I forbindelse med debatten om splittelsen av Vestfold-Telemark skrev jeg avslutningsvis i Varden 17. februar for ett år siden: «Det er en ting jeg vil savne. Det er Vestfold og Telemarks fylkesvåpen. Det er vakkert, lekkert og designmessig genialt for markedsføring av Norges største merkevare. Jeg ber nye Telemark Fylkeskommune om mulig å gjøre vedtak om at dette skal være Telemarks fylkesvåpen».

Selv om debatten om valg av fylkesvåpen er på overtid, heier jeg på at Askjer med flere likevel får gjennomslag for sitt syn. Fylkesvåpenet med rosemaling og vikingskip er en god logo med historisk relevans for Telemark. Rosemalingen er selvsagt, og vikingskipet er minst like historisk for Telemark som for Vestfold.

Nedre del av Telemark var maktsentrumet for Viken-området. Viken var for sin tid et forholdsvis sterkt urbanisert område. Fra 1000-tallet hadde landskapet fem byer: Konghelle, Borg, Oslo, Tunsberg og Skien. Dagsslekta med Eilivsson og sønnen Gregorius rådde fra sitt sete på Bratsberg over store deler av Vestfold, Østfold, og Bohuslän. Det var vel så mange vikingskip på Skiða (Skienselva) som langs kysten av Vestfold. Spesielt for eksportvirksomheten på den tida. Vikingskip passer derfor klart inn i en heraldisk logo for Telemark.

Den sorte øksa med gul bakgrunn kan neppe sies å være særlig vakker eller spesiell for Telemark. Denne type øks var en bondeøks brukt rundt om i Norge, og var øks beregnet for krig og kamp. I Store Norske leksikon kan man lese: Øksa var et effektivt våpen. Den spisse formen på bladet gjorde at man kunne støte og stikke. Øksa kunne også brukes som en krok for å rive ned for eksempel en rytter fra hest.

For folk flest minner vel øksa mest om en bøddeløks. Neppe en god logo for markedsføring av Telemark. Ualminnelig lite tiltalende, dårlig fargevalg, usymmetrisk, og lite identitetsskapende design. Det er på høy tid å gravlegge bøddeløksa, etter min mening.

Ved å gjenbruke eksisterende design slipper man nye designkostnader og en del produksjon av nytt materiell. I tillegg får man et vakkert og godt begrunnet heraldisk design, identitetsskapende, symmetrisk, og med tiltalende farger.

Telemark og vikinger er Norges to mest kjente ord i verdensmarkedet, og som relateres til positive begreper som historie, kunst, musikk, sport, kreativitet, handel, og heltemot. Dette er en unik mulighet til å kapre en genial og vakker logo for markedsføring av Telemark.

SI DIN MENING! Vi i Varden vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt leserinnlegg til debatt@varden.no

Tips til hvordan skrive et godt leserinnlegg finner du her.