KAOS: Slik så det ut ved Stavsro torsdag denne uken. Foto: Fredrik Pedersen

Ikke bygg gigantparkering i den vakre og sårbare fjellheimen

KOMMENTAR: Dersom det skal være nok p-plasser til alle på Stavsro, må vi opp i «Herkules-størrelse» på parkeringsplassen. Det kan ikke være aktuelt.

Det er knapt en nyhet lenger at det er tilløp til – for ikke å si fullverdig – trafikk- og parkeringskaos på Stavsro, altså utgangspunktet for de fleste som går til Gaustatoppen. Vardens team, som var der torsdag, anslo «minst tusen biler», som var parkert langs veien. Noe som vel ikke er helt usannsynlig, for at det kan være et betydelig antall mennesker som tar turen i løpet av en dag, er det neppe tvil om, og det er registrert tilsvarende antall biler tidligere.

Problemet er bare dette: Parkeringsfasilitetene på Stavsro er relativt begrenset – og er tidvis ikke i nærheten av å ha plass til alle. Veien er også relativt smal, slik at kantparkering er krevende. Det er utarbeidet en reguleringsplan for den fylkeskommunale parkeringsplassen, der det tas til orde for at det er mulig å utvide dagens kapasitet (ca. 120 personbiler, 6–8 bobiler og fem busser) med 210 til 255 nye personbilplasser, slik at samlet kapasitet blir opp mot 375 personbiler.

Dette er en mindre god idé. Det er åpenbart fornuftig at det er enkel og god tilgang til det som er en av fylkets fremste attraksjoner. Problemet er bare at dersom det skal legges til rette for parkering i det antall som er nødvendig for å unngå trafikkaos, begynner det å nærme seg en størrelse som vil gjøre «Gaustatoppen-parkeringen» til en av fylkets største. Kjøpesentrene Herkules og Down Town har, til sammenlikning, henholdsvis 1550 og 1200 parkeringsplasser.

Et firesifret antall parkeringsplasser i dagen på Stavsro vil være svært skjemmende og dramatisk redusere naturopplevelsen. Et slikt inngrep i den vakre og sårbare fjellheimen kan ikke være aktuelt, med mindre parkeringsanlegget «gjemmes» under jorden. Det er relativt lange og gode tradisjoner for å bygge ting inn i Gaustatoppen, men det spørs om det er særlig realistisk å tenke i disse baner, gitt at byggekostnaden fort passerer 400.000 kroner per parkeringsplass.

I disse dager, når Tinnsjøveien er stengt, blir problemene bare større, ettersom mange som skal til Rjukan kjører over Gausta (på stedvis elendig vei opp fra Sauland). Det er henimot uforståelig at det parkeres på begge sider av veien. Det er sannsynligvis bare én måte å løse problemene på: Innføre tunge begrensninger på parkering ved Stavsro og promotere og bygge ut skyttelbussfasilitetene – som allerede finnes, primært med parkering på Gaustablikk. Det vil neppe kunne bygges mange nok parkeringsplasser ved Stavsro uansett og det kan ikke være en menneskerett å «kjøre til døra» når man skal på tur.