annonse

Lille Lietorvet knuser store Herkules

SOMMERSKO
SOMMERSKO: SOMMERSKO: Aurora (9 1/2) og mamma Tone Haugdal fra Gvarv skal på tur og trenger sko som er gode å gå i. Da er Sko- ringen på Lietorvet god og ha. Skoforhandler og medeier Eirik Abrahamsen hjelper Aurora med å finne sko som passer. Foto: Hanne Findal (Foto: Hanne Findal)

Herkules og Down Town er store, men de 25 butikkene på Lietorvet selger varer for mer enn dobbelt så mye per kvadratmeter.

  • Oliver Orskaug Oliver.orskaug@varden.no

Lietorvet i Skien kan skilte med en omsetning på 69.200 kroner per kvadratmeter salgsareal.

Facebook-knapp kommer her

De to storebrødrene Herkules og Down Town kan bare skilte med en omsetning på rundt 31.000 kroner per kvadratmeter.

Salget er ikke fordelt på total- arealer, men butikkarealene.

Å måle salg per kvadratmeter er en mye brukt bransjestandard blant kjøpesentre i Norge.

Polet trekker kunder

– I fjor omsatte butikkene på Lietorvet for 415 millioner kroner, sier senterleder Thomas Aasland.

Han har vært sjef på Lietorvet i seks år, men senteret har eksistert i 42 år. I fjor var 1,5 millioner kunder innom dørene.

– Hva skyldes suksessen?

– Vinmonopolet har selvsagt mye av æren, men også Meny-butikken hos oss tiltrekker seg mange kunder, sier Aasland.

Lietorvet satser på fagbutikker og ikke de store kjedene. Fylkets eneste postkontor og et apotek ligger også i senteret og virker som en magnet som har ringvirkninger til andre butikker.

– Vinmonopolet og Meny står for nær halvparten av Lietorvets omsetning, sier Aasland.

Selv om mange butikker har eksistert lenge på Lietorvet, så går ikke alle i pluss.

– Lekebutikken stenger dessverre om kort tid og har opphørssalg for tiden, sier Aasland.

Han vil gjerne ha en ny lekebutikk, men hva som erstatter forretningen er ikke avgjort nå.

80 millioner i overskudd

Selv om ikke alle butikkene i de tre sentrene går med overskudd, så er utleie av lokaler god butikk.

Sektor Gruppen eier Lietorvet, Herkules og Down Town. I fjor fikk de tre kjøpesentrene inn 215 millioner kroner i husleie og driftsinntekter fra 202 butikker.

Kjøpesentrene har tre hovedinntektsstrømmer. Den største posten er husleie. Den beregnes ut fra antall kvadrat som leies, hvor i senteret butikken ligger og en andel av butikkomsetningen.

Butikkene betaler også en sum for driften av sentrene. Det skal dekke lønn til senteransatte og strøm, vann, renhold, vektere, oppvarming, måking og vaktmestertjenester. Sentrene har også markedsføringsinntekter. Da alle regninger var betalt i fjor hadde Sektor Gruppen et overskudd før skatt på 80 millioner.

Down Town er det mest lønnsomme senteret av de tre. Nesten sju av ti kroner som ble fakturert i husleie til butikkene endte som overskudd for eierne. Herkules hadde en margin på 44 prosent og Lietorvet hadde 40 prosent.

Tapssluk i Skien sentrum

Arkaden i Skien er derimot ikke noen god butikk for eieren.

Nordea kjøpte opp senteret for noen år siden, men har ikke tjent én krone. I fjor gikk Arkaden på nok en millionsmell.

Riktignok tjener noen butikker i senteret penger, men sentereieren gjør det ikke. Det vil ta lang tid før investeringen til banken er i pluss.

LES OGSÅ: Arkadens omsetning fortsetter bare å synke

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse