F-35:: Kampflyene F-35 flyr over Akershus festning under 75-årsmarkeringen for frigjøringen 8. mai. Foto: Lise Åserud/NTB

Bare valutasmellen hadde finansiert gratis skolemat til alle elever i flere år

LEDER: Det koster flere hundre tusen å fly med Norges nye kampfly. Hver time.

Summene som brukes om Norges nye kampfly – av typen F-35 – er usedvanlig bekymringsfulle. Mandag kunne Aftenposten fortelle at forsvarsnettstedet Jane’s, som er av den troverdige typen, at timeprisen for å fly F-35 ligger på 21.000 til 31.000 dollar. Omregnet til norske kroner betyr det at det ryker med opp mot 300.000 kroner for hver time flyet er i luften.

Asle Toje skriver i en kronikk i Dagens Næringsliv at flykostnaden er 360.000 kroner per time, og med en forventet levetidskostnad på 17 milliarder kroner – per fly. Timeprisen som forsvaret opererer med, 110.000 kroner per time, omtaler han som «en fiksjon». «Alle andre land opererer med rundt 300.000 kroner, som også er kunstig lavt,» skriver forskeren.

For tre år siden, i april 2018, omtalte Aftenposten at det amerikanske forsvaret var bekymret for om de hadde råd til å bruke flyet, som ble anslått å ha en timepris på 400.000 kroner. Forsvarsdepartementet svarte imidlertid avisen med at den norske versjonen av F-35 skiller seg fra US Marines’ versjon og at amerikanerne legger «andre ting inn i pris for en flytime».

Hans hovedpoeng er imidlertid at framtiden ikke består av rådyre kampfly, men at den er ubemannet og består av droner, og at Norge «er kommet altfor sent i gang med droner og med bare 300 millioner satt av til innkjøp» fordi «vi har brukt alle pengene på F-35».

At det går med mye penger er nokså ubestridt: De 52 nye jagerflyene har i utgangspunktet en prislapp på 69,7 milliarder kroner, men lav kronekurs påvirker noe mer enn hva det gjør for et par på kjærestetur til Wien: I oktober i fjor skrev Bergens Tidende at en oppdatert analyse fra forsvarsdepartementet skisserte en økning på ti milliarder kroner og at fly og utrustning nærmer seg 100 milliarder kroner totalt.

Det kan ikke være tvil om at Norge trenger moderne kampfly som er i stand til å forsvare landet og som kan inngå i internasjonale operasjoner. Å argumentere for at landet ikke trenger jagerfly, er en underlig øvelse. F-35 beskrives som et utmerket fly, men også som «en Ferrari» i luften. Det er imidlertid stadig mer som tyder på at valget som ble tatt av den rødgrønne Stoltenberg-regjeringen i 2008 er – og vil bli – så kostbart at det smerter.

Noe annet er vrient å konkludere med når driftskostnadene for et par timer i luften ellers hadde finansiert et lærerårsverk og bare valutasmellen på innkjøpet kunne bekostet gratis skolemat for alle elever i grunnskolen i mer enn fire år.