annonse

Folk i Grenland er dårligst i landet til å ta buss

FÅ VELGER BUSSEN:
FÅ VELGER BUSSEN: Grenland er på bunn av lista når det kommer til antall bussreiser per innbygger. (FOTO: SINDRE OMENÅS )
Flere kjøpte periodekort

I Grenland reiste hver innbygger i snitt 29 reiser med buss i 2013. Det er lavest av byom- rådene Statistisk sentralbyrå (SSB) fører statistikk over.

  • Caroline Ørvik

– Bussene går ikke ofte nok. Jeg synes ikke det holder at bussene går hver halvtime om sommeren, sier Anna Zajst, som daglig tar bussen til jobb.

Facebook-knapp kommer her

Kommer ikke på tiden

Zajst forteller at hun opplever at mange klager over busstilbudet i Grenland.

Selv kjøper hun månedskort for student, som tidligere i år gikk ned i pris.

– Jeg hadde helt sikkert brukt bussen oftere hvis tilbudet var bedre. Prisene synes jeg derimot er ganske greie, sier studenten.

Hun opplever ofte at bussen ikke kommer til tiden som står i rutetabellen.

– Nei, de kommer absolutt ikke på tiden. Jeg tror mange lar være å ta bussen fordi de ofte kommer for seint, sier Zajst.

Grenland på bunn

Det er Vestviken Kollektivtrafikk AS som er ansvarlige for kollektivtilbudet i Telemark.

– Grenland har ligget lavt. Men vi har hatt god utvikling så langt i 2014 og tallene bør bedre seg framover, sier markedsdirektør Trond Myhre i Vestviken Kollektivtrafikk AS, og påpeker at han ikke har sett tallene Varden i dag omtaler.

I januar 2014 ble prisene på månedskort for voksne, ungdom, honnør og student satt ned, i tillegg til at busstilbudet ble utvidet med avganger hvert 10. minutt på metrolinjene.

– Tallene viser at det går den rette veien og at vi har en positiv utvikling. I 2014 har vi hatt 10 prosent total passasjervekst i Grenland. Hvis den utviklingen fortsetter vil vi siden 2011 ha hatt 30 prosent vekst, sier Myhre.

Sammensatt problem

Han tror det er flere grunner til at innbyggerne i Grenland benytter seg lite av busstilbudet.

– Det er vanskelig å si hvorfor, for det er nok mange grunner. I 2013 og 2014 har vi gjort tiltak for å øke bruken ved å redusere priser og utvide busstilbudet.

Markedsdirektøren har stor tro på at tallene for 2014 vil se annerledes ut.

– Jeg ville blitt veldig overrasket hvis tallene ikke blir bedre for 2014. Når vi har hatt en foreløpig vekst på ti prosent i år bør tallene bedre seg betraktelig, sier han.

Antall reiser per innbygger i 2013:

  • Oslo: 127
  • Tromsø: 122
  • Trondheim: 119
  • Bergen: 106
  • Kristiansand: 70
  • Tønsberg: 62
  • Stavanger: 59
  • Arendal: 51
  • Drammen: 51
  • Ålesund: 47
  • Nedre Glommen: 34
  • Bodø: 33
  • Grenland: 29
annonse