annonse

Google og Telemark samarbeider tett

På nett
På nett: Telemark Online på Klosterøya hjelper bedrifter med å bli mer synlige på nett. Prosjektleder Hugo Pedersen håper at prosjektet videreføres. (Foto: Tone Lensebakken)

Som første fylke i landet har Telemark det siste året samarbeidet med Google for å få bedrifter til å bli synlige på nett. Nå håper Telemark Online på en videreføring av prosjektet.

Tone Lensebakken

– Dette er et unikt samarbeid mellom Telemark fylkeskommune, Innovasjon Norge og Google. Målet er å styrke Telemark som digitalt fylke og bidra til å skape vekst i næringslivet, gjennom økt synlighet på nett, sier prosjektleder Hugo Pedersen.

Store og små bedrifter

Prosjektet startet som en pilot i april i fjor. Det ble en suksess og 16. januar i år var 100 bedrifter påmeldt for å lære mer om hvordan de skal lykkes digitalt og benytte digitale medier strategisk.

– Vi har 60 bedrifter i Grenland og 40 ellers i Telemark. Det er alt fra enmannsbedrifter til Bilfinger, hvor alle deler samme utfordringer, sier Pedersen.

– Med i pilotprosjektet hadde vi blant annet Siljan Hjort, et enkeltmannsforetak. Etter at daglig leder Morten Nystad fikk oppdatert hjemmesida, kommet seg inn på sosiale medier og sendt ut nyhetsbrev blant annet gikk han tom for kjøtt, sier Pedersen.

Vokser raskere

Ifølge Google er en av tre bedrifter i Norge ikke på nett og kun ti prosent av nettsidene er mobiltilpasset. Dette er ikke noe unntak i Telemark, på tross av en veldig høy grad av innovasjon.

Bedrifter som benytter digitale verktøy vokser opptil fire ganger raskere enn de som ikke bruker det.

– Google har hatt en liknende satsing i Tromsø kommune, og der har mange av bedriftene fått en stor økning i kundekretsen, sier Pedersen.

Lærer av hverandre

Totalt er det 18 lokale leverandører av digitale tjenester som står for gjennomføringen av kurs i Telemark.

– Disse stiller opp gratis og gjennomfører 15 kurs i Grenland, og tilsvarende i Bø og på Notodden. Dette er bedrifter som til daglig anser seg som konkurrenter, men i dette prosjektet er de samarbeidspartnere, med et felles mål. Det er mye av grunnen til at vi har lyktes med dette, sier Pedersen.

Senest i april var kursholderne invitert til to dagers faglig påfyll til Dublin, hvor Google har sitt hovedkontor i Europa.

– Google har ikke lagt noen føringer, og vi har fått bestemme hvordan vi kan bruke dem som en ressurs.

Håper å kunne fortsette

Tirsdag 2. juni skal prosjektet opp til vurdering i Hovedutvalget for næring, for en 12 måneders videreføring.

– Vi har gjennom en fersk midtveis-evaluering, konkludert med at dette er veldig attraktivt både for næringslivet i Telemark, og flere merker allerede vekst. Vi håper at dette er noe vi kan få fortsette med, sier Pedersen.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse