Foto: NTB

Altfor mange kjører med rus. Alkolås kan bidra til å redusere et samfunnsproblem

LEDER: Senterpartiets begrunnelse for å innføre alkolås holder ikke, men det betyr ikke at alkolås er dumt. Snarere tvert imot.

Bilister som blir tatt for fyllekjøring kan få lov til å fortsette å kjøre bil dersom de monterer såkalt alkolås, mener stortingsrepresentant Siv Mossleth, som sitter i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Hun sier til Dagsavisen at «i dag slår tap av førerkort veldig skjevt ut» og viser til at hun, når hun er i Oslo, kan «gå ned til Stortinget på et kvarter, men når jeg er hjemme i Nordland, er hverdagslivet omtrent håpløst uten bil». Hun viser til at «det å bli fratatt førerkortet for dem som bor i distriktene, kan gå ut over både muligheten til å jobbe og også få negative konsekvenser for resten av familien».

Problemstillingen Mossleth viser til er sannsynligvis helt reell, men kan simpelthen ikke brukes som bakgrunn for forslaget; at det er upraktisk for folk som ikke bor i Oslo å miste lappen etter fyllekjøring kan, for å si det som det er, aldri bli en begrunnelse for noe som helst.

Det er ikke dermed sagt at forslaget, som umiddelbart ble karakterisert som «et helt nytt nivå av populistisk uansvarlighet selv til Senterpartiet å være» av stortingsrepresentant Ove Trellevik (H), er ufornuftig. Det kan snarere være svært fornuftig.

Det er umulig å vite hvor mange som kjører bil i ruspåvirket tilstand hver dag. – Forskning viser at det på norske veier daglig kjøres ca. 140.000 rusturer, sa Geir Martinsen som er sjef for Utrykningspolitiet i Nordland, Troms og Finnmark til NRK i 2019. Her ble det lagt fram tall som viste at det har vært, i snitt, 9500 årlige anmeldelser.

Tidligere veidirektør Terje Moe Gustavsen var en forkjemper for alkolås i biler. I 2014 skrev han i Oppland Arbeiderblad at det ble foretatt 30.000 kjøreturer daglig i av rusede sjåfører. I snitt ble 24 anmeldt hver dag. Uansett hvordan man vrir og vender på det, er konklusjonen lik: Antallet som kjører i ruspåvirket tilstand er sjokkerende høyt. Antallet som blir tatt, til sammenlikning, er dermed svært lavt. Det vi vet, er at rus er en medvirkende årsak i et betydelig antall ulykker.

Transportøkonomisk Institutt la, i 2016, fram en rapport som viste at alkolås eller ruslås i bilen vil gi nærmere 11 prosent færre dødsfall og skader.

Ikke all ruskjøring dreier seg om alkohol, men vi må være opptatt av å gjøre noe med det vi kan gjøre noe med. Alkolås i personbiler kan utvilsomt være et slikt tiltak. Det er noe paradoksalt over at moderne biler har ryggesensorer, filskiftevarsler og et skred andre førerstøttesystemer til å hjelpe oss, men ingenting som hindrer en sjåfør i å ha to i promille.

Det siste er et problem for oss alle. At hverdagslivet for dømte fyllekjørere i Nordland er upraktisk er en helt annen sak, men det kan hende at alkolås kan bidra til å løse begge problemene.