annonse

Samlet inn over én million kroner til Kreftforeningen

MØTTES PÅ FOLKEHØGSKOLE
MØTTES PÅ FOLKEHØGSKOLE: I 2009 møttes Stathelle-beboer Dennis Vareide og Sotra-karen Preben Fjell på folkehøgskole. (Foto: Birte Ulveseth)
prebz og dennis
prebz og dennis: Her slipper Preben (Prebz) Fjell en ballong fylt med isvann i hodet på en av kompisene mot slutten av årets maratonsending. (Foto: Skjermdump)

«Prebz og Dennis» tøyset og tullet seg til ny innsamlingsrekord for Kreftforeningen.

Martin Øyvang

YouTube-stjernene Preben Fjell og Dennis Vareide, bedre kjent som «Prebz og Dennis», har en enorm fanskare. Spesielt blant barn og unge.

De to siste årene har de arrangert en innsamlingsmaraton«Prebz og Dennis mot kreft»,  til inntekt for Kreftforeningen. En maratonsending på 12 timer, hvor de ved hjelp av donasjoner fra seerne har samlet inn flere hundre tusen kroner til kreftsaken.

Denne helgen firedoblet de sendetiden fra huset på Stathelle i Bamble til 48 timer. Og knuste den tidligere innsamlingsrekorden.

– Vi er stolte

Livesendingen startet fredag klokken 16.00. En 48 timers maratonsending senere med mye tøys og tull hadde «Prebz og Dennis» med gode venner samlet inn over én million kroner til Kreftforeningen.

– Vi er kjempefornøyde og stolte over denne aksjonen. Det er utrolig hvordan folk har gitt penger, sier Dennis Vareide til Varden.

– Hadde dere forventet at folk ville donere så mye som én million kroner til kreftsaken?

– Nei vi hadde et utalt mål om å slå de 300.000 fra i fjor. Og et internt mål om 500.000 kroner. Men én million kroner er jo helt utrolig, sier Vareide.

Over 100.000 seere

I løpet av helgen har de blant annet gjennomført utfordringer fra seerne, hatt en live-epsiode av deres populære program «Lørdagskos», spilt dataspill og svart på spørsmål. Og det er mange som har vært innom.

– Det er godt over 100.000 som har sett på i løpet av disse 48 timene. På det meste var det 8.000 seere samtidig. Det er fantastiske tall, sier Vareide.

– Viktig sak for oss

Han sier at alle som har bidratt i aksjonen har et personlig forhold til kreftsaken da familiemedlemmer har blitt rammet.

– Da vi startet opp med innsamling var vi ikke i tvil om hva vi ville støtte. Det er en viktig sak for oss, og vi er bare glade for å kunne bidra med det vi kan, sier Vareide.

Tradisjon

Med tre maratonsendinger på tre år, er «Prebz og Dennis mot kreft» i ferd med å bli en tradisjon. Vareide sier at de kommer tilbake med en ny innsamling neste år.

– Dette er absolutt noe vi vil fortsette med. Uten tvil. Og vi håper folk vil fortsette med å gi penger. Det gpår jo til en veldig god og viktig sak,s ier han.

– Helt utrolig

Hos Kreftforeningen jubler de over rekordsummen.

– Det er helt utrolig hva de får til. Vi er utrolig takknemlige for at de gjør dette. Og én million kroner er en enorm sum, sier pressesjef i Kreftforeningen, Erik Vigander, til Varden.

Stor målgruppe

Han sier at de er glade for at «Prebz og Dennis» bruker to døgn på en innsamling.

– De treffer barn og unge. En veldig stor og engasjert målgruppe hvor de har skaffet seg et stort navn. For oss er det utrolig at de vil bruke sine kanaler på å samle inn penger til kreftsaken, sier pressesjefen.

Han sier at fellesnevneren for alle som samler inn er at man har et personlig forhold til sykdommen.

– 31.500 personer får kreft hvert år, og det er en sykdom som ikke bare rammer dem som får den, men også familie og venner. Det er ingen som ikke kjenner noen som har har eller har hatt kreft. Derfor tror jeg det er så enormt engasjement, sier Vigander før han legger til:

– Som alle andre penger vi får inn fra flotte innsamlinger, kommer disse pengene veldig godt med. Vi må takke både «Prebz og Dennis» og alle som har bidratt med penger. Takk!

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse