annonse

Fjerner dødssving på E134

I FULL GANG
I FULL GANG: Dødssvingen ved Goasholt E134 Meheia forsvinner før fellesferien. Anleggsleder Håvard Kåsa i entreprenør bedriften NOCO (t.v.) og prosjektleder Ingmar Ulvenes i Statens vegvesen leder arbeidet. (Foto: Knut Heggenes)

En MC-fører har omkommet og 11 andre er blitt skadet bare siden 2008. Nå forsvinner dødssvingen på E134.

Knut Heggenes

I august for to år siden omkom en mannlig MC-fører da han kjørte ut i autovernet i den feildoserte svingen. En måned etter ble en kvinnelig MC-fører skadet da hun kolliderte med en personbil. Ulykkene var direkte årsaker til at Statens vegvesen umiddelbart satte i gang planarbeidet for en veiomlegging.

Ekstremt ulykkesbelastet

Dødssvingen ligger rett nedenfor Goasholtmyra interkommunale avfallsanlegg på E134 noen kilometer utenfor Notodden i retning Kongsberg. Lokalt har den i en årrekke vært kjent som en av to spesielt farlige og feildoserte svinger mellom Notodden og toppen av Jerpetjønnhovet. Den andre er allerede utbedret.

– Det er de mange ulykkene de siste årene som gjør at vi har gått løs på denne strekningen nå, bekrefter prosjektleder Ingmar Ulvenes i Statens vegvesen.

– Bare de siste årene er 12 mennesker blitt skadet i ulykker. En person er drept og en meget hardt skadet. Vegvesenet jobber kontinuerlig med å utbedre de mest ulykkesbelastede og farlige strekningene på veinettet. Det er jevnlige veisikkerhetsinspeksjoner både av veibanen og tilstøtende terreng. Vi bruker nå rundt 7 millioner på å rette ut og bygge om denne strekningen på ca. 500 meter, forteller Ulvenes.

Ikke siden 1970-tallet

E134 fra Tuvenkrysset til Kongsberg var i en årrekke ekstremt ulykkesbelastet, og strekningen lå gjennom 1980- og 90-tallet helt i Norgestoppen i antallet alvorlige trafikkulykker.

Rundkjøringer og reduksjon til 70 km/t fartsgrense over Meheia, har redusert ulykkesfrekvensen drastisk. I 2007 døde en ung gutt fra Sandefjord bare noen kilometer lenger opp på Meheia mot Jerpetjønn. Det var en av en rekke ulykker i svingen over flere år. Etter en ombygging av strekningen i 2009, er det ikke registrert alvorlige ulykker.

– Vi ser at slike mindre ombyggingsprosjekter har god effekt på ulykkesstatistikken. Det er et av flere bidrag til at det i 2015 «bare» ble registrert 125 døds-ulykker i Norge. På 1970-tallet lå antallet på over 500. Det er fortsatt altfor mange, men det er en gledelig utvikling, sier Ulvenes.

Anleggsleder Håvard Kaasa sier at den nye veistrekningen skal være ferdig i juni. Nå sprenger de ut 19.000 kubikk fjellmasse, og det er 7-8 mann i arbeid.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse