Denne uken skrev Varden om Thomas Jensen (78) fra Heistad som trodde han var feilfakturert da han mottok en regning på 9 500 kroner for strøm i oktober fra strømleverandøren Fjordkraft. Saken førte til telefonstorm hos Forbrukerrådet og hundrevis av reaksjoner i sosiale medier.

Forbrukerrådet sier at det er uforståelig at strømselskaper selger strøm så dyrt som det Jensen har erfart.

Debatten rundt strøm har kokt siden de første elleville strømregningene kom i fjor vinter. Men etter to svært regntunge måneder her til lands og mye vind i Europa har strømprisene gått betydelig ned.

Men, og det er et stort, men – mange fortvilte strømkunder, som Thomas Jensen i Porsgrunn, lot seg lokke av fastprisavtaler som lovte gull og grønne skoger da prisene var på sitt høyeste i fjor.

Så mens forbrukere med spotprisavtale i oktober kun betalte noen få øre per kWh, betalte de som inngikk en fastprisavtale eller såkalt variabelavtale med Fjordkraft og andre leverandører mellom 4,5 og 5,5 krone per kWh.

Resultat? En astronomisk strømregning på høyde med desember- og januarregningene vinteren 2021/2022, da prisene var på sitt høyeste. Og nærmest ingenting i strømstøtte.

Varden er kjent med at flere familier med slike avtaler i Grenland har mottatt mellom 8.000 og 11.000 i strømregning for oktober.

Strømstøtten følger spotprisen, og beregnes ut ifra hva som er gjeldende spotpris i ditt område. Den tar ikke høyde for strømavtaler og dersom du har en fastpris- eller variabelavtale i oktober ble strømstøtten lav fordi spotprisen også var lav.

Så støtteordningen som ble innført for å forhindre at forbrukere havnet i en økonomisk knipe og ikke ville klare å betale regningene sine, hjelper kun forbrukere som har vært smarte nok til å inngå en spotprisavtale.

Om du derimot i et desperat øyeblikk tegnet en fastpris- eller variabelavtale med strømleverandøren, i god tro om at dette ville være den besteløsningen for din husstand – da må du klare deg selv.

Ifølge Forbrukerrådet er slike variabelavtaler ikke å anbefale. De er ofte dyre og har dårlige betingelser, skriver de på sine nettsider.

Spotprisavtalene følger markedssvingenene time for time, og endrer pris 24 ganger i døgnet. Variabelavtaler gir en lik pris gjennom døgnet – og kan lønne seg om strømprisene er høye. Som de var og så ut til å bli i overskuelig fremtid da mange kunder inngikk disse avtalene. Nå er situasjonen en annen.

Strøm og strømpriser er komplisert. Mannen i gata har trolig ikke satt seg inn i alle detaljer i avtalen og har heller ikke kompetanse til å gjøre de beste vurderingene om fremtidige svingninger i strømpriser. Det vet strømleverandørene og nettopp derfor slipper de unna med avtaler som tilsynelatende lurer kundene trill rundt.

For å gi kundene strømregninger som er FIRE GANGER så høy som vanlig månedspris må sies å være nettopp det: lureri.

Så hva gjør strømselskapene for å rette opp i uretten de har begått mot sine lojale strømkunder?

Vel, svaret er at de gjør fint lite.

Fjordkraft blir nedringt av kunder som stiller spørsmål om regningen, og har opprettet en egen side hvor de skriver følgende:

«Akkurat nå er det mange kunder som ringer oss med spørsmål om strømavtalen sin. På grunn av en høy pris på variabelavtalene og en lav gjennomsnittlig spotpris gjennom oktober har mange kunder fått en høyere strømregning enn forventet. Vi vet at mange synes det kan være vanskelig å forstå hvordan strømavtalene fungerer, så her skal vi prøve å forklare»

Som et skikkelig plaster på såret tilbyr de kundene betalingsutsettelse om de skulle slite med å betale den skyhøye regningen.

Å tjene grovt med penger på avtaler som fortvilte kunder tror skal redde dem i krisetider er smakløst. At strømleverandørene fortsetter å tilby disse avtalene etter klagestormen fra forbrukerne er direkte uspiselig.