annonse

Rimelig moro

ENKEL
ENKEL: Swift Sport minner om en gammeldags GTI-bil på veien, med manuelt gir og lav vekt. (Foto: Morten Abrahamsen)
LAVERE FORBRUK
LAVERE FORBRUK: Den nye motoren gir noe høyere effekt, men lavere forbruk enn før. (Foto: Morten Abrahamsen)
TURBO
TURBO: Forrige Swift Sport hadde en 1,6 liters motor uten turbo. Den nye er på 1,4 liter med turbo. Maks effekt lå før på 6900 omdreininger per minutt, nå er den på 5500. (Foto: Morten Abrahamsen)
ENKELT
ENKELT: Interiøret er gjort i enkle materialer, og byr på visse utfordringer når det gjelder ergonomi og brukervennlighet på infotainmentsystemet. (Foto: Morten Abrahamsen)
LETTVEKTER
LETTVEKTER: Suzuki Swift Sport har slanket seg 70 kilo siden forrige utgave, og veier nå under ett tonn. (Foto: Morten Abrahamsen)
Tekniske data

Suzuki Swift Sport har fått turbo, gått i ned i vekt og minner om de originale GTI-bilene.

  • Morten Abrahamsen / NTB

Suzukis modellportefølje i Norge er en rekke av snusfornuftige biler med firehjulstrekk og gunstig pris, som ser ut til å appellere til den eldre delen av befolkningen.

Disse bilene bidrar neppe til at det blir snakket om kjøreegenskaper over kakefatet. Men inne i rekka av slike biler er det en modell som skiller seg en smule ut. Ikke har den firehjulstrekk, og den har «sport» i navnet uten at det føles teit.

LETTVEKTER
LETTVEKTER: Suzuki Swift Sport har slanket seg 70 kilo siden forrige utgave, og veier nå under ett tonn. Foto: Morten Abrahamsen

Suzuki Swift Sport stiller med løpesko i en flokk av tøfler. Med 140 hestekrefter og en vekt som ikke engang når ett tonn, er dette noe som kan minne om en god gammeldags GTI-bil. Samtidig er Swift Sport en høyst moderne bil med alt av sikkerhetsutstyr og teknologi. Utgaven er lettere enn forgjengeren, og motoren er ny. Nå kommer den med turbo og fire hestekrefter mer. Ingen stor økning, men med turbo får motoren mer dreiemoment, og maks effekt er tilgjengelig over et større register. Man må ikke jage helt i toppen av turtallskurven for å finne noe futt.

Lav pris

Swift Sport har flere gode poenger, ikke minst at den bare koster 260.000 kroner med masse utstyr. For denne summen får man en artig bil som ikke trenger en lukket bane for bli leken. En riksvei i litt grisgrendt strøk er alt som skal til, og man må på ingen måte kjøre tulling for ha det gøy.

LAVERE FORBRUK
LAVERE FORBRUK: Den nye motoren gir noe høyere effekt, men lavere forbruk enn før. Foto: Morten Abrahamsen

Bilen er bare 390 centimeter lang og gir masse moro på riktig side av fartsgrensen. Den lave vekten gjør at bilen føles svært lettbeint. Med hjulene plassert i hvert hjørne er det litt slitte uttrykket «som en gokart» relevant. På tørr asfalt sitter den som en borrelås, mens man må være litt varsom på vått underlag. Da slipper forhjulene ved kraftig gasspådrag.

Styringen er direkte, og demperne riktig kalibrert. Understellet er sportslig, men ikke på en knallhard måte. Bilen takler rufsete vei uten at rattet blir slått ut av hendene, samtidig som den tar svinger flatt og presist.

Manuell girkasse

Girkassen er manuell og tettstedet, og gir en ytterligere følelse av GTI-bil fra tiden før automatkasser med dobbeltkløtsj fant veien inn i de rimeligere sportslige bilene.

ENKELT
ENKELT: Interiøret er gjort i enkle materialer, og byr på visse utfordringer når det gjelder ergonomi og brukervennlighet på infotainmentsystemet. Foto: Morten Abrahamsen

Bakfra skiller bilen seg fra en vanlig Swift med sine to eksosenderør, men den skulle hatt litt mer sprelsk lyd. Dette er en bil som hadde kledd litt knatring fra eksosanlegget.

Swift Sport treffer godt med det den prøver på. Det er en liten og artig bil, samtidig som den har praktisk nytteverdi. Det er god innvendig plass, størrelsen tatt i betraktning, og den er lettkjørt i by.

Men man merker også at det er en rimelig bil. Innvendig er materialvalget gjennomført hardplast. Det er litt vrient å finne en skikkelig sittestilling, rattet har begrensede justeringsmuligheter. Teknologien som ligger bak skjermen, som ser ut som den er fra 90-tallet, er ganske håpløs. Ved en ren tilfeldighet dukket den ønskede radiokanalen opp på displayet, da turte vi ikke røre den funksjonen igjen i frykt for like tilfeldig å bli låst til Klem-FM resten av turen.

Ganske alene

Slike ting får man vel bare leve med når prislappen er 260.000 kroner, og over tid finner man forhåpentligvis ut av det.

Swift Sport har få, om noen, konkurrenter i det norske markedet. Volkswagen lager Up! GTI, men den forhandles ikke her til lands. Polo GTI har 200 hestekrefter, er langt mer avansert og koster 90.000 kroner mer.

TURBO
TURBO: Forrige Swift Sport hadde en 1,6 liters motor uten turbo. Den nye er på 1,4 liter med turbo. Maks effekt lå før på 6900 omdreininger per minutt, nå er den på 5500. Foto: Morten Abrahamsen

Det finnes noen småbiler med samme effekt, men det ser ikke ut som de har et dedikert sportsunderstell, så Swift Sport har veien mer eller mindre for seg selv.

Swift Sport er den bilen på markedet som har mest av den klassiske GTI-bilen intakt. Kjøreopplevelsen er analog, noe som er eksotisk i en tid er der selvkjøring og elbiler er det man prater om. Det er neppe noen biler på markedet i dag som gir mer moro for pengene enn en Swift Sport.