annonse

Høsten 2019 er oppstart for ny E18

NY E18-TRASE
Ny E18-trase: Om fire og et halvt år er E18 gjennom Porsgrunn og Bamble blitt til en fire-felts vei. Prisen for traseen Langangen–Dørdal kan bli 13,5 milliarder hvis Vegvesenet velger bru over Eidangerfjorden. (Foto: Bjørn Harry Schønhaug)

Om drøyt to uker offentliggjøres konsekvensutredningen for E18. Den 17 kilometer lange strekningen vil koste mellom sju og ni milliarder kroner.

Ragnhild Johansen

Blir det bru over Eidangerfjorden er prisen ni milliarder. Uten bru sparer de to milliarder, men da sier statistikken at ulykkestallene går opp og miljøregnskapet blir ditto dårligere.

Vegvesenet er i sluttfasen for utredningsarbeidet. Nå veier de ulemper opp mot hverandre før de tar endelige stilling.

– Vi har fortsatt en jobb å gjøre, men tirsdag 24. februar vil utredningen legges fram i et møte med Porsgrunn og Bamble kommuner, og senere på dagen i et møte med referansegruppen, forteller prosjektleder Roar Gärtner i veivesenet.

Er lovet penger

Det er et langt lerret å bleke før en ny firefelts E18 kan se dagens lys gjennom de to kommunene.

Traseen Rugtvedt – Dørdal ligger et hakk foran i løypa. Her mangler bare den endelige sluttbehandlingen i Stortinget. Prislappen på denne biten er 4,5 milliarder. Lengden på traseen tilsvarer Rugtvedt – Langangen.

Men veivesenet har allerede 1,5 milliarder til Langangen – Rugtvedt-traseen. Stortinget har bevilget penger til utbedring av tunnelen langs dagens trase, og disse midlene kan de legge inn i den nye traseen.

Etter at konsekvensutredningen er offentliggjort blir det informasjonsmøte på høgskolen 17. mars, og deretter blir planen lagt ut til offentlig høring med høringsfristen andre uka i april.

Avgjøring før valget

Absolutt alle kan komme med innspill i en høringsrunde, og veivesenet må kommentere samtlige. Går alt etter planen skal den ferdige innstillingen foreligge i mai.

– Er vi heldige rekker vi den første politiske behandlingen før sommeren, men sannsynligvis blir det vel ikke før etter ferien, sier Gärtner.

14. september er det kommunevalg. Vegvesenet håper at de politikerne som har vært med gjennom hele prosessen også vil ta den endelige avgjørelsen i kommunestyrene, men det avhenger av at saksgangen går på skinner.

Setter spaden i 2019

Neste trinn er forslag til reguleringsplan. Den håper veivesenet å få ferdig behandlet våren 2017.

Da kan alt ligge til rette for første spadestikk høsten 2019, hvis Stortinget bevilger pengene.

 

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse