annonse

PANG! og vips var det tunnel mellom Larvik og Porsgrunn

TUNELL:
TUNELL: Eidangerparsellen hadde sitt siste gjennomslag onsdag ettermiddag. Nå er det tunnel mellom Farriseidet og Porsgrunn. Det var mange arbeidere som ville få med seg det siste gjennomslaget. (Foto: Joakim S. Enger)

Onsdag ettermiddag gikk siste kruttsalve dypt inne i tunnelen under Bjørntvedt i Porsgrunn. Dermed er det, etter mange tiårs planlegging, endelig tunnelforbindelse mellom Farriseide og Porgrunn.

  • Joakim S. Enger

– Velkommen til siste gjennomslag i tunnelen, sa en tydelig stolt Lars Tangerås, prosjektsjef for Vestfoldbanens prosjekt Farriseidet - Porsgrunn.

Jobba med dette i 30 år

Det var møtt opp et stort antall anleggsarbeidere, entreprenører, samarbeidspartnere, politikere og lokalpresse da den siste sprenginga skulle gjennomføres onsdag ettermiddag i tunellen under Bjørntvedt i Porsgrunn.

– Det har vært en trang fødsel for dette prosjektet. Det har vært jobba med dette i 30 år, og nå kan dere klappe dere selv på skuldra, nå er det gjennomført. Bra jobba, sa Stine Undrum, prosjektdirektør for Vestfoldbanen i Jernbaneverket, til de mange som hadde tatt turen inn forbi tunnel-åpningen.

Ikke vonde å be

Da daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) kom med 100 millioner kroner til byggestart var ikke Jernbaneverket vonde å be.

– Vi satt i gang med en gang, sa Stine Undrum.

Og nå er altså alle tunnelene på strekningen mellom Farriseidet ved Larvik og Porsgrunn ferdige.

Sjefen sjøl stod for sprenginga

–Takk til alle fagarbeiderne som har stått på for å få dette ferdig. Det har vært noen utfordringer underveis, blant annet nye forskjellig fjell, både godt fjell og dårlig fjell, sa Stine Undrum før selve sprengningen skulle skje.

Vanligvis er det politikere som kommer og trykker på knappen når siste sprengning skal gjennomføres på slike store prosjekter, men denne gangen var det prosjektsjefen selv som stod for den høytidelige oppgaven med å tenne på lunta til den siste sprengningen.

Flere kraftige smell

Rundt 450 meter inne i tunnelen står Lars Tangerås klar med lunta. 200 meter lenger inn er stedet for det siste gjennomslaget skal skje.

– Alle klare?, roper Tangerås. Han får klarsignal og tenner på lunta. Etter kort tid høres det flere kraftige smell og røyken etter sprengingen siver mot sprengebasen og Tangerås.

– Vi har hatt mange gjennomslag i dette prosjektet så dette veit jeg gikk bra, sier Tangerås.

– Dette markerer slutten på 22,5 kilometer med tunnel, sier Tangerås.

Nå går arbeiderne over i etterarbeidsfasen og klargjør tunnelen frem til planlagt åpning høsten 2018.

12 minutter til Larvik

Når røyken får lagt seg går Tangerås og resten av anleggsarbeiderne innover til selve sprengstedet.

– Det er tradisjon at vi tar en skål med konjakk når siste gjennomslag er utført, sier prosjektsjef Tangerås.

Først får steinrøysa etter sprengingen få sin del av konjakken, deretter tar arbeiderne en skål. Det var ikke bare anleggsarbeidere som var til stedet, det var også politikerne, blant dem Skiensordfører Hedda Foss Five og Porsgrunnspolitiker Ole Henrik Lia.

– Dette betyr mye for oss i Porsgrunn og Grenland, sa Ole Henrik Lia.

– Dette blir et ordentlig knutepunkt for infrastrukturen i distriktet vårt, nå blir vi en del av Østlandet, legger han til.

Det vil, når togene begynner å rulle, ta 12 minutter til Larvik.

annonse