Selv gir de uttrykk for at de er uenige. Til Varden gir de alle uttrykk for at de føler seg straffet av Helfo fordi de jobber mye, og mener at det er gode forklaringer på hvorfor det blir høye refusjoner hos dem.

Noe av forklaringen er at legene har vært svært aktive i oppfølgingen av pasientene sine. Dette kan være oppfølging på telefon eller sykebesøk. Dette har de skrevet refusjoner for.

– Ikke alle pasienter er like flinke til å si ifra. Da er det bra å «passes litt på». Men slik virksomhet anses av Helfo ikke å være medisinsk nødvendig. Det er vi uenige i, sier en av legene, Toril Brox Kjeldby.

Si din mening om fastlegesaken. Bli med i debatten nederst i saken!

Dette er utvilsomt en svært interessant debatt, og fastlegene skal ha honnør for å være tydelige med sin versjon av saken. Det er også påfallende å se hvor stor støtte legene får. Det er grunn til å tro at pasientene er fornøyde.

Det er ingen som har ment, sagt eller argumentert for at fastlegene har gjort en dårlig jobb. Snarere tvert imot. Kan hende de til og med har rett i at deres måte å utøve fastlegegjerningen på er samfunnsøkonomisk fornuftig, ved at innleggelser forhindres og at pasienter er mer fornøyde.

At de har jobbet svært mye må vi også kunne anta. Pasientene deres forteller om leger som, mildt sagt, ikke legger ned arbeidet klokka 1530.

Men: Fullt så enkelt er det selvsagt og åpenbart ikke. Ikke kan det være slik, heller.

Selv om saken er både omfattende og komplisert, kan vi oppsummere den ganske enkelt:

Legene legger selv inn, basert på et takstsystem, hvilke refusjoner de skal ha. Kall det en regning for utført arbeid. Dette skjer per automatikk og er tillitsbasert. Dette fordrer selvsagt at legene som krever refusjoner og de som betaler ut refusjonene, altså staten, har en omforent forståelse for hvilke takster man kan bruke og i hvilket omfang.

Den viktigste ingrediensen i oppskriften på et velfungerende samfunn er tillit. Den norske samfunnsmodellen hadde avgått ved døden i morgen dersom vi ikke hadde hatt den samme tilliten som vi – tross alt – har i dag.

Vi har små forskjeller. De aller fleste har det ganske brukbart. Vi er lite korrupte. Vi tusker og fusker i liten skala.

Sammenliknet med andre, vel å merke. I Norge fungerer ting.

Nettopp fordi tillit er limet i samfunnet vårt, reageres det nokså knallhardt når noen misbruker den. Når Nav avdekker at en mottaker av arbeidsavklaringspenger har fått penger fra det offentlige på urettmessig vis, er det ingen nåde. Er det tale om 100.000 kroner, snakker vi om ubetinget fengsel.

Man må sone. I spjeldet. Bak lås og slå. Samfunnet mener at du, for en periode, skal fratas en grunnleggende menneskerettighet.

Det er, i den store sammenhengen, relativt få leger som anmeldes for å jukse med fellesskapets midler.

– Ofte er det misforståelser. Legen har kanskje ikke har forstått kombinasjonen av takster. I andre tilfeller har legen gjort jobben, men har ikke dokumentert det godt nok, sa leder i Allmennlegeforeningen, Nils Kristian Klev, til NRK i februar 2021.

I én av sakene Varden har omtalt, mener Helfo at det ikke er tale om misforståelser i det hele tatt:

«Vi anser det som svært usannsynlig at en erfaren lege og spesialist allmennmedisin, på grunn av misforståelser rundt takstforskriften, bruker så mange takster feil. Disse feilene har gjennomgående medført større utbetalinger enn hva du hadde krav på. På bakgrunn av dette vurderer vi at du har handlet forsettlig, eller grovt uaktsomt, ved å tilegne deg den uberettigede utbetalingen,» skriver Helfo i et brev til Ubbat Ocak, som altså mistet retten til å praktisere for trygdens regning.

Helfo mener videre at «graden av skyld er høy» og at «beløpet er betydelig».

Selv er han rykende uenig i at han har handlet forsettlig, men det er vanskelig å komme fra følgende: Myndighetene har kontrollert legen og konklusjonen etter kontrollen er glassklar. Det ville være svært underlig dersom saken bare endte med en regning og beskjed om å betale beløpet tilbake.

Da lukter det god, gammeldags klassejuss. Høyt utdannede leger i betrodde stillinger kan ikke underkastes et annet, juridisk regime enn de som mottar arbeidsavklaringspenger.

Og det er ikke noe jeg mener for å «ta» legene. Vi snakker om en yrkesgruppe som, på daglig basis, må fatte beslutninger som – i ytterste konsekvens – kan bety liv og død for enkeltmennesker. De må foreskrive behandling og medisinering som påvirker tungt. Her ligger et stort ansvar, og det må være lov å gjøre feil.

Det må det være rom for. Systematisk juks må vi imidlertid slå hardt ned på.

Tenk om en politimann laget sin egen, personlige lovfortolkning eller skrev timelister basert på eget skjønn. Intensjonen kunne godt ha vært forebygging og kriminalitetsbekjempelse. Men det hadde selvsagt ikke vært en god idé.

Fastlegene gjør en fantastisk jobb. Det er det ingen tvil om, og krisen vi står i nå, må løses. Men vi må heller ikke glemme at fastlegene er portvokterne til velferdssamfunnet. De forvalter en enorm tillit fra storsamfunnet. De kan, i kraft av sin stilling og kompetanse, belaste samfunnet med store kostnader. Når en lege sykemelder en arbeidstaker eller skriver ut reseptbelagte medisiner, er det skattebetalerne som tar regningen.

Slik skal det være. Det er betrodde stillinger.

Og nei, fastlegene er selvsagt ikke en utgiftspost. Det har selvsagt kolossal verdi at folk blir friske – eller ikke blir syke. Legenes rolle for å forhindre andre og økte kostnader for samfunnet må åpenbart også anerkjennes og applauderes.

Men dersom det også skulle være slik at fastlegene selv, nærmest etter eget forgodtbefinnende, også kan definere hvilke kostnader skattebetalerne skal bære for deres virksomhet, blir det svært problematisk. Det er ikke mange yrkesgrupper her i landet som løpende kan fakturere skattebetalerne. Legene kan det.

Denne tilliten må de forvalte med den største varsomhet. Og om de ikke gjøre det, er det en skandale. Legene kan være helt usedvanlig flinke, populære, hardtarbeidende og gode, men dette gir dem ingen rett til å selv definere hvordan de skal tolke regelverket.

Da får vi heller ta debatten om hvorvidt takstsystemet er riktig.

God helg, Telemark!

Siste innlegg

Tre fastleger i Skien anklages for å misbruke refusjonsordningen. Hva mener du om denne saken?

Send inn
Lena Beathe Arneberg

Ny sak om fastlegene

Vi har fått flere anonyme henvendelser i vårt debattstudio, hvor det etterspørres mer utfyllende info om de aktuelle takstene. Dette har vi nå laget sak på, den kan du lese her.

Fy skam, Helfo!

Jeg og min familie har selv hatt ubbat som fastlege,og etter at vi fikk han, endret alt seg!Han viser omsorg,følger opp pasientene,også langt etter stengetid.har tydelig enormt med kunnskap og kompetanse, jobber døgnet rundt,selv i helgene,og i feriene sine. Pandemien har krevd MYE av legene.VELDIG tydelig at helfo KUN tenker penger og ikke på hva som er best for pasientene el.man er en fantastisk lege!(som ikke vokser på trær)dette er helt horribelt og ALT for strengt.Vi har stor mangel på fastleger og det kreves mer av dem enn før.Klart de skal ha betalt for ALT dem gjør! Fy skam helfo

Raili Gaare

En debatt om Helfos metoder er det mange som ønsker i kjølvannet av saken. Takk for at du sier din mening. Ha en fin dag videre.

Lena Beathe Arneberg
Lena Beathe Arneberg

Hei, alle.

Det har kommet inn flere innlegg her som inneholder alvorlige, udokumenterte påstander, som vi ikke kan publisere uten videre. Presseetikken gjelder også for vårt debattstudio. Vi ønsker også at du signerer innleggene med ditt fulle navn.

Med vennlig hilsen Lena Arneberg, Varden

Hjelp på rekordtid

Har selv hatt Ubbat i flere år som fastlege, sammen med min samboer og våre barn. Har bare godord å si om han. Maken til oppfølging og kunnskap skal man lete lenge etter. Da jeg ble syk fikk jeg hjelp på rekordtid og var ute i arbeid igjen på null komma niks. Syns denne saken bare er tragisk

Tony Samuelsen

Takk for innlegg!

Hilsen Lena Arneberg, Varden

Lena Beathe Arneberg

Effektivitet og lønnsomhet som ikke kommer pasienten til gode

Dette er bare tragisk. Har foreldre som hadde Dr.Manika som fastlege og de var begge meget imponert over fastlegens engasjement. Ha så de,ringte til de,og brydde seg om.

Jeg har selv jobbet som sykepleier i hjemmetjenesten i Skien Kommune og vært så heldig å samarbeidet bl.a. med disse tre legene som er nevn i artikkelen. Det brydde seg om pasienten, og var faglig dyktige.

Det ar synd at «systemet» ødelegger for engasjement og legenes vilje til å ta seg tid til hver enkelt pasient.

Byråkratiet skal ha effektivitet og lønnsomhet ,og som dessverre ikke kommer pasienten til gode.

Esborg Ulla

Hei,

Det er åpenbart snakk om tre veldig populære leger, som har strukket seg langt for pasientene sine. Tilbakemeldingene vi har fått i denne saken er overveldende, mange pasienter er oppriktig lei seg. Det forstår vi. Så finnes det flere fastleger der ute, som ivaretar sine pasienter på en god måte, uten at de har havnet i denne situasjonen. Hvorfor det?

God lørdag!

Hilsen Lena Arneberg, Varden

Lena Beathe Arneberg

Høyere status, mindre konsekvenser

Lover og regler er IKKE lik for alle. Her mener helfo at oppfølging av pasienter er unødvendig. Mulig systemsvikt med tanke på koding. Mener å huske en viss ordfører og fylkesordfører og en lei eiendomstvist. Ingen straff. Vi har hatt felling av juletre fra privat grunn av kommune. Ingen straff. Vi har hatt pendlerboligsaker på Stortinget. De var lei seg. Et fåtall som fikk straffereaksjoner. Stortingsgarasjen....hvis ikke det er grov uaktsomhet i tjenesten så vet ikke jeg. Ingen konsekvenser for de involverte. Høyere status, mindre konsekvenser.

Tohnny Lorentzen

Hei, Tohnny.

Takk for innlegg. Redaktør Tom Erik Thorsen skriver i dag om nettopp dette, paradokset ved at for eksempel Nav-klienter risikerer fengsel om de slurver med opplysninger. Vi har spurt Helfo om det er aktuelt å politianmelde denne saken. Det vil de foreløpig ikke svare på. Mvh. Lena Arneberg, Varden

Lena Beathe Arneberg
Martin Øyvang

Fullt navn

Vi minner om at innlegg må signeres med fullt navn for å komme på trykk i Varden.

Uten fullt navn publiseres ikke innlegg.

Mvh Martin Øyvang, Varden.

Det er sikkert bra leger men det er vel et tegn på at Helfo skal spare penger.Det er jo en stor mangel på fastleger og så snakker man om å følge lover og regler.Gjør politikere det? De blir jo stadig tatt for ett eller annet og sier bare beklager.

Runar Schulstok

Hei Runar. Lover og regler må man vel følge uansett, eller er reglene for strenge? Mvh Varden.

Anders Høines

Spiller ingen rolle om du er den beste legen, jukser du må du ta konsekvensene! Det er åpenbart utfra det Helfo skriver st de bare skriver takster som fulle sjømenn! Finr at de blir tatt

Arne Olsen, Kjørbekk

Hei Arne! Flott at du deler meningen din med oss. Mvh Varden.

Anders Høines

Har følt det veldig trygt og ha kjeldby som fastlege. Hun er helt fantastisk og den oppfølgingen hun gir. Har hatt henne som fastlege i mange år. Stå på Torill kjelby, det er mange som støtter deg i den fantastiske jobben du gjør.

Finn Pedersen

Takk for innspill. Mange som sier seg enig med deg og bryr seg om fastlegen sin. Mvh Varden.

Anders Høines

Hodet over vann

Meg og min familie har en av fastlegene det gjelder. Meg selv og flere i min familie har komplisert sykdom og problemer med helse og vi vet virkelig ikke hvor vi ville vært henne uten den fantastiske jobben vår fastlege gjør. Folk skryter av systemene i Norge og helsevesenet, men jeg kan si at for oss som virkelig trenger det er det ikke til å skryte av mesteparten av tiden. Man må være frisk for å være syk i Norge for å skulle klare og håndtere alt sammen. En av de få grunnene til at vi har hode over vann er takket være den fantastiske støtten, oppfølgingen og tryggheten vi får av vår fastleg

Lene H

Hei Lene! Vi ser at mange bryr seg om fastlegen sin - og har fastleger som bryr seg om dem. Og det er uansett fint. Men tror du reglene er for strenge? Mvh Varden.

Anders Høines

For mye fokus på regler

Forferdelig trist, dette er tre dyktige leger. I dagens samfunn er det for mye fokus på å følge regler/vedtak til punkt å prikke. Når man jobber med mennesker finnes det unntak, det kalles å se mennesket, se helheten, bry seg. De som ikke jobber på bakken kan ikke sette seg inn i situasjoner de ikke er i. Jeg jobber selv i helsevesenet - jeg bryr meg, tillit og god kommunikasjon er nøkkelen til det meste. Kommunikasjon og informasjon skaper tillit hos brukere/pasienter, ikke minst pårørende. At en lege skal bli straffet for å bry seg, er skammelig.

Ida….

Hei Ida. Takk for innlegg - gode poeng, men er det ikke viktig å følge lover og regler? Mvh Varden.

Martin Øyvang

Rett og rimelig

Syntes det er rett og rimelig at dette blir tatt tak i .

Viktig å skille mellom rett og galt .

Klart det er manko på leger og synd at dette har funnet sted .

Men loven er lik for alle og det som er gjort urett må ryddes opp i .

Kari Mette

Hei og takk for innlegg. Synes du det er noen formildende omstendigheter? Mvh Varden.

Martin Øyvang

Ikke for pengenes skyld

Har de gjort dette med viten og vilje? eller er det feilkoding og mangel på kunnskap om å bruke systemet riktig? Jeg har en av legene Manika, jeg har hatt mye korrespondanse over Helse Norge til tider, og jeg må be legen min å huske og sende regning til meg. Det har han glemt utallige ganger. Eller rett og slett latt hver å ta betaling av meg. Jeg tror ikke på at de har gjort dette for pengene sin skyld. De har krevende jobber og er nesten tilgjengelig døgnet rundt. Jeg synes systemet burde endres slik at ikke slike ting kan skje flere ganger. Det er for få fastleger som det er.

Vigdis S

Hei Vigdis - det er nok flere ubesvarte spørsmål akkurat nå. Vi ser at mange bryr seg om fastlegen sin!

Mvh Varden.

Martin Øyvang

Stiller alltid opp

Barna og jeg har hatt Ubbat som lege i mange år nu, vi bor i Porsgrunn men tar gledelig turen opp til Skien for å dra til legen kun for å komme til en som han. Jeg har byttet fastlege flenger ganger i løpet av livet fordi jeg ikke har følt meg sett/hørt eller trodd på. Ubbat tar seg alltid tid til oss uansett hva problemet skulle være. Og om han ikke klarer å finne ut av problemet sender han oss videre til spesialister istedenfor å be oss ta Paracet og Ibux som de fleste andre leger gjør. Han lytter, han ser oss som personer og han stiller alltid opp. Vi trenger Ubbat!

Christine

Takk for innlegg - vi ser at mange bryr seg om fastlegen sin - og har fastleger som bryr seg om dem. Og det er uansett fint. Men tror du reglene er for strenge? Mvh Varden.

Martin Øyvang

En heksejakt

Det er med stor forundring og sorg jeg ser hvordan disse legene er blitt behandlet av Helfo Jeg har hatt Torill Broks Kjeldby som lege i 30 år og maken til arbeidskapasitet og oppfølging,samtidig som hun er omsorgsfull og yter alt for pasientene. Skal ikke slike leger få betalt for jobben de gjør?Trodde helsevesenet var stolte av slike Dette kaller jeg «heksejakt»Jeg har stor medfølelse for det de må gjennom

Lilly Roksvåg

Hei Lilly! Takk for innlegg. Vi får mange tilbakemeldinger fra pasienter som er fornøyde med oppfølgingen fra de omtalte fastlegene. Men er det en motsetning mellom å følge pasientene sine godt nok opp og å følge refusjonsreglene? Mvh Varden

Martin Øyvang

Utnyttet systemet

Hei

Der er vel ikke helt bra dette . De har jo utnytta et system .

Husk det er snakk om mange millioner kroner , som kunne vært brukt til og ansette en lege eller tre til så kunne vi minska køene til pasienter .Hvor mye skal en lege tjene egentlig , bare lurer

Jørn Ø

Hei og takk for innlegg. Ser du noen formildende omstendigheter i saken? Mvh Varden.

Martin Øyvang

Videre prosess

Jeg skjønner ikke helt saken jeg. Helfo skriver de ikke vil si om det ender i anmeldelse. Samtidig er en av legene nektet å kjøre refusjoner. Spesielt at Helfo mener de er klart skyldige men de selv mener de bare jobber for mye og... Hva er prosessen videre? Er det ubestridt liksom?

Tor Arne Hansen

Hei. Siste ord er nok ikke sagt i saken nei. Mvh Varden.

Martin Øyvang

Loven er lik for alle

Loven er lik for alle, lege eller ikke. Det er snakk om millioner av kroner, så dette er en utnyttelse av systemet på det groveste.

Monica Holt

Hei Monica - takk for innlegg!

Synes du det er noen formildende omstendigheter i saken?

Mvh Varden

Martin Øyvang

Veldig trist

Veldig trist og synd beste fastlegen Toril Brox Kjeldby som jeg er veldig fornøyd med har sagt opp sin fast lege stilling som ivaretar og bryr seg om sine pasienter er effektiv nøye og flink!

Grethe Lien

Hei Grethe,

Takk for innlegg. Vi får mange tilbakemeldinger fra pasienter som er fornøyde med oppfølgingen fra de omtalte fastlegene. Men er det en motsetning mellom å følge pasientene sine godt nok opp og å følge refusjonsreglene?

Heidi Erikssen