FORSTÅR IKKE:: NRK forstår ikke hva et redningshelikopter er. Det skal ikke hente en hjertepasient i Drammen og fly denne til Ullevål, skriver Thor Arild Bolstad. Foto: Carina Johansen

Helikopterflause, hvordan?

Vardens lederartikkel fredag 13/11 handler om «Helikopterflausen».

Det er basert på sensasjonsjournalistikk fra NRKs reportasje 20/10. Ikke uvanlig fra Marienlyst, er saken preget av dårlig research, mangelfull eller direkte feil informasjon. Og lite kunnskap om helikopter og saken som sådan.

Justisminister Anders Anundsen (FrP) besluttet endelig i desember 2013, på vegne av Erna Solbergs 1. regjering å inngå kjøp av avløser for Forsvarets nå 47 år gamle Westland Sea King Mk 43B helikoptre. Det var finalen på en lang prosess startet av Gro Harlem Brundtlands 3. regjering som utnevnte «Fostervoll-utvalget». Mandatet var å utrede anskaffelse av nye redningshelikopter. Vekslende regjeringer har holdt i saken i 18 år før noen mannet seg opp til å ta beslutningen.

«Fostervoll-utvalgets» rapport (NOU 1997, nr. 3) definerte krav til nye helikoptre som skulle avløse Sea King’n i framtiden.

November 1999 gikk hurtigbåten «Sleipner» fra HSD Sjø AS på Store Bloksen ved Ryvarden fyr i Sveio, Hordaland. «Sleipner-ulykken» var et faktum der 16 mennesker omkom, 69 ble reddet. Det demonstrerte Norges behov, med sitt store ansvarsområde med et hav preget av stor aktivitet med oljerelatert virksomhet, passerende skipstrafikk av ulike typer og en stor fiskeflåte. Vi trengte et stort AWSAR (All Weather Search and Rescue). Havområdet innbefatter også ansvar for operasjoner i polare strøk.

«Fostervoll-utvalget» ble etterfulgt av Stortingsmelding nr. 44–2001. Igjen fulgt opp av HF («Helikopterfaglig Forum») ledet av Christian Baklund, nedsatt av Justisdepartementet i 2002.

HF- innstillingen med kravspesifikasjoner fikk Justisdepartementet 25/8 -03, under Kjell Magne Bondeviks 2. regjering.

Luftfartstilsynet, nasjonal myndighet for forskrifter til utforming av landingsplass for så vel «fixed wing» som «rotorwing aircrafts», varslet 24/1-12 til Luftambulansetjenesten, at krav ville endres i nær framtid for å harmoneres med internasjonale regler i ICAO Annex 14.

Annex 14 krever at sykehus med landingsplass for helikopter på bakkenivå må dimensjoneres for største aktuelle redningshelikopter. Det kreves fast dekke minimum 22,8 m diameter. Utenfor skal det være hinderfritt sikkerhetsområde med minimum 45,6 m diameter totalt område på landingsplassen. Bæreevne 16 tonn. Eleverte landingsplasser skal ha fast dekke med diameter 28,5 m. Det må tas høyde for eksos- og støyproblematikk. Landingsområder må være fritt for løse gjenstander.

I NRK-reportasjen illustrerte sin sak med å vise landing med det nye helikopteret på den eleverte Heliport-plattformen på UiO’s Ullevål sykehus. Under føyk det lette, provisoriske plastgjerder og løse gjenstander med stort skadepotensial for folk. Det illustrerte best at sykehuseierne med ansvar for Heliport’n ikke hadde gjort leksene sine.

Alle har sett Sea King’n som nå skal pensjoneres. Et stort helikopter, og en suksess som har tjent landet utmerket i 47 år. Det nye Leonardo-Finmeccanica AW101 «SAR Queen» helikopteret er vesentlig større i alle henseender. MTOW (Max Take Off Weight) på Sea King’n er 9,3 tonn. AW101 SAR Queen har MTOW 15,6 tonn. Det er lengre, bredere, høyere og raskere. Har vesentlig bedre marsjfart, plass og løfteevne. Alt møter norske kravspesifikasjoner og er i realiteten eneste fullgode alternativ på markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

NRK forstår ikke hva et redningshelikopter er. Det skal ikke hente en hjertepasient i Drammen og fly denne til Ullevål. Det er det fortsatt de mindre Airbus H135 Luftambulanse- helikoptrene oppgradert til 5 blads rotor som skal gjøre. Redningshelikoptrene skal kunne fly sammenhengende i 5 timer. Rekke 266 nautiske mil ut i havet til en havarist, heise opp 20 personer, og returnere til land uten påfyll av drivstoff. Crew består av to piloter, redningsmann, to vinsjeoperatører og anestesilege. Det må kunne medbringe RITS-unit (Rednings Innsats Til Sjøs) med nødvendig brannslukningsutstyr og 6 brannmannskaper, og skal ha med lensepumpeutstyr.

Seaking- helikopterets rekkevidde er 55 nautiske mil, utstyrt med to Rolls-Royce Gnome Turboshaft-motorer hver på 1660 hk. AW101 helikopteret har tre Rolls-Royce Turbomeca Turboshaft motorer hver på 2100 hk.

Et «fixed- wing» fly genererer løft ved hjelp av farten forover, vingenes angrepsvinkel, og luftstrømmen som passerer over vingene. Helikopter må derimot generere løft ved hovedrotorens rotasjonsfart og rotorbladenes angrepsvinkel.

Det gir en sterk nedgående luftstrøm («downwash») under ethvert helikopter. Selvsagt har store tunge helikopter kraftigere «downwash» enn mindre, lette helikopter. Sjefredaktør Thorsens påstand at Norge har gjort en «helikopterflause» når de kjøpte Leonardo-Finmeccanica AW101 helikopteret er bygget på at Norge ikke skal drive redning over hele det havområdet som Norge har ansvar for. Nye «SARQueen» er tvert imot perfekt til sitt formål. Det kan og bør benevnes som en Helikoptersuksess.

Thor Arild Bolstad

FORSTÅR IKKE: NRK forstår ikke hva et redningshelikopter er. Det skal ikke hente en hjertepasient i Drammen og fly denne til Ullevål, skriver Thor Arild Bolstad. Foto: Carina Johansen