Foto: Varden

«Hvem er du til å bestemme om en syvendeklassing har rett til å føle seg krenket eller ikke?»

En gutt ble så lei seg etter å ha fått diplomet «trinnets klovn» at han ikke har kommet tilbake på skolen siden utdelingen. Statsforvalteren gir skolen kritikk for håndteringen av saken. Likevel sitter det voksne på nettet og kommenterer på at såpass må gutten tåle.

For en knappe to uker siden omtalte Varden saken om en syvendeklassing ved Kjørbekkhøyda skole som fikk tildelt diplomet «trinnets klovn» foran rundt 150 foreldre, medelever og lærere.

Det var en uformell kåring gjort av medelever, på et arrangement i skolens regi. Gutten gikk opp foran forsamlingen, tok imot diplomet og smilte - men ba umiddelbart foreldrene om å få reise hjem. Han tok utdelingen svært tungt, ble lei seg og ville ikke tilbake på skolen neste dag.

Saken ble meldt til Statsforvalteren som nå har konkludert med at skolens håndtering av saken er klandreverdig. De har ikke oppfylt aktivitetsplikten i opplæringsloven, heter det.

Rektor ved skolen har lagt seg langflat.

Likevel er meningene svært delte om saken i kommentarfeltet i sosiale medier. Enkelte karakteriserer syvendeklassingen som «hårsår» og «lett-krenket». «Er det ikke lov å tulle med noe lenger?», spør en annen.

Skal voksne mennesker sitte foran skjermen og vurdere om en 12-åring skal ha lov til å bli lei seg eller ikke? Eller kommentere en sak de ikke kjenner alle detaljene i?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det kan godt hende det diplomet ikke var vondt ment, men det ble åpenbart oppfattet sånn. «Klassens eller trinnets klovn» er ikke en positiv karakteristikk. Og en 12-åring har blitt så lei seg at han har blitt hjemme de siste ukene av skoleåret.

Da trenger han ikke å bli hetset av voksne på nettet i tillegg. Verken av de som var til stede og opplevde situasjonen som helt uproblematisk eller de som ikke kjenner saken. Ingen av dem vet hvordan dette opplevdes for gutten. Det han og familien trenger er forståelse og støtte.

Og det samfunnet trenger er voksne som støtter barn som opplever mobbing - ikke bidrar til den.

Les også
«Klovne-diplom»-saken: – Skolen har ikke vurdert dette barnets beste
Diplom klovn: N/A Foto: Privat