Mye av svarene på en skole med mindre stress og press ligger i fagfornyelsen. Ved å inkludere mer praktisk undervisning og sikre tverrfaglig arbeid for å vekke nysgjerrighet blant elevene. Utfordringen blir som, lærer Inger Tveit er inne på i sitt innlegg at det ikke er nok ressurser i skolen.

Vi har en helt ny lærerplan, men det mangler på hjelpemidler, bøker og muligheter for at lærerne kan benytte det fulle potensialet. Her må vi sikre at lærerne får de beste forutsetningene.

Men det blir vanskelig når premisset for debatten er enten fri lek uten spesielt mål og mening, eller en puggeskole. Jeg har full tillit til at gode lærere vet akkurat hvordan de kan skape lek i et klasserom, samtidig som elevene får et faglig utbytte som gjør dem sterkere.

Vi må ikke overstyre lærerne med begrensninger som leksefri skole, men heller stole på at læreren vet best hvordan hver enkelt elev lærer.

Gisle Roksund skriver at det er «3 års forskjell i modning på de tidligst modne jentene og de senest modne guttene» da kan ikke svaret være at alle elevene skal begynne senere, eller at «fri lek» passer for alle.

Sannheten er at i et klasserom har vi både de som sliter med å følge med fordi det går for fort, men vi har også de som kjeder seg for at det går for seint.

Vi må sikre at vi har tilpasset undervisning til både de som trenger ekstra oppfølging, men også til de som trenger flere utfordringer. En av løsningene kan være som de har gjort i Danmark der de har fleksibel skolestart. Det er jeg sikker på at norsk skole ville ha godt av.

Noe vi må sikre blir bedre er overgangene. Spesielt innenfor barnehage, barneskole og ungdomsskole. Slik det har blitt praktisert med nærmest skalka luker der man ser for seg at barnet har godt av «blanke ark» er etter min mening feilslått.

Vi må heller sikre trygge overganger der lærerne kan legge til rette for en mer tilrettelagt overgang der det er nødvendig, en kan starte tidligere med å sette inn tiltak der det måtte være behov.

Ta eksempelvis kartlegging av språkferdigheter i barnehagen, spesielt for flykninger. Vet å kjenne til eventuelle språkproblemer kan skolen tidlig legge til rette for riktig lek, undervisning og oppfølging for å sikre at ikke noen falt fra.

SI DIN MENING! Vi i Varden vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt leserinnlegg til debatt@varden.no

Tips til hvordan skrive et godt leserinnlegg finner du her.