Foto: Per Arne Rennestraum

En gate i særklasse - som får det til å koke i sosiale medier

Bitende kritikk fra Trygg Trafikk, politiet og folk flest biter ikke på de ansvarlige for «Gate i særklasse»

Fra før har vi «Hotell i Særklasse», der hotellvert Basil Fawlty gir inntrykk av at det ville vært greit å drive hotell hvis det ikke hadde vært for alle hotellgjestene.

Det ble laget bare 12 episoder av tidenes beste komiserie. I Porsgrunn blir det nok langt flere episoder før sluttstrek settes. Her har vi en gate som hadde vært helt grei å håndtere - hadde det ikke vært for alle syklistene, bilene og fotgjengerne.

Det handler om nedre del av Storgata i Porsgrunn. Der har Bypakke Grenland og kommunen laget og velsignet et kjøresystem som politiet mener oppfordrer til brudd på trafikkreglene. Også Trygg Trafikk mener det setter syklistene i fare. Dette er faginstanser som er satt til å passe på oss, og som trolig forventer å bli lyttet til.

Bypakke Grenland, som tidligere har gått høyt ut i sin selvskryt av dette prosjektet, vil ikke lenger kommentere utspill fra fagfolk. Varden blir bedt om å prate med kommunen som er veieier. Kommunen er for øvrig en part i Bypakke Grenland. Så her sitter noen på begge sider av bordet. Kommunen svarer med å beordre politiet til å heller gjøre jobben sin og bøtelegge de som kjører i sykkelfeltet. Det kunne blitt interessant: Politiet mener kommunen legger opp til lovbrudd. Men den samme kommunen mener politiet skal ut og bøtelegge blant annet bussjåfører som ikke har noe annet valg enn å kjøre i sykkelfeltet.

I det foreløpig ferskeste utspillet mener politiet at kommunen bør fjerne brusteinen midt i gata, det såkalte rumlefeltet som skal gjøre det ubehagelig for bilistene og som kjør at mange kjører i sykkelfeltet. Det skal holde hardt å kjøre gravemaskinen inn i gata på nytt. For her er det mye å tape. Også prestisje. Først ble brusteinen hente fra Kina. Så har gata vært stengt i flere måneder for å fiffe den opp. Millioner av skattebetalernes penger er lagt ned i bakken.

Da Varden skrev om saken tidligere denne uka, kokte det på Facebook. I skrivende stund er det 165 kommentarer. De fleste er negative til gata. Noen av uttrykkene kan ligne på noe av det som visse hotellgjester brukte mot den noe hårsåre Basil Fawlty.

Problemet med gata er åpenbart at det ikke er god nok plass til bilene. Det er lagt inn både parkeringsplasser, to fortau og et sykkelfelt. Resultatet er altså at bilistene tvinges ut i rødt sykkelfelt, som for øvrig har blitt noe bleikere siden åpningen sommeren 2019.

FARLIG: Brita Straume i Trygg Trafikk er blant de som kritiserer gata. Bussen bak henne er blitt tvunget over i sykkelfeltet. Foto: PER ARNE RENNESTRAUM

Er det noe å hente hos politikerne? Dette sa Trond Ingebretsen, leder i Utvalg for Miljø og byutvikling i juli: – Det er ikke er noe poeng med en endring før man har analyser og tall på bordet som sier det er blitt farligere.

Foreløpig kan vi vel si at juryen er ute. Eller som Manuel fra Barcelona sa det: «I know nothing.»

Hotellgjestene til Basil i Torquay betaler for kost og losji. Vi trafikanter i Porsgrunn betaler skatt, bompenger og årsavgift. Likhetstrekket er at vi alle åpenbart er i veien. Bokstavelig talt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hva mener du om gata i særklasse? Bli med i debatten på Facebook: