SVERIGE OG DANMARK: Jeg lurer på om Fjeld har vært i Sverige og Danmark? spør Jan Løkslid. Bildet er kortreist og viser Grenlandsbrua. Foto: Rambøll

Fjeld er så frekk at han nevner våre naboland som gode eksempler

Torstein Fjeld i Naturvernforbundet er igjen ute og fronter sin motstand mot å bygge ut landets mest trafikkerte vei, E18 Oslo-Kristiansand i en framtidsretta infrastruktur i Sør-Norge.

Når det gjelder miljøvennlighet er 4-felts motorvei nettopp det. Et godt eksempel er motorveien Tvedestrand-Arendal, hvor et stort transportselskap i Arendal sparer ca. 35 prosent drivstoff i forhold til tidligere vei.

Også er Fjeld så frekk at han nevner våre naboland som gode eksempler på framtidsrettet samferdselsutbygging. Jeg lurer på om Fjeld har vært i Sverige og Danmark? Disse landene har jo vært framtidsrettet for mange år siden og bygd ut motorveinettet.

Les også
Livet er mer enn bare asfalt og bil i stor fart

I Danmark er man snart ferdig med «midtkorridoren» på Jylland, da har man moderne motorveier nord-sør på øst- og vest-Jylland, og tverrforbindelsen Esbjerg-Øresund, alle uten bompenger og med 130km fartsgrense. I Sverige kunne jeg nevne det samme: E6Svinesund-Malmö, der man nå bygger en ny motorvei utenom Göteborg, E20 Malmö-Stockholm. Skåne-Malmö, begge landene har store motorvei-kryss rundt de største byene.

Sverige: 120km fartsgrense uten bompenger. Så Fjeld, du har rett: Sverige, Danmark og Finland har vært framtidsrettet lenge før Norge og bygd ut veier, og da har de også fått til et topp moderne jernbanenett, men det har ikke gått på bekostning av moderne motorveier.

Jan Løkslid