annonse

Bompenge-veien blir 100 millioner kroner billigere enn beregnet

INNLEDET EN NY TID
INNLEDET EN NY TID: Fylkesordfører Sven Tore Løkslid (f.v.), regionvegsjef Kjell Inge Davik, statssekretær Tommy Skjervold og Årnes-beboer Kittil Torbjørn Aarnes bidro under snorklippingen for den nye Rv 36-traseen mellom Slåttekås i Nome og Årnes i Sauherad. Bompengeinnkrevingen starter klokka 10 fredag 14. september. (Foto: ANDREAs SOLTVEDT)
IKKE GLAD I BOM
IKKE GLAD I BOM: Bilist Lars Petter Teksten fra Sauherad. (Foto: ANDREAS SOLTVEDT)
FØRSTE BIL SOM PASSERTE
FØRSTE BIL SOM PASSERTE: Her er statssekretær Tommy Skjervold på vei i retning føreren i den første bilen som passerte etter åpningen. (Foto: ANDREAs SOLTVEDT Den første bilen etter den offisielle veiåpningen.)

Totalkostnadene for den nye Rv 36-traseen mellom Slåttekås og Årnes blir vesentlig lavere enn opprinnelig beregnet.

Andreas Soltvedt

Torsdag ettermiddag var det duket for formell åpning av den nye 7,1 kilometer lange Rv 36-strekningen med tilhørende gang- og sykkelvei. Prosjektet, som skal finansieres med bompenger, har i utgangspunktet hatt en kostnadsramme på 411,6 millioner kroner. Under åpningen torsdag kunne regionvegsjef Kjell Inge Davik fortelle at prosjektet blir vesentlig rimelige enn det man tidligere har lagt til grunn.

LES OGSÅ: To 17-åringer tilstår: Skjøt i stykker ruter med softgun

Kortere nedbetalingstid

– Siste prognose for prosjektet er 100 millioner kroner under det som først ble beregnet. Det vil si en besparelse på 27 prosent. Dette er veldig bra jobbet av alle som har bidratt, sier Davik.

Opprinnelig er det tatt høyde for 15 år med innkreving av bompenger for å finansiere den nye veistrekningen.

– Hvor mye kortere blir nedbetalingstiden som følge av de 100 innsparte millionene?

– Det er klart det blir kortere enn 15 år. Om det blir ti, elleve eller ni år vet vi ikke. Dette avhenger blant annet av trafikkutvikling. Men at bilistene får dette rett tilbake ved at bommene går ned tidligere, er det ikke tvil om, fastslår Davik.

LES OGSÅ: Pub må stenge i ni dager etter at overstadig berusede menn ble funnet i nærheten av utestedet

Står ved beregningsgrunnlaget

– Hvordan kan prosjektet bli så mye som 100 millioner kroner billigere enn tidligere beregnet?

– Det er fordi det har vært jobbet veldig godt både på byggherresiden og entreprenørsiden. Det har vært et veldig godt samarbeid mellom entreprenør og byggherre, sier Davik.

– Kan innsparingen også ses slik at anbudet i utgangspunktet var for «raust» beregnet?

– Det er litt rart, for dette spørsmålet får vi aldri når prosjektene blir dyrere. Vi har en konsekvent helt lik metode for å gjøre anslag på prosjektene. Til dette bruker vi eksperter fra hele landet. Sånn sett har vi gjort et «best guess» også for Slåttekås-Årnes, forsikrer regionvegsjefen.

LES OGSÅ: Snart må du betale for å passere her

Fin vei – liker ikke bommen

Første bilist som passerte gjennom Årnes etter den offisielle åpningen torsdag var Lars Petter Teksten fra Sauherad.

– Hva tenker du om den nye strekningen mellom Slåttekås og Årnes?

– Den er bra den. Men jeg kan styre meg for bommer, sier han.

– Men du kommer til å kjøre gjennom bommen?

– Det er ikke plass til å kjøre på utsiden, så jeg får vel det, sier Teksten muntert.

LES OGSÅ: Frykter for barnas sikkerhet: – Det er «fri hastighet» gjennom bygda her!

annonse