Sjangerens nye prisutdeling går av stabelen i Skien 15. april. Å favne langt ut over rene musikkpriser var et sentralt poeng da Jazzprisen skulle etableres, opplyser daglig leder i Norsk jazzforum, Gry Bråtømyr.

– Vi har sett gjennom mange år i forbindelse med nominasjonsprosesser til musikerprisen Buddy at det er behov for å hedre også andre som er med på å løfte jazzen frem og ut. En rekke andre viktige aktører bidrar til å formidle musikken ut til publikum; det er arrangører, foreninger og enkeltaktører, og det store antallet frivillige og ildsjeler som legger ned enormt med tid.

I tillegg ønsker Norsk jazzforum å løfte frem for eksempel nye, gode initiativ som setter dagsordenen, kan inspirere andre og peke på kvaliteter av betydning for tiden vi lever i – både i og utover jazzfeltet, opplyser hun.

Jazz har vært egen kategori i Spellemannprisen helt siden 1974, året etter at Spellemann ble avholdt for første gang. På spørsmål om det var nødvendig med en egen jazzpris, lyder svaret fra Bråtømyr:

– Spellemann er viktig for hele musikkbransjen, og Jazzprisen skal ikke gå Spellemann i næringen. De har en ren platepris, og akkurat det holder vi oss unna, vi ønsker å hedre andre initiativ. Vi har god dialog med Spellemann, og mener at disse prisen vil utfylle hverandre fint.

Det strømmet inn nærmere 400 nominasjoner til prisene, og Gry Bråtømyr sier det var «massevis av godt kvalifiserte og spennende kandidater».

– Til forskjell fra andre priser så offentliggjør ikke vi nominerte, men går rett på sak og prisvinnere den 15. april.

Hun er ikke redd for å gå tom for gode kandidater. Jazzprisen skal deles ut annethvert år, i forbindelse med Norsk jazzforums landsmøte.

– Vi har et svært vitalt jazzmiljø i Norge, med stadig tilsig av unge musikere og arrangører. Norsk jazzforum har faktisk aldri hatt så mange arrangørmedlemmer som vi har i dag. De unge, nyetablerte musikerne holder et svært høyt kunstnerisk nivå, og de er dyktige på å skape nye samarbeid og nye arenaer og se litt utover det tradisjonelle jazzbegrepet, og slik baner nye veier for kommende generasjoner. Jeg tør å påstå at jazzmiljøet blomstrer som aldri før, og at vi har masse godt i vente.

Mottagelsen av den nye jazzprisen har vært god i miljøet, noe Jazzforum-lederen mener bekrefter behovet for en festaften med heder og ære.

– Vi har hatt mange runder i miljøet, gjennom spørreundersøkelser, strategiprosesser og i ulike arbeidsgrupper, før vi landet på de elleve prisene vi har i dag. Så vi føler Jazzprisen er godt forankret, avrunder hun.