Cottage Cheese-oppskrifter på TikTok har bidratt til at cottage cheese er i vinden som aldri før. Et raskt søk på #cottagecheese gir 990 millioner treff på TikTok.

– Der benyttes den proteinrike ferskosten i alt fra brødoppskrifter til iskrem. Det merkes godt på etterspørselen her til lands. Bare i august ble det solgt 14 prosent mer cottage cheese i år enn på samme tid i fjor, skriver Tine i en pressemelding.

– Salget av Cottage Cheese økte i august med over 18 prosent i Kiwi, og det er mer enn andre meieriprodukter, sier kommunikasjonsrådgiver Kristine Aakvaag Arvin.

ØKT: Kommunikasjonsrådgiver Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi. Foto: Kiwi/Arkiv

Betydelig vekst

Frode Svarstad Elverhøy, kjøpmann på Rema 1000 Heistad i Porsgrunn, forteller at de har merket at flere enn før kjøper varen.

– I august hadde vi en økning på cottage cheese på 32,2 prosent. På den magre utgaven var økningen på 21 prosent.

– Det er en betydelig vekst i markedet på cottage cheese, og Coop følger denne trenden. Vi har solgt cirka 12 prosent mer i august sammenlignet med august i fjor, opplyser Simen Kjønnås Thorsen, kommunikasjonsrådgiver i Coop.

Går viralt

– Det er nok litt tilfeldig hva som går viralt, og hva som ikke gjør det. For hver trend vi blir oppmerksomme på er det mange, mange forsøk på å starte en trend vi ikke hører om, fordi de ikke lykkes. Det hjelper selvfølgelig at de mest profilerte influenserne kaster seg på. Det kan være planlagt (Oskar Westerlin markedsfører sjokoladeboller) eller tilfeldig (Oskar Westerlin forteller at han spiser mye YT-yoghurt), sier Ståle Lindblad, daglig leder i Areca og sosiale medier-ekspert.

– Du er ikke garantert en viral hit selv om kjendiser deltar, men det hjelper veldig. Effekten skyldes både at kjendisene er forbilder, men også at de gjerne har veldig mange følgere, slik at stuntet blir synlig for veldig mange flere. Når ting går viralt får det en voldsom spredning. Det er den virale effekten har. Da blir folk oppmerksomme på det.

Siden 2011 har salget av cottage cheese doblet seg, opplyser Tine.

– På TikTok har det blitt veldig populært å stavmikse og piske cottage cheese slik at det får en mer kremaktig og «klumpefri» konsistens, og dette har nok ført til at enda flere har fått opp øynene for de mange ulike bruksmulighetene dette produktet egentlig har, sier Audrey Delaporte Pedersen, merkevareansvarlig for cottage cheese i Tine.

Ekstra stor effekt

– Virale trender har en selvforsterkende effekt når de begynner å ta av. Noen influensere bidrar til at trenden begynner å spre seg. Samtidig vil andre influensere vise at de følger med i tiden, og dermed kaste seg over de mest populære trendene selv. Det gjør at enkelte trender tar helt av. Når en trend i tillegg kan knyttes til helse og sunn livsstil, som Cottage Cheese, tror jeg denne effekten blir ekstra stor, avslutter Lindblad.

EKSPERT SOSIALE MEDIER: Ståle Lindblad daglig leder i Areca og sosiale medier-ekspert Foto: Susanne Lindblad