Foto: Ole Johnny Hansen

Du bør miste lappen om du kjører i fylla på elsparkesykkel

KOMMENTAR: De er helt geniale, men også potensielt livsfarlige.

Denne våren fikk jeg en såkalt elsparkesykkel i hus. Skjønt, det er ikke så mye sparking involvert. Den går jo helt av seg selv, og det er både unødvendig og umulig å bruke beina. Men det er nå engang elsparkesykkel det kalles. Etter tre måneders bruk er min vurdering ganske enkel: De kan åpenbart være livsfarlige.

Samtidig har jeg behov for å påpeke at «kan» er et helt nødvendig ord. For jeg ratter til og fra jobb med denne doningen hver eneste dag, og føler at dette er så trygt som det kan være. Elsparkesykkel er virkelig et helt genialt framkomstmiddel, som tar deg raskt fra A til B, er enkel og lettere å transportere og stue bort enn en vanlig sykkel.

Dessuten er det grunn til å tro at det sannsynligvis ikke går veldig lang tid før Grenland inntas av elsparkesykkelgigantene som har laget overskrifter i storbyene.

Det jeg virkelig ikke kan fatte og begripe, er at så mange (antatt) voksne folk kjører rundt i bygatene i en tilstand som tilsier at de ikke burde ha kjørt noe som helst. Det er ikke til å forstå at folk tør å legge i vei i Oslos sentrumsgater når de er pussa, uten hjelm og med hodet et helt annet sted.

Når det er sagt ser jeg også veldig mange barn og unge som ikke bruker hjelm. Overraskende mange.

For det som skjer, er at hodet ofte treffer asfalten. Brennkvikt og først. «Det er altfor mange knuste kjever nå. Stygge skader som lett kan unngås,» sa sykepleier Mathilde Nordby ved Oslo skadelegevakt til Sykepleien i juli. Bare i juni registrerte Oslo skadelegevakt 421 elsparkesykkelskader, ifølge Aftenposten. 57 prosent av skadene skjedde i tidsrommet 23.00-05.00. 55 prosent av de som skadet seg, var påvirket av alkohol. 57 prosent var menn og 17,5 prosent var under 18 år.

Utviklingen i antall skadetilfeller har vært eksplosiv. Legevaktene har måttet bemanne opp fordi de har måttet bruke tid på folk som har gjort dumme ting i fylla. Hvilket ikke er noe nytt, men dette kommer i tillegg til alt det andre.

Så kan man innvende: Bør ikke folk kunne gjøre teite ting, dersom de selv vil? Vi kan vel ikke forby alt som er dumt?

Svaret er åpenbart nei. Og hovedbegrunnelsen for dette, er at disse dumme tingene påfører samfunnet – i praksis deg og meg – store kostnader. Å gipse et bein eller fikse en knust kjeve er, i prinsippet, gratis i Norge. Det blir som med bilbelte; det er veldig dumt å kjøre uten, men konsekvensene for samfunnet blir veldig store dersom det går galt. Og det gjør det. Sjansene for at man dør eller blir mindre skadet i en kollisjon er dramatisk mye mindre dersom man bruker bilbelte. Dette er ren matematikk. Sånn sett er det veldig logisk at bilbelte er påbudt i Norge.

Å kjøre bil, båt eller andre store ting i påvirket tilstand er heller ikke spesielt lovlig. Her utsetter man åpenbart andre for livsfare, så dette er en litt annen skål, men også her utsetter man samfunnet for enorme kostnader.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg håper at jeg ikke er blitt så voksen, gammel og sur at jeg skal foreslå å forby alt mulig. Men jeg har fått nok erfaring til å vite følgende: En elsparkesykkel har små og harde hjul. De er ustødige og rister. En elsparkesykkel og en «vanlig» sykkel kan ikke sammenlignes. Det skal veldig lite til før de treffer noe som ikke er gunstig. Det har jeg funnet ut helt av meg selv. For eksempel den dagen jeg var på vei til jobb, sneiet innom en betongkant og stupte rett i bakken. Det gikk helt fint, for farten var lav, jeg hadde hjelm og sansene var skjerpet. Om jeg hadde vært animert, uten hjelm og på vei hjem fra fuktig lag på byen, kunne jeg fort ha fått et gratis opphold på Sykehuset Telemark.

Derfor er det soleklart at kjøring med elsparkesykkel også må reguleres mye hardere enn hva som har vært tilfellet fram til nå. Dette har myndighetene gjort noe med, og det er varslet ytterligere innstramminger. Det håper jeg, som eier av elsparkesykkel, skjer, og jeg håper de «drar på» litt også.

En mulighet kan være å gjøre det helt forbudt å kjøre elsparkesykkel i påvirket tilstand. Og hvis man gjør det, og blir tatt, ryker førerkortet. Akkurat som med bil, moped eller motorsykkel. Jeg kan ikke finne et eneste godt argument for at man skal kunne kjøre elsparkesykkel etter å ha drukket alkohol Eller andre rusmidler, for den saks skyld.

Det er verdt å nevne at man faktisk kan miste lappen etter å ha kjørt elsparkesykkel (eller vanlig sykkel) i fylla. Det har skjedd, men det skal litt til.

Det andre er at det bør være påbudt med hjelm. Heller ikke her er det påfallende mange gode og saklige argumenter for å la være. Hvorfor skal det være påbudt å beskytte seg selv med bilbelte, mens en som kjører elsparkesykkel eller vanlig sykkel ikke skal trenge helt grunnleggende beskyttelse?

For «vanlig» sykkel er noen av disse problemstillingene høyst relevante. Min elsparkesykkel har en makshastighet på 20 km/t. Nylig ble reglene for sykkel og elsparkesykkel på gang- og sykkelvei sidestilt, ved at det ble presisert at «sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen».

Alle som har gått på en gang- og sykkelsti skjønner at det er svært få som etterlever dette. Jeg skal ikke skyte på andre, men det er ikke tvil om at det er mange som har brukbar fart på sykkelen når de har fått en elektrisk hjelpemotor på den – og kjører slalåm mellom folk gangstien i et tempo som langt overstiger 6 km/t. Som for øvrig er så sakte at det faktisk er krevende med elsparkesykkel. Det er så sakte at det er vrient å holde balansen.

Vi har alle et ansvar for å vise hensyn til hverandre. På så mange måter. Skadestatistikken for elsparkesykler viser dessverre at vi trenger litt hjelp. For eksempel ved å regulere bruken hardere. Samtidig skal vi ikke glemme at det er et fabelaktig framkomstmiddel, som jeg har stor glede av i hverdagen. I byene er de raskere og enklere enn bil. Det kan nesten ikke bli mer effektivt.

I sin alminnelighet må det bli mer trygt. Her må samfunnet sette strengere krav, ganske enkelt.

God helg, Telemark!

Artikkelen fortsetter under annonsen.