annonse

Noëmi (2) kan snakke på tre språk og synger hele alfabetet

BLID OG FORNØYD:
BLID OG FORNØYD: Noëmi Marielle synes det å lære seg nye ord er kjempegøy. Det mener mamma Therese er essensielt for en god utvikling i språkferdighetene hos barn. (ALLE FOTO: PRIVAT)
Thereses tips:

Hvor tidlig burde et barn lære seg språk? – Så tidlig som mulig, mener Therese fra Skien. Hennes to år gamle datter kan allerede telle til 50 og snakke lange setninger på tre språk.

Martin Øyvang

Therese Wilhelmsen fra Skien bor sammen med ektemannen John Butot og datteren Noëmi Marielle i den nederlandske hovedstaden Amsterdam.

Da datteren Noëmi Marielle fylte to år tok foreldrene datteren med på hennes obligatoriske toårskontroll på helsestasjonen.

Den kvinnelige legen begynte å spørre om hvordan det gikk med datterens utvikling.

Skeptisk lege

Mamma Therese Wilhelmsen fra Skien ga da dette svaret.

– Jeg sa at hun kan telle til 50, synge hele alfabetet, lese korte setninger og at hun snakker i lange setninger på tre språk. Jeg tror legen først tenkte «dette var vel en typisk stolt mor», sier Wilhelmsen.

Forbløffet

Legen bestemte seg for å teste Noëmi, for å sjekke om moren snakket sant. Hun begynte å vise frem lapper med ord. Og Noëmi leste ordet. Så ett til. Og ett til. Og fem til. Så begynte hun å synge alfabetet.

(Her kan du se Noëmi lese numrene på husveggen på nederlandsk på vei til barnehagen):

– Da sa legen at hun var forbløffet. Hun hadde jobbet som barnelege i mange år, men aldri opplevd lignende utvikling hos et to år gammelt barn, sier Wilhelmsen.

– Ikke press, men lystbetont

Men hvordan klarte Noëmi å forbløffe barnelegen? Er hun et geni? Er hun et superbarn?

Mamma Therese mener at de fleste barn kan klare å lære seg å lese og skrive mye tidligere enn de fleste foreldre nok tror.

– Både min mann og jeg har alltid gjort vårt ytterste for å stimulere datteren vår så mye som mulig. Men ikke med noe press. Bare lystbetont. Og hun elsker det, sier Wilhelmsen.

Støttes av forskningen

Det var etter å ha lest en avisartikkel i Dagnes Næringsliv i fjor, hvor hjerneforsker Audrey van den Meer sa at det er en misforståelse når foreldre og fagfolk snakker om at barn ikke er «modne» for å lære å lese før de er seks år, at alt «falt på plass» for Therese og John.

– Vi hadde hele tiden hatt på følelsen at hjernen til de aller minste er mer fleksibel enn en voksen hjerne, og at de kan lære å lese mange ord før det står to lys på bursdagskaka deres. Derfor begynte vi å lære datteren vår bokstaver fra hun var omtrent ett år. Bare ni måneder senere kunne hun lese nesten 30 ord uten å nøle. Hver gang vi kom med en bok eller tavle, lyste det lille ansiktet opp i et stort smil, og gleden hennes ved å lære mer smittet også over på oss, sier Wilhelmsen.

Aktiv læring

Foreldrene har som nevnt vært opptatt av at læringen skal være lystbetont. Men den skal også være aktiv.

– Det betyr at hvis vi snakket om navnet på et dyr, så reiste vi for eksempel til dyrehagen for å se på dyret. En annen gang viste jeg datteren vår et bilde av et jordbær mens John løp til butikken for å kjøpe noen som hun kunne smake og lukte på og ikke minst leke med. Hvis vi snakket om for eksempel ordet akrobat, lot vi henne fly gjennom luften for å gi henne følelsen av å være nettopp en akrobat. Denne aktive læremåten har fylt huset vårt med høy latter, brede smil og masse glede de to siste årene, sier Wilhelmsen.

– Hvordan har tilbakemeldingene vært?

– Det er nesten utelukkende positivt. Noen lurer på om det kan være nødvendig at et barn skal lære seg språk så tidlig, men jeg mener at jo tidligere, jo bedre, sier Wilhelmsen.

Populær Facebook-gruppe

Mange har vært nysgjerrige på hvordan familien har klart å lære datteren språk i en så tidlig alder. Dermed startet de opp Facebook-gruppa «Slik lærer du babyen din å lese». Og gruppa har raskt økt medlemstallet.

(Ukedagene kan hun på rams):

– Mange ønsker tips om hvordan man gjør det. Jeg har ikke et fasitsvar, men jeg tror at tingene jeg allerede har nevnt er viktige. Og at man alltid er positiv i møtet med barnet. Selv om de skulle si noe som er helt feil. Viser jeg for eksempel Noëmi et rødt eple og hun sier at det er blått, så oppmuntrer jeg henne til å forsøke en gang til. Man må ha tålmodighet når man gjør dette, sier Wilhelmsen.

Som andre barn

– Med all denne læringen. Får Noëmi tid til å leke som andre barn?

– Hehe, ja selvfølgelig! Det er hele poenget vårt. Vi har ikke et program med «undervisningstimer» hver dag eller noe sånt. Hun er akkurat som andre barn og læringen er bare en naturlig del av hverdagen. Hun er ikke så spesiell. Hun er akkurat like bråkete som andre , sier Wilhelmsen før hun legger til:

– Det er viktig at læringen blir noe man gjør sammen som mor/barn, far/barn eller som familie. Det er bare positivt å kunne kombinere samvær og læring. For eksempel det å lese en bok på kvelden er en viktig del av vår hverdag, sier Wilhelmsen.

Internasjonalt hjem

Siden familien består av en mor og en far med ulike nasjonaliteter, har Noëmi lært å snakke på tre språk. Therese sier at mange har spurt henne om ikke det vil forvirre et lite barn.

– Sannheten er at barn kan skille fire forskjellige språk fra hverandre. Vi har hele tiden vært bevisste på at hun snakker norsk med meg og nederlandsk med sin far. Og også engelsk, siden min mann og jeg ofte snakker sammen på det språket. Dette har gjort at hun har trent hjernen opp til å skille språkene. Når vi sitter ved frokostbordet så har hun lært at vi har ulike ord for den samme tingen på de ulike språkene, sier Wilhelmsen.

– Enklere som barn

Hun mener at barn som voksne vil utfordres, og at det derfor ikke er feil å starte tidlig med læring. Heller ikke med flere språk.

– Det er enklere å lære ting som barn. Jeg ser jo bare på meg selv hvor vanskelig det er å lære seg et nytt språk som voksen. Som barn har man mange muligheter for læring og utvikling, som også vil gjøre at man får det enklere senere i livet, sier Wilhelmsen.

– Hva er «læringsplanen» for Noëmi fremover?

– Noen plan har vi ikke. Det blir viktig å følge hennes tempo. Å sette seg mål er ikke sunt i en slik sammenheng. Det viktigste er at alle har det gøy. Både foreldre og barn, avslutter Wilhelmsen.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse