Eivind «Ivan Ave» Øygarden har lenge vært en ukjent artist som ikke har nådd ut til sitt fortjente publikum. Nå er han nominert til spellemanspris
Eivind «Ivan Ave» Øygarden har lenge vært en ukjent artist som ikke har nådd ut til sitt fortjente publikum. Nå er han nominert til spellemanspris Foto: BENGT MAGNUS S. CARLSON

Er dette Norges nye hiphop-yndling?

Fra Vinje til Sandnes til Brooklyn via Wisconsin. Ivan Ave har endt opp i Oslo, og det som var en sti har fortont seg til en strak avenue.

En fullstappet burgersjappe av den trendy typen. Torggata speiles i store glassflater og ved bardisken sitter – med ryggen vendt mot resten av lokalet – en fyr med burgunder five panel-cap og skjorta knept helt opp til adamseplet. Han «muncher» i seg en burger og slurper øl.

Ytterste del av hiphop-foten digger beaten til en av singlene som DJ-en har spint i gang. Etter måltidet er det Ivan Ave som tar over pickupen på platespillerne.

Vraket discman

– Åh, hei!

Det blir til en halvveis hive five med venstre neve mellom Ivan Ave og journalisten. Litt burgerklissete, litt keitete og ganske old school. Siste betegnelse er også perfekt beskrivelse av hva Norges mest lovende engelskspråklige hiphoper driver med. Old school rap i en smeltedigel av jazz, soul og funk helt over i en egen Ivan Ave-form.

– Jeg ble påvirket av mine to eldre søstre. De introduserte meg for mye bra musikk i tidlig alder, sier Ave.

Jimi Hendrix var en av artistene som fikk ørene til å kante seg for 88-modellen, da han både recorda ting over på kassett, og senere fikk tak i cd-er. Nå er begge formatene vraket, til fordel for det sorte gullet: vinylen.

Utsolgt

Med oppvekst i Vinje kommune, et sted som stereotypisk bare minner om kraftmillioner, Odd Nordstoga, nasjonalromantikk og alle Vesaas-ene, er dette en ny kulturpersonlighet å trykke til sitt bryst. Og ja, han drar sjarmerende på Vinje-målet.

Vi er ganske kompromissløse, og lager det vi selv liker

– EP-en til Fredfades og meg er utsolgt. Eller EP, det ble nesten en fullverdig skive med 17 spor, nesten som et album. Jeg tror det finnes noen eksemplarer igjen i Japan, sier Ave blygt om utgivelsen ’Breathe’, som har syv ekstraspor. Hele B-siden er en hyllest av artisten Madlib, hvor låtene sømløst overlapper hverandre uten tegn til sporskifte.

Skiva som ble gitt ut på KingUnderground Records rett før 2013 ble til 2014 har blitt en suksess og samlerobjekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Referansesprengt

Fredfades står for skivas beats. Ved hjelp av en trommemaskin fra 90-tallet, synther og samplinger fra obskure jazzutgivelser i loops. Ivan Ave har tekstene.

– Det skal være en balansegang mellom referanser til det gamle, og det å finne på nytt selv. Vi er ganske kompromissløse, og lager det vi selv liker. Vi innser at ikke alle skal like det samme, og vår greie er litt mer smal og egenartet, sier Ave.

Jeg bør kanskje steppe opp i promosjonssystemet

– Jeg har en ganske stor samling titler. Jeg startet å samle for fullt i New York da jeg studerte engelsk. Det finnes mye bra vinyl der ute, men jeg vil ikke røpe noen hemmeligheter.

– Men det som kan sies, er at det har kommet en del bra jazz-skiver til Norge etter økt arbeidsinnvandring fra Polen. De tar med musikk hit og selger, sier Ave.

Ivan Ave-syndromet

Ivan Ave-syndromet

Radio-host i programmet XO-hiphop på Radio Nova Christian Teisnes lanserte i fjor begrepet Ivan Ave-syndromet. Flinke folk som av en eller annen grunn ikke når frem til sitt fortjente publikum.

– Jeg kan skjønne hva som menes med en Ivan Ave-syndrom. Både Fredfades og jeg er veldig dårlig på promo. Det handler ikke om at vi vil holde dette for oss selv, og det er flott å bli anerkjent for hva vi gjør, men vi fokuserer mest på musikken. Enkelte velger å selge seg selv stort, men jeg har valgt å fokusere på musikken. Jeg bør kanskje steppe opp i promosjonssystemet litt mer, sier Ave.

Men selv om han hittil har gjort en laber jobb på å promotere seg selv, blir han lagt merke til. Selv om undergrunnen for lengst har trukket frem Ivan Ave, har også VG og P3 i senere tid trukket frem rapkometen som er på vei opp mot himmelen.

Mos Def-suksess

– Jeg merket at folk virkelig fikk øynene opp for hva jeg gjør da jeg fikk varme opp for Mos Def på Betong i fjor høst. Det er sånne gigs som bidrar til å nå ut til folk som ikke ellers hadde funnet frem til det man gjør, sier Ave.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Og skjebnen skal selvfølgelig ha det til at det faktisk stopper opp en fyr med bøttehatt og en så hipp skjorte at den trolig er kjøpt på eBay i det Ivan Ave har trukket frem dette temaet.

– Er det Ivan Ave? Jeg må få ta et bilde. Digger det du gjorde før Mos Def-gigen på Betong, mann!

– Jo takk,

– Ivan Ave, ass!

– Ja, eller Eivind.

De shaker hands, mannen med bøttehatt tar kjendis-selfien sin og stikker videre oppover Bernt Ankers gate.

– Det er etter konserten på Betong at folk har begynt å gjøre det der, det er jo sprøtt!

Hestekuren mot Ivan Ave-syndromet ser ut til å være funnet opp. Gi karrieren litt tid, jobb iherdig og utvikl din egen stil. Ivan Aves avenue mot suksess ligger strak.