annonse

Vil ikke ha piggdekk- avgift i Grenland

BAK MÅL: BAK M� L: - Jeg vil ikke ha piggdekkavgift i Grenland, sier Torfinn Tonning. FOTO: FREDRIK PEDERSEN (Foto: FREDRIK PEDERSEN)

Grenlands dose av veisalt stoppet etter vinteren på ca. 1.700 tonn. Men å innføre piggdekkavgift? To ordførere sier nei - likedan NAF. Men Venstre sier: - På tide å vurdere.

  • Ove Johnsen

Flertallet av bilførerne i Grenland kjører fortsatt med piggdekk. Det saltes, og piggdekk sliter opp nedkjørte asfaltdekker. Målinger viser forringet luftkvalitet. Grenser for det akseptable er overskredet flere ganger - Grenland har i det tatt allerede fått årets volum.
Men å innføre piggdekkavgift i Grenland har i det hele tatt ikke vært på politikernes bord i Skien og Porsgrunn.
- Det vil antakelig provosere mer enn det gagner, mener Porsgrunns-ordfører Øystein Beyer.
Han kommer ikke til å ta opp spørsmålet, heller ikke ordfører Rolf Erling Andersen i Skien.

Roe ned

- Skien har en ganske spesiell topografi med mange bakker og langtfra ideelle kjøreforhold. Jeg var i sin tid absolutt motstander av piggfrie dekk fordi jeg anså dem som trafikkfarlige. Det gjør jeg ikke lenger. Jeg har kjørt med piggfrie dekk i to-tre år, og kan nå ikke tenke meg annet. Tross alt er det bare en håndfull ganger det er glatt om vinteren. Da går det an å ta det litt mer med ro i trafikken. Jeg tror mer på opplysningskampanjer om de piggfrie dekkers fortreffelig enn skilter, avgifter og pengeinnkreving. På den annen side: Hvis luftkvaliteten ikke bedres og det går på helsa løs, kan vi være nødt til å gjøre noe.

Rent tøv

Ordfører Øystein Beyer (piggfri fører) er usikker på omfanget av problemet i Grenland.
- I Grenland er det tøv å bruke piggdekk. De ødelegger asfalten og svevestøvet er ikke bra for allergikerne. Men helseproblemet kan vi med letthet gjøre noe med. Vi har kunnskapen, men å få Ola nordmann til å endre adferd frivillig er et lengre lerret å bleke. Hos oss i Porsgrunn kommune har Ap ikke reist spørsmål om piggdekkavgift, heller ikke SV eller Venstre, sier Beyer.

Mental sperre

Gustav Søvde i Skien Venstre derimot er ikke fremmet for tanken om en piggdekkavgift.
- Ja, det ser ut til å være på tide, i hvert fall ifølge de opplysninger Varden brakte fredag. En avgift er antagelig det eneste som kan få folk i Grenland til å bryte den mentale sperren mot piggfrie dekk. Svevestøvet er sterkt sjenerende for allergikerne - dessuten ødelegger piggdekk asfalten.
- Hvor stor bør en piggdekkavgift være?
- Det har jeg ingen klar tanke om nå. Men viser det seg av luftkvaliteten ikke bedres og folk ikke tar problemet til seg, bør avgiften være høy, sier Søvde som understreker at en piggdekkavgift ikke ligger inne i Skien Venstres program.
Bilpolitisk talsmann Torfinn Tonning i Norges Automobil-Forbund i Grenland opplyser at moderorganisasjonen til høsten vil sette sammen et utvalg som virkelig kan belyse problemet - med piggdekk, svevestøv og veivedlikehold, det bilistene betaler inn i avgifter og det de får igjen.

Bak mål

- Personlig synes jeg en piggdekkavgift i Grenland vil være skudd bak mål. Jo, kanskje i de indre bykjerner, men hvor omfattende skal sonene være? Fra Valebø til Bamble? Mange opplever dessverre at veivedlikeholdet ikke er godt nok. For dem er piggdekk eneste løsningen, sier Tonning.

1.700 tonn salt

Statens vegvesen brukt i vinter 1.700 tonn salt på Grenlands-veiene. Det er en liten økning fra 2003.
- Dilemmaet er trafikksikkerhet. Hvis alle skulle kjøre piggfritt, ville veiene bli blankpolert glatte. Noen må altså rive opp isen. Men vi ser alle hvordan piggdekkene ødelegger asfalten og at gammel asfalt ødelegges mest. Vi har gjort forsøk med varm sand og en blanding av sand og salt. Det har en viss effekt ved enkelte temperaturer. Men på høytrafikkerte veier forsvinner sand fort. Det ville koste svært mange penger hvis vi skulle bruke bare sand, sier regionvegsjef Bjørn Cato Hustvedt.


(Arkivartikkel fra 25.04.2005)
Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse