Dette er noen av spørsmålene og kommentarene vi i arbeidsutvalget for borettslagene på Falkum/Mæla-området har sendt til Skien kommune om den nye renovasjonsordningen.

1. januar 2023 ruller renovasjonen i Grenland ut en ny ordning for renovasjonen som ikke kan være godt nok gjennomtenkt. Arbeidsutvalget for borettslagene på Falkum Mæla-området kan ikke med sin beste vilje se hvordan vi skal få til dette.

Her på Falkum Mæla-området er det 16 borettslag, med alt fra 12 til 135 leiligheter. Vi har trøbbel i dag med å få plass til all søppel, plast og papir.

Her er våre ankepunkter:

Hvert borettslag skal få egne dunker til matavfall som skal tømmes hver 14. dag.

Det skal brukes nedbrytbare bioposer som er tynnere enn de vi bruker i dag. De må ikke fylles fulle for da kan de sprekke. Halvfulle poser vil fylle opp dunken på en uke. Hva med lukt når posene sprekker, for det kommer de til å gjøre. Hva med rengjøring av dunkene når det ligger matrester igjen i bunnen. Skal det spyles ut på plenen eller hvor? Vi er ikke interessert i å vaske containerne selv. Hvem skal stå å gjøre det? Er det styret?

Lukten vil trekke til seg alt av dyr og fugler som liker slikt.

Hva med høyblokkene som fremdeles bruker søppelsjaktene. Tenk når matposene kommer fra 10 etasje. Spesielt de nye posene. De vil sprekke og alt vil flyte. Hvem skal rydde og vaske? Hva med lukt?

Vi får utlevert plastsekker på 140 liter som skal hentes hver 4. uke. Hvor skal hver husstand i borettslagene ha disse plassert. I leilighetene er det ikke plass. Det er heller ikke plass i kjellerne.

Skal vi ha plasten under kjøkkenbenken som i dag og tømme den i den store sekken i kjelleren når den er full?

Skal vi ha disse plastsekkene hengende i søppelbuene våre? Det er ikke plass til det heller.

Hva med eldre mennesker? Hvordan skal de få tømt plasten fra kjøkkenet og opp i plastsekkene ut når de ikke når opp?

Dagen før tømming må alle plastsekkene settes ut for henting. Da skal det stå plastsekker ut i borettslagene med alt fra 12 sekker til 135 sekker. Hvordan tror dere dette blir med måker, skjærer og rotter som vil komme og rive dette i stykker på grunn av lukten.

For det vil lukte. Alt som skal i plasten skal jo vaskes, men med kaldt vann. Det vil si at man ikke får det reint alltid. Aldri så lite igjen av matrester og andre ting så lukter det, og det trekker til seg skadedyr.

Hvor mye av den plasten som blir sortert i dag vil da bli kastet i restavfallet?

Borettslagene har mange forskjellige leiligheter. Alt fra 35 til 80 m2. Det er ikke plass til disse store plastsekkene verken i leiligheten eller i bodene.

Hva med de som bor i 10. etasje i en høyblokk? Skal de da ta heisen ned til boden for å tømme plasten? Det kommer ikke til å fungere for de som bor i vanlige blokker med 3 og 4 etasjer heller. Tenk bare på lukten.

Matavfallet må tømmes hver uke. Plastavfallet legges i små poser og kastes eventuelt i egen dunk eller i restavfallet og tømmes hver uke som i dag.

Borettslagene kan ikke ha 140 liter store plastsekker stående verken inne eller settes ut ved henting.

Arbeidsutvalget og alle borettslagslederne håper Renovasjon i Grenland og Skien Kommune tenker seg om og skroter den nye ordningen. For oss som bor i borettslag er denne ordningen helt håpløs.

Vi er ikke interessert i å få tredd en slik ordning ned over hodene våre uten å bli tatt med på råd.

SI DIN MENING! Vi i Varden vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt leserinnlegg til debatt@varden.no

Tips til hvordan skrive et godt leserinnlegg finner du her.