Det sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.
I 1999 var gjennomsnittsalderen på bilparken i Norge 9,9 år. I 2023 hadde den økt til 11 år.
– Dette er helt klart en utvikling som går i feil retning. Vi vet at nyere biler er langt mer sikre i trafikken enn gamle biler. Så denne utviklingen er ikke bra for trafikksikkerheten, sier Sødal.
Dårligere sikkerhet
I Norge var det i 2023 registrert 2 841 502 personbiler. Av disse var 651 633 biler 16 år eller eldre. Det tilsvarer 23 prosent av bilparken.
– Det er alt for mange gamle biler på veiene. Sikkerheten for de som kjøre så gamle biler er dårligere enn de som kjører nyere biler. I tillegg har eldre biler høyere utslipp enn nyere biler, sier Nils Sødal.
Nils Sødal
Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Vil øke vrakpanten
Den viktigste årsaken til at færre dør i trafikken er bedre sikkerhet i bilene. Ulike typer sikkerhetsutstyr i bilene har økt kraftig i omfang siden 1990-tallet til dag. Det startet med airbag og ABS-bremser, mens nå har vi i tillegg mye annet sikkerhetsutstyr.
- Økende alder i bilparken i Norge er ikke et godt tegn. Når vi vet at nye biler er sikrere enn gamle biler, må det tas grep for å få de eldste, minst trafikksikre og minst miljøvennlige bilene av veiene. Derfor må vrakpanten settes opp, sier Sødal.
Alder på bil | Antall personbiler | Fordeling i prosent |
---|---|---|
Under 4 år | 479 566 | 16,9 % |
4-7 år | 597 086 | 21 % |
8-11 år | 603 342 | 21,2 % |
12-15 år | 509 875 | 17,9 % |
16-20 år | 391 856 | 13,8 % |
Over 20 år | 259 777 | 9,1 % |
Total | 2 841 502 | 100 % |