annonse

Ny trend for å gå ned i vekt: Slanker seg med kaffe

TRENDY
TRENDY: Det er januar og slankeboom blant folk. I år er det kaffe som selger best, forteller Kristin Karabeg ved Vita på Herkules. (Foto: Tone Lensebakken)

Januar betyr nyttårsforsetter, som igjen betyr slanking for mange. Det hotteste på markedet for å gå ned i vekt akkurat nå er kaffe. Ernæringsfysiolog har liten tro på kaffeslankingen

Tone Lensebakken

Nå kan du drikke deg slankere. Det er i alle fall det som er lovnaden. I Vita-butikken på Herkules har de måttet legge inn ekstrabestillinger på kaffen, som skal hjelpe folk ned i vekt.

– Ja, vi har sendt inn en hastebestilling. Vi har mye å velge i av produkter, men kaffen har vært ekstrem populær, sier Kristin Karabeg, nestleder på Vita Herkules.

– Kaffen er det produktet vi selger aller mest av i hele regionen for øyeblikket, legger hun til.

LES OGSÅ: Norgesmesteren sluttet å danse, men fortsatte å spise. Til slutt var hun 130 kilo.

Sunne grønne bønner

Kaffen som blir revet bort fra hyllene er laget på grønne bønner.

– Folk erstatter den vanlige kaffen med denne, og drikker så mange kopper som de pleier å gjøre i løpet av en dag.

– Betyr det at de kutter måltider?

– Nei, de spiser måltider som vanlig. Kaffen drikker de i tillegg. Den skal være rensende og ha en positiv effekt på forbrenningen, sier Kristin.

I produktbeskrivelsen står det at Coffeeslender er et norskutviklet kosttilskudd som har vært på markedet i en årrekke. Kaffen inneholder hele 200 mg ekstrakt fra grønne, ubrente kaffebønner i hver porsjon. Dokumentert effekt.

– Vi har mange faste kunder som bruker kaffen, og de er godt fornøyd med den. Selv har jeg ikke prøv den, jeg er nemlig glad i sukker i kaffen, så da er det ingen hensikt, smiler Kristin.

Bak i butikken tilbyr hun en prøvesmak for dem som er nysgjerrig på om kaffen smaker som vanlig kaffe.

LES OGSÅ: Lennart lever kun på frukt og grønt – gikk på en kjempesmell

Et hav av valg

I desember spiser folk fet julemat. I januar er det side opp og side ned med hvordan gå ned i vekt. Det slår aldri feil.

– Det er faste kampanjer etter nyttår. Da er det sunn livsstil og helsekost folk vil ha. Og du kan få alt du kan tenke deg. Fra grønn te, detox og rensekurer, til kaffe og milkshaker, sier Kristin.

Milkshakene erstatter måltider, og har holdt stand i en årrekke. Det er også en bestselger.

–Mange velger å starte med en rensekur i januar for å få en kickstart på slankingen. Så fortsetter de med ulike produkt i etterkant, mens andre synes det klarer seg med det de mister når de går i gang med en detox, avslutter Kristin.

LES OGSÅ:  Fortsetter suksessen med trening

– Det finnes ingen snarvei

Oppskriften til både en slankere midje og en sunnere kropp er vanlig sunt kosthold.

Det sier Cathrine Bogen Heitmann, ernæringsfysiolog ved Grenland Helsesenter.

– Det kjedelige, vanlige som vi har vokst opp med, grovt brød, frukt og grønnsaker, magre kjøttprodukter, fisk og vann som tørstedrikk. Så enkelt er det, det er det som funker over tid. Forsking viser at personer som bruker slankeprodukter, enten det er coffee slender eller noe annet, over tid har en høyere gjennomsnittsvekt enn de som spiser vanlig mat, sier Bogen Heitmann. 

– Spis ofte

– Og det å spise er et nøkkelord her. Mange tror at de går ned i vekt ved å kutte måltider, men resultatet er ofte at vi kompenserer, og vel så det, ved neste måltid, og dermed ender man på flere kalorier totalt i løpet av dagen, enn man ville gjort ved å spise de faste måltidene. I tillegg går det utover forbrenningen. Kroppen vet ikke helt når den får mat neste gang, og går litt i sparebluss, og det gjør forbrenningen også. Og det gir i hvert fall ikke vektnedgang, slår Bogen Heitmann fast. 

– En fast måltidsrytme, med frokost, lunsj, middag og kveldsmat, samt gjerne et mellommåltid eller to, sørger for et jevnt blodsukkernivå og jevn forbrenning, og motvirker søtsug, akutt sult og andre ting som kan gjøre at vi hiver i oss ting på impuls og får i oss store mengder kalorier uten å legge merke til det. Her har mange mye å hente, og noen trenger kanskje til og med å sette på en alarm på telefonen hver tredje eller fjerde time som minner dem på å spise. 

LES OGSÅ: Kan kunsten å bygge muskler(For våre abonnenter)

Ikke slank av kaffe

Hun har veldig liten tro på kaffe som slankemiddel.

– Vi vet at koffein kan øke forbrenningen hos de som drikker det sjeldent, det betyr at ved daglig inntak av kaffe vil denne effekten forsvinner rimelig fort. Går du fra fete kaffedrikker, som kaffe latte og cappuccino vil du ha en god gevinst, både helse messig og på kroppsfasongen, ved å gå over til svart kaffe. Og innenfor rimelighetens grenser er det ingen ting helseskadelig ved å drikke kaffe, men som slankemiddel har jeg som sagt liten tro på det, sier hun.

LES OGSÅ: Jeg er så sliten

Tallet på vekta ikke det viktigste

Bogen Heitmann understreker at det aller beste er å kombinere et sunt kosthold med fysisk aktivitet. 

– Det er klart at hovedfokuset helt klart bør være på de helsemessige gevinstene av fysisk aktivitet og et sunt kosthold, det er mye bedre for kroppen å ha noen kilo for mye og et sunt kosthold og jevnlig fysisk aktivitet, enn å ha en smal midje, usunt kosthold og lavt aktivitetsnivå.

Men jeg forstår at for mange, kanskje spesielt unge, er det de ser i speilet mer relevant enn en eventuell sykdomsrisiko langt frem i tid. Her trenger det ikke å være motsetninger, både helse og midje vil nyte godt av sunne, gode kostholdsvaner. Men kanskje bør man være mer opptatt av hvordan klærne sitter på kroppen enn hva vekten viser. Ved for eksempel styrketrening vil vekten etterhvert stagnere og kanskje til og med øke fordi muskler veier mer enn fett. Kroppssammensetning er mye viktigere enn et tall på vekten, forklarer hun.

LES OGSÅ: Å leve litt mer langsomt

Bli kvitt søtsuget

Det er mange teorier der ute om hvordan man skal bli kvitt søtsuget, det er skrevet en rekke bøker om temaet. Bogen Heitmann mener at det aller første man bør gjøre er å kvitte seg med alle restene.

– Hvis kjøkkenbenken, skap og kjøleskap flyter over av fristelser er det ikke mange som klarer å stå imot. La alle julekakene, sjokoladene, karamellene osv gå i søpla og fyll heller opp med frisk frukt, grønnsaker og andre ting som heller kan friste.

Et annen tips er å skjære opp grønnsaker i staver eller biter og ha det i en tett boks med kaldt vann i kjøleskapet, så det så enklere å gå og forsyne seg.

LES OGSÅ: Blir vi noen gang bra nok?

Hverdagsaktiviteten er viktigst

– Når søtsuget melder seg, spis et mellommåltid, som regel kommer søtsuget fordi blodsukkeret synker, og påfyll av vanlig mat er mye bedre enn å fore på med godis, da kommer søtsuget tilbake igjen like fort. Søte frukter og bær eller en smoothie kan være en god erstatning i en overgangsperiode, men husk at minimum halvparten av fem om dagen bør være grønnsaker, og at man bør variere mellom ulike frukt og bær.

Fysisk aktivitet er en super kur mot søtsug, og mange som merker søtsuget til faste tider, for eksempel etter middag, synes det hjelper veldig å gå seg en tur og være i aktivitet, sier Bogen Heitmann.

– Det er viktig å tenke på at fysisk aktivitet er veldig mye mer enn det vi ser på som trening. Hverdagsaktiviteten er den viktigste, og man har mye større effekt av å erstatte stillesitting med lett aktivitet gjennom hele døgnet, enn å trene hardt en time et par dager i uken, avslutter Bogen Heitmann.

LES OGSÅ: Cathrine brenner for ny mat på leirbålet

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse
annonse
annonse

annonse