I en pressemelding 06.10.22 skrev regjeringa at den innfrir ferjelovnadene i Hurdalsplattforma.

Sitat; «– For denne regjeringa er det viktig å redusere kostnadene for vanlege folk. I ei tid der mykje blir dyrare, prioriterer regjeringa å redusere levekostnadene til ferjereisande i heile Noreg. Vi sørgjer no for at ferjetakstane blir halverte, og innfører gratis ferje til øyar og samfunn utan veg til fastlandet, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård».

Hvorfor har ikke ferjesambandet Kragerø-Bærø-Langøy med 30 714 passasjerer, sambandet Kragerø-Gumø-Jomfruland med 65 098 passasjerer, Kragerø-Skåtøy med 77 179 passasjerer og Kragerø-Tåtøy-Stabbestad med 45 927 passasjerer blitt omfattet av regjeringens ferjeløfter? Disse sambandene har jo mindre enn 100 000 passasjerer!

Stortingsrepresentant Jone Blikra (AP) sier til KV 07.10.22 at han jobber med saken, og at noe av problematikken bunner i hvordan disse rettighetene er definert. Blikra nevner at problematikken sannsynligvis bunner i at samtlige fergeruter fra Kragerø Fjordbåtsselskap er definert under ett, slik at passasjertallet med god margin overstiger grensen på 100.000. Roten til problemet ligger dermed i de kriteriene som er lagt til grunn for budsjettforslaget hevder han.

Siden både SP og AP sine representanter på stortinget ikke får gode svar har Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Bård Hoksrud, stilt spørsmål til samferdselsministeren om hvordan regjeringen har klart å «glemme» Kragerø ferjene.

Thorleif Fluer Vikre

Dette kan umulig medføre riktighet. I Statens vegvesen sin markedsoversikt for ferger er ferjesambandene i Kragerø oppført hver for seg, sist oppdatert 01.01.22.

Trafikktallene er innhentet fra Kragerø Fjordbåtselskap IKS.

FrP håper at Blikra etter hvert kan opparbeide seg større gjennomslagskraft overfor egen statsråd og egen regjering!

Siden både SP og AP sine representanter på stortinget ikke får gode svar har Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Bård Hoksrud, stilt spørsmål til samferdselsministeren om hvordan regjeringen har klart å «glemme» Kragerø ferjene.

I Kragerø hvor det er fire samband med under 100 000 passasjerer, har regjeringens ferje løfter ikke blitt innfridd. Vanlige ferjereisende i Kragerø er utålmodige og kan ikke forstå hvorfor deres samband ikke er omfattet av regjeringens politikk. Man kan heller ikke forstå at når ordningen skal omfatte hele Norge, så blir Kragerø sambandene holdt utenfor. Senterpartiet har ordfører i Kragerø og fylkesordfører i Vestfold og Telemark fylkeskommune. Har de ingen innflytelse på egen regjering?