TRENGER EN HOLDNINGSENDRING: Kvinner har store hormonelle svingninger hver eneste måned, og mange opplever lite forståelse på arbeidsplass eller skole. Det er på tide med en holdningsendring, skriver fastlege Katharina Pracon i denne kommentaren. Foto: Joakim Enger

«Har du mensen, eller?»

Neste gang noen spør deg om det kan du svare; Ja, det har jeg faktisk. Hver fjerde uke nesten halve livet mitt. Det gjør vondt, påvirker humør og psyke - og er noe vi som samfunn bør snakke mer om.

Fra den dagen unge kvinner får sin første menstruasjon får de høre; Mensen er ingen sykdom, kom deg på skolen! Resten av livet må vi tilpasse oss et samfunn som er bygget opp etter dem som har en relativt jevn hormonstatus hele livet - menn.

Når mannen for første gang i sitt liv opplever hormonsvingninger så kalles det midtlivskrise, og da er alt lov. Motorsykkel, ekstremsport og nytt abonnement på treningssenteret.

Kvinner derimot har store hormonelle svingninger hver eneste måned, og mange opplever lite forståelse på arbeidsplass eller skole. Flere av mine pasienter som jobber i mannsdominerte yrker føler på stor skam når de må avbryte lange møter for å skifte bind eller få i seg mat.

Tidligere var det flest menn i arbeidslivet og sportsverden, men det er ikke tilfellet lenger. Det er på tide med en holdningsendring.

Med kunnskap om syklusen er det mye du kan gjøre selv ved å tilpasse trening, diett og yrkesliv for å få mest mulig ut av den.

En gjennomsnittlig syklus varer 28 dager. Den kan deles inn i 2 faser, de 14 første dagene som vi kaller follikulær fase og de neste 14 dagene lutealfasen.

I den første fasen øker østrogennivået. Østrogen er på en måte et superhormon som virker musekloppbyggende, har positiv effekt på vevsreparasjon, antiinflammatorisk, gunstig for metabolisme og regulerer metthetsfølelse. Forskning har vist at kvinner som trente kun de to første ukene av syklusen bygget like mye muskelmasse som de som trente gjennom hele syklusen. Og at mange kvinner i denne perioden tåler et høyere treningsvolum enn menn. De sover bedre og er mer produktive. Viktige møter og store prestasjoner bør legges til disse ukene, om mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I fase to øker progesteron og sammen med østrogen varierer de gjennom perioden. Metabolisme, appetitt og kroppstemperatur øker og de blokkerer reseptorer for testosteron og andre lykkehormoner. Mange opplever mentalt stress med søvnvansker og humørsvingninger. Noen plages også av dårlig mage, soppinfeksjoner og nedsatt immunforsvar. Jeg har flere pasienter som forteller at de har vondt i halsen og føler seg syke i denne perioden. Kroppen trenger hvile. Man kan selvsagt trene, men da anbefales roligere økter som for eksempel yoga.

PMS (premenstruelt syndrom) er en tilstand som rammer 20-30 prosent av alle kvinner. PMS-plager kommer i forbindelse med hormonsvingninger, som oftest etter eggløsning og frem mot menstruasjon. Dette kan både være psykiske og fysiske plager. Og for noen er de så alvorlige at de krever behandling.

Sykdommer som det snakkes lite om, men som er mer utbredt enn mange tror er eksempelvis endometriose, adenomyose, PMDD og PCOS. Samtlige kan gi store plager.

Det er krevende nok for disse kvinnene å håndtere smertene sykdommene medfører. Mange føler seg i tillegg stemplet som noen som overdriver og sutrer, og opplever ofte å ikke bli trodd eller få den hjelpen de trenger. Både av arbeidsgiver, venner, familie og selv i norsk helsevesen.

Disse sykdommene kan man få påvist hos gynekolog og få rett behandling.

En professor jeg traff en gang sa til meg at dersom en pasient kommer med store PMS-plager så må hun utredes umiddelbart, da er hun syk! Vel, PMS trenger ikke være et sykdomstegn, og dersom man tilpasser livet litt etter syklusen så kan det hende PMS-plagene blir mildere.

Flere land har innført menstruasjonspermisjon til kvinner som trenger det. Idrettshøyskoler har begynt å tilpasse trening etter syklus og det forskes mer på kvinnehelse generelt. Det er en positiv utvikling!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Et steg mot et mer kvinnetilpasset samfunn vil være aksept og rom for tilpasning rundt vår naturlige syklus, og ikke at den må undertrykkes for å tilpasse oss samfunnet. Det vinner ingen på.

Les også
«Kona har sendt meg»
Les også
Mange av mine pasienter opplever det som stor skuffelse at ikke blodprøver viser noe feil
Les også
Styr unna sommerslankingen!
Les også
Derfor er våren bra for oss
TRENGER EN HOLDNINGSENDRING: Kvinner har store hormonelle svingninger hver eneste måned, og mange opplever lite forståelse på arbeidsplass eller skole. Det er på tide med en holdningsendring, skriver fastlege Katharina Pracon i denne kommentaren. Foto: Joakim Enger