Påstanden over mener jeg å ha full dekning for både ut fra egne erfaringer og det jeg har hørt og fått beskrevet av andre.

Omorganiseringen har blant annet medført at brukerne har fått langt flere å forholde seg til med den usikkerhet dette skaper hos dem. Tryggheten er borte.

Matservering og utdeling av medisiner kan nå finne sted 2,5 til 3 timer senere enn det som har vært vanlig, iallfall ved Herresenteret. For beboere som står opp mellom klokken fem og seks om morgenen, har dette medført at de kan måtte vente mellom fire til fem timer før de får mat og medisiner. Etterfølgende måltider blir likevel ikke forskjøvet. Lunsj må de spise 2 timer senere og middag tre timer deretter.

Beboere som har blitt sendt hjem etter sykehusbesøk risikerer at det det ikke er personale som kan ta imot dem og hjelpe dem på plass i sin leilighet. Jeg har selv opplevd å måtte trå til for en beboer i en slik situasjon.

Fjernkontrollene til TV sliter flere beboere med, men nå er det ikke lenger mulig å få hjelp med dette innen rimelig tid. Selv har jeg måttet reise to ganger fram og tilbake fra Porsgrunn til Herre på samme dag for å få fjernsynet til å fungere.

Heller ikke beboere med inkontinens kan forvente snarlig hjelp når det trengs.

Avtalt tidspunkt om hjelp til å kle seg for å rekke time på sykehus, har også blitt oversittet fordi det ikke lenger er personale på senteret.

For pårørende er det frustrerende og ikke kunne ringe hjemmetjenesten fra fredag ettermiddag klokka 15 til mandag morgen både for å gi og få nyttig informasjon.

Beskjed om at beboere eksempelvis hentes hjem av pårørende til middag noen timer en dag i helgen, vil jeg tro personalet ved hjemmetjenesten hadde synes var greit å få opplysninger om på forhånd. Mer presserende beskjeder vil jeg anta det vil være enda viktigere å bli informert om.

Oppfordringen fra hjemmetjenesten er å bruke trygghetsalarmen når en ikke kan ringe dem. Problemet er bare at pårørende ikke har trygghetsalarmen hjemme hos seg selv. Å kontakte hjemmetjenesten ved et mellomledd er etter min mening en dårlig løsning der en direkte linje burde vært svaret.

Uten unntak har alle representanter for hjemmetjenesten jeg har snakket med gitt utrykk for oppgitthet og frustrasjon over sentraliseringen av tjenesten. Det pekes blant annet på at mye tid som kunne vært brukt på beboerne blir skuslet bort på bilkjøring. Eksempelvis må ansatte fra Herre møte på Stathelle om morgenen for deretter å bli dirigert tilbake for oppdrag blant annet på Herresenteret. Skulle medisiner eller annet materiell ha blitt glemt tatt med, må en ekstra tur gjennomføres. Dette har jeg fått bekreftet at faktisk har skjedd flere ganger, senest for kort tid siden.

Jeg har også fått høre at det allerede har kommet oppsigelser fra personale som følge av sentraliseringen av hjemmetjenesten, og at flere vurderer å følge etter.

Politikerne i Bamble bør derfor etter min mening snarest ta styringen over administrasjonen å sørge for at hjemmetjenestene igjen blir desentralisert.

SI DIN MENING! Vi i Varden vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt leserinnlegg til debatt@varden.no

Tips til hvordan skrive et godt leserinnlegg finner du her.