lørdagskommentar: N/A Foto: Ole Johnny Hansen

Fellesnevner: Utdatert

KOMMENTAR: Rasisme fra tribunen, antisemittisme og islamistisk terror har dessverre noe til felles.

«Hold kjeft og sett deg ned, jævla soper!»

Meldingen fra Kristiansund-spiller Flamur Kastrati til VIF-trener Dag-Eilev Fagermo ble forstått av de fleste. Bortsett fra for Kastrati selv, åpenbart. Han har lagt seg såkalt paddeflat etter episoden og bedyret at han simpelthen ikke vet hva ordet «soper» betyr. Jeg skal ikke påstå at det er en underlig forklaring og litt rart at man bruker ord man ikke vet betydningen av, men de fleste andre av oss er nokså innforstått med at ordet soper er et svært nedsettende ord for en homofil mann. Kastrati er suspendert av sin egen klubb inntil videre.

Noen dager tidligere skal en vakt på en Sandefjord-kamp ha omtalt Vålerenga-spiller Ousmane Camara som «apekatt». Vakten er erklært uønsket av Sandefjord på livstid. «Kom deg tilbake dit du kommer fra,» skal ha vært blant meldingene Sandefjords Brice Wembangomo fikk slengt etter seg på Sør Arena. Start har utestengt sin egen supporter fra stadion i 60 kamper. Supporterklubben Tigerberget har også kastet ut samme mann. – Jeg er ingen rasist, og slike ting blir sagt etter en eller to pils. Sånn har det alltid vært. Noen skriker på bøndene og noen på samene, sier mannen til Fædrelandsvennen.

Brice Wembangomo kommer for øvrig fra Østfold, men det var neppe det Start-supporteren, som ikke er rasist, tenkte på. «Jævla apekatt» og «ape» fikk Kristiansunds Amahl Pellegrino slengt etter seg, i begynnelsen av måneden, da KBK spilte borte mot Aalesunds FK. En tilskuer skal ha blitt utestengt ut 2021-sesongen.

I England er det full ballade om antisemittisme om dagen, der tidligere Labour-leder Jeremy Corbyn er blitt suspendert av sitt eget parti etter at han gikk i rette med en rapport fra Equality and Human Rights Commission (EHRC). Tilsynsorganet har undersøkt de mange påstandene om antisemittisme i Aps britiske søsterparti, og konkluderer, blant annet, med at Corbyns kontor har bedrevet «politisk innblanding» i klagesaker som omhandlet antisemittisme og at de som har klaget er blitt trakassert.

En av sakene som har hjemsøkt Corbyn i årevis, var hans reaksjon da graffitikunstneren Kalen Ockerman (Mear One) i 2012 kunngjorde at hans verk Freedom for Humanity kom til å bli fjernet av myndighetene i London. «Hvorfor?» spurte Corbyn i et Facebook-innlegg og påpekte at Ockerman var «i godt selskap» - med henvisning til at «Rockefeller ødela Diego Riveras verk fordi det inneholdt et bilde av Lenin». Noe Corbyn vitterlig hadde rett i. Det falt i svært dårlig jord at en kunstner la til Lenin og et sovjetisk 1. mai-tog i sitt kunstverk Man at the crossroads på Rockefeller Center i New York i 1933.

Problemet med Ockermans verk er imidlertid ikke vrient å se. Tematisk og innholdsmessig kunne det like godt vært laget i mellomkrigstidens Tyskland; seks bankfolk med det mange oppfatter som klart stereotypisk framstilling av jøder som sitter rundt et monopol-brett som bæres oppe av nakne mennesker med bøyde rygger. Over det hele det altseende øye i en pyramide. Ikke helt ulikt det vi kjenner fra frimurerne. Kunstneren skal ha hatt et klasseperspektiv. Veldig mange vil nok imidlertid mene at budskapet er rent ut antisemittisk.

Dette skjer samtidig som karikaturstriden har blusset opp igjen. Med groteske utslag. Særlig i Frankrike. Drapet på læreren Samuel Paty er godt kjent. I Nice ble tre mennesker drept torsdag. To av dem skal ha fått strupen skåret over i en kirke. Det franske konsulatet i Jeddah i Saudi-Arabia ble også angrepet på torsdag. I Tyrkia har det gått fullstendig i lås for president Tayyip Recep Erdogan, som pryder forsiden på siste utgave av satiremagasinet Charlie Hebo. Erdogan liker åpenbart dårlig å bli framstilt som en skjeggete kar som løfter på skjørtet til en hijabkledd kvinne mens han sitter i trusa og sier «åååh, profeten!».

President Macron står fortsatt knallhardt på at «når vi blir angrepet så er det på grunn av våre verdier om frihet, og vårt ønske om å ikke gi etter for terror». Tyrkiske myndigheter går til frontalangrep på Frankrike og omtaler Erdogan-karikaturen som «et motbydelig forsøk på å spre kulturell rasisme og hat, sier tyrkiske myndigheter». Tyrkia beskylder Macron eksplisitt for å «gjemme seg bak verdier som ytringsfrihet, demokrati og mangfold». Erdogan uttalte i en tale at Macron «trenger behandling for sin mentale helse».

Grunnleggeren av den tyrkiske republikken, Mustafa Kemal Atatürk, oppløste kalifatet og gjorde Tyrkia til et sekulært land. Frankrike stod, langt på vei, modell for det nye landet, som ikke bare innførte et skarpt skille mellom stat og religion, men som aktivt forhindret den religiøse påvirkningen. Det er liten tvil om at arven fra landsfader Atatürk er i ferd med å bli fullstendig glemt i Tyrkia. Dessverre.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hva har alt dette med hverandre å gjøre? Fellesnevneren er at noen har sagt eller gjort noe som gjør at andre blir krenket. Og mer til. Det er sårende kommentarer. Provoserende kunstverk og karikaturer. Ockermans kunstverk brøt neppe loven. Omtalen av enkeltfotballspillere som «apekatter» kan imidlertid være lovbrudd. Islamistene stiller åpenbart i en helt egen kategori, ettersom de dreper andre. Å publisere karikaturer av guder og presidenter - som i enkelte land er to sider av samme sak - er helt lovlig, både i Frankrike og Norge.

Det er også mulig å se det fra et annet ståsted: Fellesnevneren er at alle har benyttet seg av ytringsfriheten. Og at man må tåle alt fra soper- og apekattkarakteristikker til tegninger av gudebilder, jøder og presidenter i trusa. Er det ikke dette vi egentlig mener når vi sier at det bør være fullt mulig å brenne Koranen og tegne Muhammed? At de må tåle. At de må finne seg i det.

Mon det.

Så enkelt er det selvsagt ikke. Alle disse sakene har nemlig nok en fellesnevner. Det er totalt utdatert å bruke «soper» eller «homo» som skjellsord. Det er totalt og fullstendig avleggs å rope «apekatt» etter mennesker som er mørke i huden. Det er helt historieløst å framstille jøder på samme måte som i mellomkrigstidens Tyskland. Det er arkaisk å håndheve og – ikke minst – straffe brudd på religiøse forbud mot billedlige framstillinger av guder. Bildeforbudet er for øvrig ikke eksklusivt for islam, men har preget de monoetiske religionene i forskjellig grad. Kristendommen inkludert.

I en moderne verden har vi, med få unntak, sluttet med alt dette. Det tilhører en annen tid. Som vi har lagt bak oss. Det har lite med ytringsfrihet å gjøre dersom man gauler «apekatt» fra en tribune, og tilsvarende mye med mangel på folkeskikk å gjøre. Ikke bare fordi det er sårende å høre og sterkt nedsettende, men fordi dette – når alt kommer til alt – innebærer at man forsøker å redusere verdien til et annet menneske. At man forsøker å gjøre dem mindre verdt som menneske. Fordi pigmenteringen i huden er annerledes.

Slik opererer også islamistene som skjærer strupene og hodene av folk. Som våre forfedre gjorde på korstog og senere med den brutale koloniseringen av alle verdensdeler – med Europa som utgangspunkt. Et menneske har åpenbart ingen verdi dersom det skal drepes. Særlig dersom selve årsaken er at man er annerledestenkende, ser annerledes ut eller kommer fra et annet sted. Det er en kvalmende tanke.

Som også er horribelt utdatert.

God helg, Telemark

Foto: Ole Johnny Hansen