidligere versjoner av G-klasse hadde alltid en liten følelse av traktor, som er totalt borte nå. Komfortmessig er dette en grandios SUV, som fylles ut med det nye interiøret til Mercedes-Benz, med svære digitale flater. Det er ser fett ut og fungerer svært bra. Selv vindsuset er marginalt, noe som er merkelig når man ser hva som faktisk skal skyves gjennom lufta på utsiden.

Helt hinsides

Dette er en bil som er en hinsides, totalt i utakt med samtiden, som et sus fra den gang det luktet stramt av brent bensin i gatene. G 63 er en pensjonist på utsiden, men med Ingebrigtsen-innmat. At den koster ville 2,5 millioner kroner, bør ikke komme som en overraskelse. For å få noe så stort og lite sportslig til å bli en racerbil krever mer enn et sett med 22-tommersfelger og lavprofilerte dekk.

NYE FLATER:
NYE FLATER:: Bilen har også fått sin versjon av det nye Mercedes-interiøret. Lekkert og funksjonelt. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

G-klasse har i mange år hatt en AMG-versjon som knapt noen har kjøpt. Importøren forteller at de på ti år har solgt én G 63 registrert som personbil. Med den nye versjonen har de siden mars solgt nær 20 stykker. Det er i hvert fall tydelig at det var et oppdemmet behov for denne helt spesielle bilen. Kanskje tenker kundene at dette er den siste sjansen til å kjøpe noe så drøyt før alt er dråpeformede elbiler?

En Tesla Model X er kanskje kvikkere i akselerasjonen, men den har ikke to feite eksosrør som stikker ut på siden av bilen som om det skulle være en amcar fra før bensinkrisen på 70-tallet.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.