Kjenner du deg igjen?

Jeg har flere venner og bekjente som logger seg av sosiale medier fra jul til nyttår. Det som møter dem der blir for mye, de har sett det før og de er lei. Jeg skjønner dem godt.

For det er få tegn til at det er mange som av ulike grunner har et problematisk forhold til jul – eller kanskje synes at akkurat denne julefeiringen var spesielt trøblete, i sosiale medier.

På Facebook, Instagram og TikTok viser vi nesten utelukkende frem det vi er stolte av. En rask scroll og jeg har mistet fullstendig oversikt over hvor mange plettfrie bilder jeg har sett av barn, kjæledyr, juletrær, gaver, julemiddager, kaker og peiskos. Og hytteliv. For vi privilegerte nordmenn elsker hyttene våre og må da følgelig også dokumentere at det er her vi tilbringer romjulen. Vi serverer gladelig et blinkskudd eller to fra turen i ny-preppede skiløyper.

Og de som har rømt fra kulda til varmere strøk byr på paraplydrinker, strandliv og solnedganger. Oppstilte, planlagte og tilsynelatende perfekte øyeblikk blir til små firkanter som skal sanke inn flest mulig likes og kommentarer.

Eksperter advarer mot perfeksjonismen i sosiale medier – den kan føre til urealistiske forventninger, dårlig samvittighet og at vi strever oss syke. Dette er gammelt nytt og vi burde derfor vite bedre før vi nøysomt velger ut hvilket bilde som er godt nok til å få plass i feeden. Men så er jo virkeligheten så….kjedelig?

Selv er jeg en av mange SoMe-brukere som synder i høytiden hvert eneste år. De siste dagene har jeg publisert oversminkede selfies, bilder av pyntede barn, et strøkent hjem og perfekte julekaker. Kaotiske familieselskap, barn som trasser, ribbefett og snørr på julekjolen, stabler med oppvask på kjøkkenbenken, knuste julekuler og utslitt vertskap deles kun med noen få. Hvorfor sitter det så langt inne å vise omverdenen ting som er helt normalt?

I 2013 opprettet flere venninnegjenger emneknaggen #bakfasaden, som en motvekt til den glossy virkeligheten folk flest delte i sosiale medier. Intensjonen var å få et mer ærlig innblikk i hverandres hverdag. Emneknaggen gikk som en farsott i sosiale medier det første året, og nordmenn delte både rot og frustrasjoner i hopetall på bildedelingstjenesten Instagram. Til glede for følgere som endelig kunne se at det ikke bare var hos dem det kunne være uorden.

Ti år senere ser det ut til at den for lengst er glemt. Vi har rykket tilbake til start og det er igjen de glansede bildene som regjerer og får flest likes.

Kanskje er det akkurat nå på tide å hente frem den gamle emneknaggen?