Annonse

Søk

Hvor vil du søke?

+ Innhold A-Å

Barnehager vil gi bøter til foreldre

barnehage

(ILLUSTRASJONSFOTO: Scanpix)


  • Del på nettet
  • Tips en venn via epost
  • Skriv ut

Tips oss »

Wølner

Inger Lise Wølner er daglig leder i Kattekleiv Barnehager på Notodden (ARKIVFOTO: Kjell Aulie)

Foreldre som henter barna for sent i barnehagen bør straffes med bøter. Det mener nær halvparten av styrerne i private barnehager.

- Foreldre som til stadighet henter barna sine en halv time eller mer etter stengetid skaper stor frustrasjon blant de ansatte, sier administrerende direktør Arild M. Olsen i Private Barnehager Landsforbund (PBL) til NTB.

En undersøkelse som nær tusen private barnehager har svart på, viser at fire av ti har problemer med foreldre som ikke henter barna tidsnok. Om lag halvparten av barnehagene mener bøter er veien å gå, skriver barnehage.no.

PBLs advokat, Espen Rokkan, synes ikke det er urimelig.

– Nei, på ingen måte. Men vi i PBL anbefaler aldri å omtale det som bøtelegging. Vi kaller det kjøp av ekstra tid, for det er det det faktisk er, sier han.

Service

Kattekleiv Barnehager på Notodden er en av de private barnehagene i PBL. Daglig leder Inger Lise Wølner er sterkt uenig i at foreldre skal bøtelegges.

- Vi er utelukket en serviceinstitusjon, og vi holder oppe så lenge foreldrene har behov for det. Noen foreldre rekker ikke stengetiden i barnehagen på grunn av jobb, eller kjøretid fra jobb, men de skal ikke bli straffet av den grunn, sier Wølner til Varden.no.

Hun mener at alt handler om organisering i barnehagene.

- Dette går jo på hver enkelt barnehages struktur. Alle må ikke åpne og stenge samtidig. Det er ikke sånn at de ansatte og barna til enhver tid kan slutte samtidig, sier Wølner.

 

Publisert tirsdag 22. juni 2010 kl. 13:37.
Sist oppdatert tirsdag 22. juni 2010 kl. 13:56.

Annonse

Kommentarer (48)

Freakonomics
Bøter gir foreldre en legitim rett til å hente barnet sent med forsett. Rett og slett fordi de betaler for det. I boken, Freakonomics, vises det til at en ordning med bøter bidrar til en økning i problemet.

Varsle upassende kommentar

Jojo...
Men da får de ansatte i alle fall lønn for overtiden. Rett og rimelig.

Varsle upassende kommentar

Jojo...
Men da får de ansatte i alle fall lønn for overtiden. Rett og rimelig.

Varsle upassende kommentar

Enig med Tarzan
I nord gjør de dette, vet at foreldrene må betale 60kr pr påbegynte halvtime. kommer du 5 min etter stengetid så får du regning på 60 kr.... dette kan da føre til at foreldrene da kommer 20 min forsent når de likevel må betale 60 kr...... så om løsningen er go eller ikke.........det er opptil barnehageansatte å finne ut av, de kan ikke gå hjem før alle barna er hentet uansett :)

Varsle upassende kommentar

Hønsepreik!
Det hender da at jeg må være igjen på jobb om det kommer levering fra kranbil like før dagens ende.. Hender det ikke også at folk kommer inn butikken akkuratt i stengetid for så å fylle en handlevogn? Barnehager MÅ være fleksible som alle andre, det er foreldre avhennig av. Selv har jeg barn i barnehage og jeg har ingen sjans til å få hentet noe tidligere enn akkuratt stengetid. Trafikk e.l. skal gi meg bot fordi noen kaffetørste damer står klare med skoa på nøyaktig på minuttet?

Varsle upassende kommentar

Lønn
Når det gjelder lønn på overtid for de ansatte så er dette noe ALLE bedrifter må legge opp til at kan skje. Høyere kostnad for å ha barna der, mindre aktiviteter, mindre time/fastlønn. Kutte eller tjene. Selvfølgelig. Å kreve noe annet er helt feil. Ingen kan drive serriøs butikk uten å ha alt på stell. Jeg er meget overasket over at dette ikke alt var i orden og at det ikke kommer opp før nå. Likevel vil jeg si at en time for sent gjentatte ganger kan være litt mye. Da ville jeg anbefalt en barnepasser. Får jeg bot, så flytter jeg barnet mitt. Uvendte ting skjer. Og jeg får hvertfall ikke barnevakt på halvtimen grunnet trafikk.

Varsle upassende kommentar

Hallo
Møter man ikke opp til avtalt lege eller tannlegetime, må man betale 2-300 kroner for det. Eller hva om man ikke rekker parkeringa? Tror dere parkeringsvakta lar deg slippe bot om du kommer 10 minutt for sent? Neida, alle skal bli forstått for man har selvsagt mye bedre grunn enn alle andre til å komme for sent, og mange lærer aldri.

Varsle upassende kommentar

lønn
hva gjør vi med barnehager som skal åpne kl. 07.00 og de ansatte parkerer på utsiden kl. 07.00. er helt avhengig av å reise derfra 07.10. innen vi er inne i barnehagen er kl 07.15 +10 min. for avlevering. skal jeg skrive regning fordi barnehagen skulle åpnet kl 07.00

Varsle upassende kommentar

helt enig!!
Klarer ikke folk å hente ungene sine i tide,så får de jaggu betale for det oxo!!! sikkert kjempegøy å være den siste ungen som blir henta... eller.. nei,skjerp dere folkens!! ungene kommer maaaange hakk foran jobb på prioriteringslista mi ihvertfall..

Varsle upassende kommentar

Bra Jarle
Den siste setningen til Jarle er det beste som er skrevet her til nå

Varsle upassende kommentar

Ærlig talt
Helt enig med Jarle. Har hatt to barn i barnehage selv, og har det skjedd noe så jeg vet jeg kommer to minutter for sent, så ringer jeg de som ringes kan, for å avtale om evt andre foreldre,venner e.l. kan hente for meg. Å komme for sent til å hente barn på SFO eller barnehage går ikke an! Har man en arbeidstid selv som gjør at det er vanskelig å rekke barnehagen før stengetid så må man enten jobbe for at barnehagen forlenger åpningstida eller avtale med andre om henting. Ærlig talt, når jeg leser en sammenligning om å komme i stengetida til en butikk så begynner jeg å lure:-) Det er vel ingen steder du kan komme en halvtime etter stengetid å forvente at de skal vente på deg?

Varsle upassende kommentar

og til Anette
Barnehagen åpner kl.7.00,og de ansatte er på jobb kl.7.00, du må jo regne med litt tid til avlevering, at det skal ta 25 minutter fra den ansatte kommer på jobb og får låst opp til du kan dra derfra er vel noe drøyt?

Varsle upassende kommentar

respektfor andres arbeidstid
synes det har noe med respekt for andres arbeidstid å gjøre jeg. Når foreldre henter barna for seint hos oss, så kommer jo vi uforskyldt for seint for å hente våre egne barn i andre barnehager og sfo. Foreldre burde velge barnehage etter åpningstid som de kan følge

Varsle upassende kommentar

Hva med barnevernet?
Enkelte steder er det slik at om man gjentagende ganger kommer for sent å henter, så går det melding til barnevernet om dette. Dersom man ikke klarer å prioritere barna sine så er det jo noe som er galt.

Varsle upassende kommentar

Helt enig med mor
Det sier litt om omsorgsevnen til foreldrene når de ikke prioriterer barne sitt.Banrehagene må bli mye tøffere med å melde fra til barnevernet.

Varsle upassende kommentar

Barnevernet?
Ja, la barnevernet ta hånd om barna til foreldre som kom 13 min for sent... Og 20 min for sent burde i tillegg kvalifisere til fengselstraff. Herre Gud!

Varsle upassende kommentar

barnevernet er kanskje litt drøyt?
Om foreldre kommer og henter barna GJENNTATTE ganger for sent er bekymringsverdig. Kanskje foreldrenes arbeid burde vurderes. Det er viktig å respektere barnehageansattes arbeidstid. de er faktisk dem som i enkelte tilfeller tilbringer mest tid med barna, særlig når barna er veldig små og legger seg rett etter at de komme hjem. Og det må faktisk taes med at enkelte foreldre ikke jobber. Selv de kan hente barnene for sent. Uansett er det spørsmål om prioriteringer og ryddighet. Å kontakte barnevernet er litt drøyt, med tanke på at det er svært enkle ting som skal til før hele problemet blir ordnet. Organiser på forhånd og lag avtaler med folk som i nødstilfelle kan hente barnet. Om du ser at det er 10 min til du slutter på jobben, regner reisetid og litt rush og så ser at du vil få problemer med å hente barna, snakk med arbeidsgiver eller legg det frem for barnehagen. Å komme akkurat til stengetid er og en uting, særlig om man som anette skriver bruker 25 minutter på levering, så vil vel det si at man bruker minst 20 minutter på henting og da?

Varsle upassende kommentar

Jobber i bhg selv.
Bare for å ha sakt det vi får ikke betalt for overtid, vi får bare avspassering. Å det er ikke lett å få brukt siden kommunen ikke la oss leie inn vikar for å bruke dette, så vi sitter med mange timer uten at vi får brukt dette. Vi skal stå med nøkklen i døra når barnehagen stenger, synes det er ganske mange foreldre som ser på oss i bhg som en selvfølge, vi har ting vi skal gjøre etter jobb akkurat som dere. Vi har familie som venter på oss vi også. Det er ikke moro når det er de samme barna som gang på gang blir de siste til å bli henta fem over fem eller fem over halv fem osv. Det barna deres dette handler om, dere har valgt å sette de til verden å da synes jeg dere skal jammen klare å hente de til tiden. Selvfølgelig kan ting skje , ulykker osv men da går det ann å ta en telefon til bhg eller SFO, slikt skjønner jo de annsatte også, men er det de samme hver gang gang på gang er det noe annet. Bot er ikke tingen , det bør gjøre noe mer drastisk for å få folk til å skjønne at de må holde seg til åpningstiden. Hilsen My

Varsle upassende kommentar

Hallo
Når JEG kommer et kvarter "for sent" for å hente MINE barn fordi JEG har måttet jobbe overtid på MIN jobb, synes jeg de barnehageansatte skal ta hensyn til det uten at JEG må betale ekstra for det. Det er alt for lite forståelse i verden for at det ikke alltid er så lett.

Varsle upassende kommentar

Er det mulig!
Espen er et godt ekslemel på foreldre som kun prioriterer seg selv, skal lure på hvordan hans barn har det !stakkars små....kansje foreldreveiled fra barnevernet hadde vært noe .

Varsle upassende kommentar

Sammensurium
Her var det et sammensurium av meninger. Arbeidsavtaler omkring overtid/avspassering/oppmøte, foreldrenes egne overtidsjobbing, trafikkproblemer, bøter, barnevernet m.m. Noen som tenker på barna? Skal du hente barnet innen kl 1600 feks, må du reise tidlig nok fra din egen jobb, så enkelt er det. Hvis det kommer en kranbil eller noe annet må du bare si at JEG MÅ GÅ, enkelt og greit.

Varsle upassende kommentar

Tåpelig!!!
Er det ingen som tenker på at de som jobber i barnehagen kanskje også har avtaler de må ta hensyn til..? Kanskje de også skal rekke barnehager, Sfo f.eks., for å hente sine barn.. Men fordi de som har barn i barnehagen, lar jobben sin komme først, så skal da dette gå ut over de ansatte, (og også sine egne barn). En krise for foreldre en gang iblant, er vel å tolerere, men gjentatte ganger er jo bare å utnytte andre. Og den kommentaren fra Vetle, om "kaffetørste damer som står klar med skoa på", Ærlig talt, tåpelig kommentar.

Varsle upassende kommentar

Barnehage er en servicenæring
Barnehagen må sees på som en servicenæring, og organiseres deretter. For er det noe vi er Jumboer på her i landet, så er det nettopp det å yte service. Foreldre som av en eller annen grunn har behov for en forsinket avhenting av barna, bør ha en mulighet til å kunne komme å hente barna etter behov. Men som gjenytelse, må de betale skikkelig for denne "overtiden" som barna tilbringer i barnehagen, gjerne 3-400.- kr timen eller mer. Da løser nok problemet seg selv og man slipper sure miner.

Varsle upassende kommentar

Kjære "mamma"
Det er riktig frekt av deg å uttale deg om meg og mine barn. Mine barn har det riktig bra. Hvordan er det med deg og dine?

Varsle upassende kommentar

barnevernet
det blir alt for drøyt å blande inn barneværnet. om man vent at man blir sen skader det ikke med en liten samtale inn til barnehagen og si ifra at hei du jeg blir 10-20 min forskinka, for trafiken går langsomt. eller om det skulle vært en annen grun. men ærlig talt, ingen vits i å blande inn barneværnet. nå har jeg ingen barn selv. men jeg holder da altid tid, kommer jeg for sent ringer jeg å sier ifra. har henta barn før i barnehage, siden ikke forheldrene her annledning. men behøver ikke å si det at foreldrene ikke prioriterer barna sine.. ærlig talt

Varsle upassende kommentar

Hei Espen
Jeg tror du med ditt innlegg ville provosere ,skape debatt, for vi var flere som hoppet i stolenen når vi leste det, det var ikke bare "mamma" som reagerte.Det var måten du fremhevet JEG og MINE( dine behov) på som skapte reaksjon hos oss,hva med dine barn som er sliten etter en lang dag i barnehagen f.eks?Jeg tror du ville få fram det stresse mange foreldre føler i en hektisk hverdag med jobb og barn.Men det skader ikke å vise respekt for de som jobber i barnehager for de gjør en fantastisk jobb for dine og mine barn.

Varsle upassende kommentar

Det er de samme som går igjen og igjen
all praksis viser at det er stort sett de samme foreldrene som går igjen når det gjelder å hente for sent. Ofte er det de samme som også er på plass før åpningstid. Jeg har erfaring at ansatte i en barnehage kom tidligere for å forberede dagen, men opplevde da at foreldre banket på dører, vinduer etc før åpningstid.... de skulle jo bare... Og så ble de sinte og sure når man ikke slapp inn. Bøter legitimerer dette, det er mye sterkere for barnehagen å sende advarsel / varsel om oppsigelse av plass i henhold til sine vedtekter da stadige for brudd på vedtektene er å anse som grove brudd. Hvorfor skal vi andre foreldrene "betale" for de som ikke klarer å overholde tidene? De ansatte skal ha overtid for dette

Varsle upassende kommentar

Snakke til folk
Men går det ikke an å ta en prat med foreldrene? Jeg tviler på at dette gjelder alle? Kanskje noen få stykker? Hvis det skjer flere ganger så får dere si fra at dette ikke er akseptabelt. Har dere forsøkt dette? Synes man må bli flinkere til å snakke sammen. De aller fleste mennesker er fornuftige, også får man vurdere andre løsninger til de som ikke er det. Er det f.eks lov ved gjentatte advarsler å ta fra barnehageplass?

Varsle upassende kommentar

Hva med åpningstidene da?
Hva om barnehagene hadde litt lenger åpningstid? Ikke alle som leverer ungene i barnehagen kl 07, men senere, men de har arbeidstid til 1630 og 1700 - samtidig som barnehagene stenger. Kan ikke barnehagene holde åpent lenger, slik at folk har mulighet til å komme til tiden og faktisk bli ferdig på jobb først? Kan ikke tenke meg at noen her inne synes det er topp hvis kollegene deres stikker fra jobb før dere er ferdige hver eneste dag heller.

Varsle upassende kommentar

åpningstider
lengre åpningstider?? skal ikke like gjerne ha barnehagehotell da?? hvis ikke barna skal tidlig i barnehagen, sover de lengre, og får kanskje 1-2 timer med foreldrene før de kommer i bhg kl.10.00. og så skal de bli hentet f.eks kl.18.00?? hva er vitsen med barn da? Espen: DU må tenke på at DINE barn har lengre "arbeidsdag" enn DEG! Vurder din egen jobb før du mener at andre skal føye seg etter deg!

Varsle upassende kommentar

Dette er vel bare begynnelsen
Når ble barnehageansatte så opptatt av penger da? Jeg trodde de jobbet der fordi de likte å arbeide med barn jeg. Nå skal de liksom plutselig begynne å håve inn der de kan nå da.

Varsle upassende kommentar

espen
JEG får ikke pengene som Du betaler når DU kommer forseint! Jeg har egne barn som jeg må ta meg av, og jeg ønsker faktisk og prioritere mitt barn framfor jobben. Lønna til barnehage ansatte sier vel alt om at vi ikke er opptatt av penger.

Varsle upassende kommentar

Jo, det gjør du
JEG betaler skatt, og de penga får DU. Ikke annet enn klaging på lønn her jo.

Varsle upassende kommentar

Hei Espen
Du har nok skrivd dette innlegget kun for å provosere håper jeg. Du tror vel ikke at de ansatte passer barna dine av kun veledige grunner og fordi de elsker barn. Det er faktisk en jobb på linje med den jobben du utfører, skjønner du. Synes du har en nedlatende holdning her, unge mann....

Varsle upassende kommentar

Hei
syns dere burde tenke mer på ungene. syns synd på dem som blir henta sist hver eneste gang jeg.. hvis dere ikke klarer å hente ungane deres så skaff dere en dagmamma som kan ha dem noen timer til dere kan hente dem da vel.. men tenk på hvor slitsomt det er for barna som nesten aldri for noe hjemme tid i ukedagene..

Varsle upassende kommentar

Turnusbarnehage
Nei, skal det være så vanskelig så får dere starte opp en turnusbarnehage da, med kvelds- og nattskift. Så kan jeg hente ungane mine når det passer meg og ikke de ansatte i barnehagen. Det er tross alt MINE barn.

Varsle upassende kommentar

regler
Selv om det er døgnåpne barnehager kan ikke barna være der mer enn de 9 timene de kan nå. Er en grunn til at en må ha regler for det også, ellers hadde vel noen vært der døgnet rundt. Åpner barnehagen klokka sju er de første der kvart på, stenger den fem er noen der kvart over. En må finne tid til sine egne barn, og velge barnehage som har åpningstid som en klarer å følge

Varsle upassende kommentar

Nei vel
Da får ungane gå i to barnehager da. Jørsjenam å vanskelig det skulle være a?

Varsle upassende kommentar

espen
som du sier selv, så er det dine barn, da må du legge opp livet ditt etter dine barn, ikke tro at andre skal gjøre det. og hva har skatten du betaler med dette og gjøre?? hvis du har problemer med bhg tider og henting, så foreslår jeg at du begynner og jobbe i bhg der barna dine går, så kan du være med de, samtidig som du passer barn som ikke blir hentet. Da blir det ikke så vanskelig, pluss at du kan få være så service innstilt som du mener andre skal være.

Varsle upassende kommentar

enig med barnehageansatt
..mulig fordi jeg selv er bhg ansatt :) men som nevnt tideligere, så har vi voksne en arbeislov som sier at vi ikke har lov å være mer enn 7,5 time på jobb, enkelte unger har ofte lengere dager på institusjon enn vi voksene, fordi di ikke har en lov som sier noe om hvor lenge di har lov og være der....å det er jo naturlig at di er lengere enn oss voksen, fordi vi må beregne foreldrenes kjøretid fra jobb til bhg. MEN...det er jo helt tragisk at enkelte barn opplever å være i bhg opptil 9,5 time 5 dager i uka..å ofte er det di samme ungene som er det år etter år, fra di er 1 til di er 5/6 år, da er det over på skole og SFO...og dagene blir ikke kortere av den grunn. Når foreldre kommer for seint til henting, er lunta mi kort, klokka blir ikke mange minuttene over 16.30 før jeg ringer og spør hvor di er.. jada, er i servicenæringen, men innenfor en tidramme fra 0700-.16.30 !!! etter 16.30 er det min fritid det er snakk om, å den er like hellig for oss som jobber i bhg som for dere med andre "viktige" jobber. Har jobbet i butikk også jeg, kom det kunder inn 5 minutt før stengetid, satte vi nøkkelen i døra og begynnte og rydde vekk, der hjalp det ikke om vi utvida åpningstida, for di som kom 5 minutt før stengetid, fortsatte jo med det...det samme vil vel skje i bhg tror jeg... så til dere som har di skjønneste ungene i verden,det beste som har hendt dere, skjerp dere !!! hva slags signal vil dere gi barna da ?? glad i deg vennen, men jobben er viktigere.....??????

Varsle upassende kommentar

Kjøl dere ned
Hvis der hadde klart å styre dere selv litt bedre. Hadde vi ikke hatt bruk for barnehager. Min kone må altid betale ekstra hvis hun kommer forseint

Varsle upassende kommentar

Særbehandling
Hva skal vi med barnehageansatte som ikke gidder å jobbe overtid innimellom? Alle vi andre må jo det når uforutsette ting skjer. Hvorfor skal barnahageansatte ha særbehandling?

Varsle upassende kommentar

Kjære Espen,
Vi jobber jammen meg mye overtid skal jeg si deg, vi har mange møter i mnd, vi har mange foreldresamtaler i løpet av året også. Å det eneste vi får betalt med er avspasering ingen overtid betaling. Å leie inn vikar for å ta ut det får vi ikke for det har ikke kommunen råd til , så kom ikke her å si at vi får så forbanna mye særbehandling. Du er hjertlig velkommen til å jobbe i bhg en uke å se hva de ansatte må gjøre iløpet av en uke. Vi har valgt dette yrke selv, ville ikke bytta det vekk. Har aldri hørt at andre yrker holder lengre åpne pga uforsette ting, bhg har stengetid som alle alle andre plasser.

Varsle upassende kommentar

Espen
Så er det forskjell på barnehager og butikker da. Dere jobber med barn - ikke varer.

Varsle upassende kommentar

NO BRAIN - NO HEADACHE!
Når en leser de latterlige kommentarene til "Espen" så er det bare en ting å si om det: NO BRAIN - NO HEADACHE!

Varsle upassende kommentar

Til Fred
Når jeg leser de latterlige kommentarene til Fred er jeg glad jeg ikke er som han.

Varsle upassende kommentar

espen
hvis man skal bli like usaklig som espen, så er forskjellen på bhg og butikker er den at varene kan du få ett annet sted eller en annen gang, men det kan du ikke med barna dine! og når du, espen, begynner å sammenligne barn og varer,ja da sier jo det litt

Varsle upassende kommentar

TENK MER PÅ BARNA
Har du valgt å få barn så gjelder det å prioritere! De 6 første årene går fort, og desverre er det mange barnehageansatte som er mer sammen med barne enn foreldrene.Det er ikke morro for den som bestandig blir hentet sist, noen blir kjempelei seg og lurer på hvorfor det bestandig er jeg som sitter igjen. Kansje noen foreldre burde gå ned litt i stilling en periode? Alliere seg med andre foreldre en gang i uken for en fridag for barnet? Få familie til å hente litt tidligere en gang i blandt? Det et mange muligheter for at barnet ditt kan få litt ekstra fri, kansje den dagen du vet du har mye å gjøre på jobb og kan risikere å ikke rekke åpningstiden. Det er lov å tenke muligheter, barna har en lengre arbeidsag en foreldrene hver dag og noen blir utrolig slitne. TENK MER PÅ BARNA!

Varsle upassende kommentar



» Les reglene i sin helhet og hvordan vi håndterer overvåkningen.


Snarveier

Snarvei: Varden-TV Varden-TV

Klikk deg inn på Varden-TV.

Snarvei: Nyfødte Nyfødte & Nygifte

Se våre bildegallerier av nyfødte og nygifte.

Snarvei: Hva skjer Hva skjer

Se hva som skjer i Telemark.

Snarvei: Bil og motor Opptatt av bil?

Sjekk våre sider om bil og motor.

Odd- Bjorkoy

Kornsirkler på Ballestadhøgda

Odd - br

Se flere videoer

Søk i skattelistene
for 2008

Nyheter på tv/radio

TV4: 12:55 Nyhetskanalen
NRK Alltid nyheter: 13:00 Dagsnytt
P2: 13:00 Dagsnytt
P3: 13:00 P3nyheter
P1: 13:00 Dagsnytt

» Gå til TV Guiden

Annonse