Barnehagen er en unik arena for å arbeide med toleranse, respekt, likeverd og inkludering.

Jeg har vært så heldig å jobbe i en stor barnehage som har et stort mangfold av både ansatte og barn. Vi har voksne og barn med etniske røtter fra 31 ulike land og jeg vil si vi er en fantastisk gjeng!

Rammeplanen for barnehage forteller oss at:

«Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett.»

I vår barnehage har vi et stort fokus på «hjertekultur» og gjennom denne kulturen jobber vi for at gode verdier skal vokse. Vi har et ansvar for å skape et positivt og inkluderende miljø for både barn og voksne.

For å skape gode erfaringer og dialog for andres levesett og livssyn, er vi avhengige av å øke vår kunnskap rundt religionene og kulturene som representeres i barnehagen.

Jeg har vært så heldig å få være med i en ressursgruppe hvor vi sammen har utarbeidet pedagogisk materiell og et pedagogisk dokument rettet mot muslimske høytider som skal være med og øke vår kunnskap. Fordi gjennom kunnskap skapes trygghet, og trygghet skaper inkludering og tilhørighet.

I år har vi hatt en fantastisk felles samling i barnehagen, hvor vi markerte Id. Det var stor suksess.

Ukene før selve markeringen, satt vi i gang planleggingen med stort fokus på inkludering. Vi hadde en gruppe voksne som i samarbeid med barna bakte Id-kjeks til oss og to fantastiske kollegaer fikk ansvaret for den arabisk inspirerte dansen, som engasjerte mange barn og voksne ut på dansegulvet selve markeringsdagen.

Siste uke i Ramadan hadde min kollega Umaer Farooq og jeg satt i stand en utstilling for både barn og voksne. Utstillingen inneholdt bilder av moskeer, bønnekrans og tradisjonelle klær og andre konkreter av betydning i Islam.

Voksne og barn fikk muligheten til å besøke utstillingen og få nye erfaringer. Vi snakket om likheter og ulikheter med kristen tradisjon i Norge og konkretiserte det veldig ved å gi enkle sammenligninger. Vi snakket om Skien Moske og Skien Kirke, om de hellige bøkene Koranen og Bibelen, om månesymbolet i muslimske flagg og kors symbolet i nordiske flagg, og vi snakket om Id og Jul.

Så kom siste dagen i Ramadan og mange muslimske voksne og barn var hjemme og feiret Id den 21. og 22. april.

I vår barnehage markerte høytiden med en fellessamling som over 100 barn deltok i den 24. april.

Vi snakket om hvordan våre barn og voksne feiret høytiden sin hjemme ved å pynte seg, dra i moskeen, og samle seg med familie og venner til nydelige matretter og gaver for barna.

– Det er jo dette vi gjør når det er Jul! JA!, ropte barna da.

– Men sier vi «god jul» da?

Da øvde vi oss sammen på «Eid Mubarak».

Vi avsluttet samling med arabisk og somalisk musikk, vi danset, spiste gode kjeks fylt med dadler, og leide hender mens vi sang i kor vår «hjertevenn sang».

I barnehagen skiller vi mellom markering av høytid og det å feire en religiøs høytid. Vi ønsker å videreformidle kunnskap og erfaringer, uten å oppfordre mottaker til å være enig eller ta et trosvalg. Barnehagen er en arena hvor alle barn skal føle seg sett, hørt og inkludert.

I ettertid har det dukket opp spontane tilbakemeldinger fra barn i lek som lurer på om vi snart kan lage dansefest igjen.

Dette er «hjertekultur» i praksis.

Den gode atmosfæren som vi sammen skaper i barnehagen. Alle små øyeblikk i møte med andre mennesker setter spor og påvirker relasjonen mellom oss.

Det å skape et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø, hvor vi har hjerte for hverandre.

Trygge og gode barn, blir til trygge og gode voksne.

SI DIN MENING! Vi i Varden vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt leserinnlegg til debatt@varden.no

Tips til hvordan skrive et godt leserinnlegg finner du her.