Studentene har mange valgmuligheter, og læreryrket blir dessverre for mange studenter for lite interessant.

Det mangler grunnbemanning og tusenvis av lærere i barnehage som kan bidra til at de yngste barna får gode og trygge rammer for lek, utvikling og læring.

Barnehagen er den første fellesskapsarenaen barn møter utenfor familien. Her gjør barn seg erfaringer for livet, og barnehagens ansatte er de viktigste personene som kan bidra til at disse erfaringene blir gode. Synkende søkertall til utdanningene fører til at vi i stedet for å få flere kvalifiserte lærere inn i barnehagene, får færre. Vi må ha en storsatsing på flere barnehagelærere og økt bemanning i barnehagene! Det er tid for de minste!

Gjennom mange år har vi sett og påpekt at læreryrket mister anseelse. Det er altfor lett å tilsette ukvalifiserte i lærerstillinger, som om lærerutdanning er overflødig.

Lønnen er betydelig lavere enn det man tjener med like lang utdanning i privat sektor. Konkurransedyktig lønn og arbeidsvilkår er avgjørende for at vi skal ha nok lærere. KS har eksempler på at de i år har bevilget lederlønninger til egne folk i KS på 6,25 prosent. Begrunnelsen er at KS må være konkurransedyktig, ifølge Gunn Marit Helgesen.

Vi stiller oss derfor spørrende til hvorfor den samme argumentasjonen ikke brukes når vi har en lærerkrise som ikke minst rammer de aller svakeste. Den løses i de fleste kommuner ved å slå sammen klasser/grupper eller å tilsette ukvalifiserte inn i lærerstillinger, i stedet for å gjøre grep som sikrer barn og unge et skikkelig tilbud.

Vi har gjennom lang tid kunnet registrere mer vold og trusler blant barn og unge. Det gjelder både vold og trusler elever imellom, og lærere som blir utsatt for det. Det er åpenbart at mange av våre barn og unge trenger hjelp til å håndtere en kompleks hverdag, selv fra de er i barnehagealder. Noen elever har lese-, skrive- og regnevansker som bør oppdages tidlig. Og alle har sin egen måte å lære på, ingen lærer helt likt.

Lærere i barnehage og skole har høy pedagogisk kompetanse tilpasset barn, unge og voksne i barnehage og skole. Det er viktig at barn og elever møter mange nok kvalifiserte lærere i skole og barnehage. Det trengs mange flere lærere, ikke færre.

Vi vet en del om hvorfor mange forlater læreryrket, eller aldri søker seg dit. Lønn og arbeidsvilkår er viktige stikkord. Flere vil bli lærere hvis lønn- og arbeidsvilkår bedres betraktelig. Læreryrket er noe av det mest givende man kan velge – hvis rammevilkårene for å utøve det er til stede. Da vil også kravene til inntak til lærerutdanningene av seg selv bli skjerpet. Høyres forslag om kun å skjerpe inntakskravene til en utdanning som få velger, er absurd.

Lærere må få bruke utdanninga si, de må få armslag til å legge opp og differensiere undervisninga sammen med sine kollegaer. Arbeidsdagen er mange steder ikke preget av den tillit lærerne bør ha til å kunne bruke egen utdanning, men detaljstyrt minutt for minutt. Rundt 40.000 lærere jobber ikke lenger i skolen i dag. Dette er svært alvorlig, for vi trenger alle de lærerne vi kan få, både i skole og barnehage.

Vi har altfor mye å miste ved å ikke ta godt nok imot våre barn. De skal vokse og trygges, de skal lære og de skal blomstre. Dette har lærere kompetanse på.

Det er ingen selvfølge at studentene søker seg til læreryrket. Men uten en god skole og barnehage rakner alt annet også. Vi kan ikke lenger gamble med våre unges framtid. Vi må satse på skole og barnehage! Da må vi satse på lærerne!

Hva mener politikerne i DIN kommune og i Telemark fylkeskommune?

SI DIN MENING! Vi i Varden vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt leserinnlegg til debatt@varden.no

Tips til hvordan skrive et godt leserinnlegg finner du her.