Foto: Ole Johnny Hansen

Beklager, bilen. Du må nok bort fra byene

KOMMENTAR: Hva gjør en by bra? Eller «attraktiv», som det gjerne heter. Og hva skal til for at man skal lykkes med å «få liv i sentrum»?

Begge deler har vært på dagsorden i årevis. På et eller annet vis er det tema så å si hver eneste dag, og det er godt synlig også i avisene. Om jeg skal være helt ærlig: Det har vært begrenset framdrift. Det jobbes på, men lykkes man?

Det er på tide å kaste en brannfakkel eller to. Og den første er av det litt kontroversielle slaget:

Dersom målet er skape et levende bysentrum med folkeliv og et blomstrende næringsliv i bykjernen, er det mye som tyder på at bilen må bort.

Så er det garantert ganske mange andre ting som også må på plass, som et overordnet planverk som tar opp i seg hvilke trender og utviklingstrekk som preger oss og – ikke minst – en vettug politikk fra lokale og sentrale myndigheter. Dernest må vi erkjenne at det er noe vi kan gjøre noe med, noe vi må finne oss i og mye man må tilpasse seg.

I Skien har det, i hele mitt voksne liv, blitt fastslått igjen og igjen at kjøpesenteret Herkules har tatt livet av Skien sentrum. At kjøpesentre utenfor bykjernen gjør noe med aktiviteten er nokså ubestridt, men hva gjør man når situasjonen er som den er? Jeg antar at det ikke er et alternativ å stikke fyr på eller rive kjøpesentre, så man må lete etter alternativer.

I den nokså ferske rapporten «Bystrategi for Grenland», som egentlig handler om såkalt fortetting – altså hvordan man kan bygge mer sentralt, blir det vist til at «i dag finnes det en tydelig konsensus innen transport- og byforskningen om hva som gjør visse byer mer attraktive enn andre byer og hva som får flere til å gå, sykle og bruke kollektivtrafikk»:

«Måter å forme byer og tettsteder på som gis redusert biltrafikk, leder også til at flere opplever stedet som attraktivt, og vil bo og arbeide der. Utvikling av kompakt bebyggelse i kombinasjon med sammenhengende gangbare bymiljø, tilgang til parker og god kollektivdekning skaper attraktive bo- og arbeidssteder (UN Habitat 2012, Göteborg stad et. Al. 2017, Region Skåne 2019). Det er nærhet til mange ulike målpunkt og attraksjoner som bidrar til å øke priser på både bosted- og arbeidslokaliteter. I tillegg bidrar økt tetthet i sentrum til en mer attraktiv by fordi markedsgrunnlaget for handel og tjenestetilbud blir større.»

Lokalt, både i Skien og Porsgrunn, har det vært en evig debatt om bilens plass i byene. Hvis jeg skal tillate meg å sette det litt på spissen, kan man få inntrykk av at bomstasjoner og mangel på kantsteinsparkering fører til den snarlige død for enhver forretning i et bysentrum. Man skal kunne kjøre til døra. Alle dører.

Samtidig er det blitt gjennomført tiltak og ordninger som har hatt begrenset grad av suksess. For noen år siden betalte endog Skien kommune kafeer for å holde åpent. Hvis man tenker godt etter, er det nokså håpløst: For å kunne gå på kafé må den nødvendigvis være åpen, men kafeer holder åpent dersom folk bruker dem. Ikke motsatt.

Slik er det også med stort sett all annen næringsvirksomhet; jo flere som er rundt og i butikken, jo flere går inn i den og jo mer selger man. Da må man begynne med det første – altså å sørge for at det er flere folk der. Man kan ikke tvinge folk til å handle i bestemte butikker, og det er mulig å diskutere hvor stor effekt det har å oppfordre til å gjøre det. Det blir jo aldri feil, men virker det?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det som garantert virker, er at man får til en situasjon der folk vil selv – av egen og fri vilje. I 2021 trenger man faktisk ikke gå ut av døren. Man kan kjøpe absolutt alt på nett og få det levert hjem. Og hvis man skal ha et kjøleskap, maling eller kjøkkenutstyr må man antakelig ut med bilen (med mindre man vil ha det levert), og da spiller det ingen rolle for forbrukeren om man kjører til Kjørbekk eller Skien sentrum. Det gir ikke mer friksjon i kjøpsløpet å kjøre noen ekstra kilometer. Det er kanskje enklere.

For vi er ganske enkle, når alt kommer til alt: De aller fleste av oss vil ha det så lettvint og billig som mulig. Man lurer seg selv hvis man tror noe annet. Skal man lykkes på annet vis, må man tilby noe annet eller på en helt annen måte. En spesialforretning i sentrum kan, for eksempel, lykkes dersom man har et servicenivå man ikke finner annet sted. Skal man ha en bukse eller en topp, kan du være sikker på at du kan kjøpe den på Zalando, Boozt eller Down Town. Kanskje billigere. Kanskje enklere. Hvis du vil ha en bedre kjøpsopplevelse, fordi man møter folk som kan faget, er hyggelige og tar bort risikoen for bomkjøp, kan man få det i en klesbutikk i sentrum.

Vi spiser ikke på restaurant eller tar et glass på en pub fordi vi må. Vi går ikke på kafé fordi vi hadde sultet i hjel hvis det ikke fantes kafeer. Vi gjør det fordi det er trivelig, ålreit og lystbetont – og vi er villige til å betale for denne opplevelsen.

Slik verden er blitt, er det nokså lite vi . Vi må ikke til sentrum. Vi må ikke bo der og det er slett ikke der alle arbeidsplasser må lokaliseres. Jeg bor sentrumsnært, men må ikke gå til Skien sentrum med ungene en lørdag formiddag. Men vi gjør det av og til.

I Bryggeparken har kommunen ordnet en helt prima lekeplass. Ungene på fire og åtte elsker den. Kafeen like ved er også helt strålende. Begrunnelsen er enkel: Ungene kan brenne av så mye krutt de orker mens mor og/eller far kan koste på seg en jålekaffe, chai latte eller hyllebærsaft på uteserveringen. Men tror du ikke det går en bilvei mellom kafeen og lekeplassen? Vi snakker ikke 8000 ÅDT, men det kjører vitterlig folk her. Dette gjør noe med deg som forelder, for det siste du vil arrangere, er et møte mellom en uoppmerksom fireåring og en uoppmerksom bilfører.

Det burde ikke vært biler her i det hele tatt. Bilveien fortsetter til og med videre og utover brygga. Noen av de absolutt flotteste kvadratmeterne Skien har å by på, nærmest vannkanten, er satt av til biler når de like gjerne kunne ha gått bak på baksiden. Ute av syne og sinn.

Hvem er det som egentlig vil sette seg på en fortauskafé der biler, busser og lastebiler dundrer forbi? Hvor hyggelig er det å vandre gatelangs mens bråkete og forurensende trafikk tar all oppmerksomhet i gata? Det blir en utrivelig jungel av asfalt, bråk, eksos og støv. Et miljø man ikke har lyst til å være i mer enn nødvendig.

Det er sikkert en grov forenkling, men hvis man vil ha folk i sentrum må man sette folk først. Ikke bilene.

Da må folk få anledning til å bo der. Noe som ikke synes å være et veldig stort problem, for selv de mest kostbare leilighetene i og nær sentrum går unna som varmt hvetebrød. Folk må selvsagt få anledning til å komme seg til og fra dersom man må bruke bil. Ikke verdens største problem, det heller, for parkeringskapasiteten er god i og rundt Skien sentrum. Jeg er mye der – også med bil – og jeg har aldri opplevd at det er vanskelig å finne parkeringsplass. I alle fall ikke i nærheten av hvordan det kan være andre steder i verden. Å lage flere «innfartsparkeringer» bør være en smal sak, dersom det er behov og ønske.

Folk må selvsagt også jobbe der. En gang i tiden ble politiet og Statens Hus, for å nevne to eksempler, lagt utenfor bykjernen. Håpløst, selvsagt, men vi må se framover. Fylkeshuset er blitt flyttet til Landmannstorget. Det betyr flere folk i sentrum. At byens nye bibliotek, med innbyggerfunksjoner, ikke legges så midt i sentrum som mulig, har jeg hele tiden ment er feil. Og jo mer man tenker på det, jo mer feil blir det. Det verste er at kommunen selv har regnet på det, men politikerne dummet seg ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Skal man lykkes må man få så mange som praktisk mulig til å bo og jobbe så sentralt som mulig. Få vil bo og jobbe i en trafikkmaskin. Byene våre ble designet før bilene kom. Deretter fraktet bilene folk ut av byene, samtidig som de fortrenger de som er der. Byene må være for menneskene. Det er, tross alt, de som er livsgrunnlaget for byene. Nå er det på tide at bilene forsvinner ut av byene. Flere av veiene bør stenges for ordinær trafikk og gjøres om til gangsoner. Flere «grønne lunger». Flere møteplasser. Flere offentlige rom der man risikerer å møte kjentfolk til en prat og ikke et vogntog.

Vi mennesker liker mye, men kanskje først og fremst at det er trivelig, grønt og mulig å møte hverandre i øyehøyde. Å virkelig gå inn for det kan også føre til at det ikke bare blir «mer liv i sentrum», men også gode vilkår for det lokale næringslivet.

God helg, Telemark!

Foto: Ole Johnny Hansen