annonse

Farlig luft i Grenland

IKKE UNØDIG
IKKE UNØDIG: – Vi ønsker ikke å skremme noen unødig, sier kommuneoverlege og syklist Bjørnar Nyen. Her, I Sverresgate, ble det 18. januar meldt om «alvorlig helserisiko» (Foto: PER ARNE RENNESTRAUM)
MÅLER LUFTFORURENSINGEN

Et frossent Grenland har så langt sluppet billig unna luftforurensing. Tidvis har det likevel vært høy helserisiko for utsatte grupper.

Per Arne Rennestraum

Kombinasjonen biltrafikk, kulde og vindstille betyr skitnere byluft. Været kan vi gjøre lite med. Derfor: – Flere må la bilen stå!

Kommuneoverlege Bjørnar Nyen står i Sverresgate der luftkvaliteten er gjenstand for konstant måling. Klokka er 12. Det er ikke akkurat frisk fjelluft som går ned i lungene, men konsentrasjonen av svevestøv er så lav at det ikke er noen helsefare.

LES OGSÅ: Høy luftforurensning – advarer mot å gå ut

Men noen timer seinere, når rushtrafikken tar det seg opp, kan det være like greit å skygge unna.

Helserisiko

Flere ganger har det vært fargekode rødt, den nest mest alvorlige, når trafikken er som tettest. En time så langt i år har verdien vært enda hissigere: Fargekode lilla, som oppsto 18. januar i Sverresgate. Dette er varselet for «alvorlig helserisiko» og betyr at «følsomme grupper i befolkningen kan få helseeffekter. Luftveisirritasjoner og ubehag kan forekomme hos friske personer».

Med følsomme personer menes de som sliter med luftveistrøbbel og hjerte og karsykdommer.

– Men vi har ikke noe regime for å gå ut og be folk holde seg inne hvis det bare er svært korte perioder. Vi ønsker ikke å skremme noen unødig, sier kommuneoverlege Bjørnar Nyen.

Ole Andreas Aas-Hansen i Miljørettet helsevern bekrefter at det i en time var fargekode lllla. Men døgnet sett under ett er ikke lufta i Grenland så verst.

Bare en gang i år har døgnforurensningen vært så høy at det har ført til overskridelser. Dette var 18. januar i Sverresgate.

Litt vind

– Det har ikke vært så ille som fryktet, noe som kan skyldes at det innimellom har vært litt vind, sier Aas-Hansen.

Varden skrev nylig om en tiltaksplan for å få ned luftforurensningen, der svevestøv fra biltrafikk er den store synderen. Et mulig tiltak er piggdekkavgift, men Nyen lufter nå også andre muligheter for å rense lufta.

– Vi jobber med en tiltaksutredning. Målet må være å få ned bilbruken. Flere må over på buss eller sykkel. Eller de må gå eller sitte på med kompiser til jobb. Bedre vask og feiing av veiene er også en mulighet. Vi vil også anbefale folk med gamle ovner i huset sitt til å bytte de ut, sier Nyen. som selv triller foran med et godt eksempel. En dag med under minus ti grader egner seg godt for en sykkeltur.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse