Foto: Privat

Jeg måtte gni meg i øynene: Varden har fått 17.500 flere lesere på ett år

KOMMENTAR: Tallene som kom seilende inn i innboksen min her om dagen var så gode at jeg måtte snappe etter luft et lite øyeblikk. Og om det er gøy? Ja, selvsagt!

Vi i mediebransjen er ofte litt nærsynte på dager som dette. Der de såkalte opplags- og lesertallene legges fram. Som forteller noe om hvor mange som leser oss hver dag. Og hvor mange lesere andre har. Samtidig er det utvilsomt slik, har jeg erfart etter en del år i denne bransjen, at det er mange som er opptatt av det vi gjør. Og ikke gjør. Hva vi gjør bra. Hva som har et visst forbedringspotensial. Om vi kan si det på den måten. Folk er opptatt av mediene og avisene.

Det er ingen tvil om at stemningen i Varden-familien er svært høy i dag. 2020 går inn i historien som et økonomisk annus horribilis for oss, må vi erkjenne etter å ha fått kjenne korona-konsekvensene i annonsemarkedet på nært hold. Vi er derfor ikke mer ekstravagante enn at vi i dag unner oss en klassisk Varden-kringle.

2020 er, i alle fall så langt og på den annen side, et annus mirabilis i lesermarkedet. Altså et gledens år. Vi så det allerede i januar og februar. Våre interne målesystemer viste en betydelig vekst. Så kom koronaen, og etterspørselen etter informasjon og journalistikk om lokalsamfunnet vokste til høyder vi knapt har sett før. Mars og april var simpelthen utrolige måneder. Slik har det også vært for en samlet, norsk mediebransje. Behovet for faktabasert og etterrettelig informasjon var stort.

Vi regnet med at dette kom til å avta kraftig. Men det gjorde ikke det for Vardens del. Veksten som begynte i januar, og særlig i februar, har bare fortsatt. Hele våren, gjennom sommeren og inn i høsten. Nå i september viser våre interne målinger at vi er omtrent på «korona-nivået» i mars og april. Noe som ikke bare er veldig, veldig gledelig, men også ganske utrolig.

Så har vi de offisielle lesertallene, som ble lagt fram i dag. Jeg mener selv at jeg er en relativt nøktern og rolig type, men det var nesten så jeg fikk pustebesvær da de deiset inn i innboksen tidligere i uken. Jeg måtte gni meg i øynene. På et halvt år har Varden fått 11.200 flere lesere. Hver dag. Vi går fra 55.500 daglige lesere til 66.700. Hvis vi sammenligner med tallene for ett år siden, har Varden vokst med 17.500 lesere, fra 49.200.

Forklaringen er at vi har klart å få fart på den digitale lesingen. Faktisk er det ganske nøyaktig dobbelt så mange som leser Varden digitalt som på papir. For egen del elsker jeg papiravisen, men om journalistikken om det store og lille publiseres i en papiravis eller i digitale kanaler er underordnet. Det viktigste er at vi er der leserne er.

Det siste året har vi gjort enorme endringer. Mye av dette handler om teknologi og hvordan vi jobber, og jeg er helt usedvanlig stolt av alle ansatte i Varden som har stått på seint og tidlig. Dette skal og må vi fortsette med, for vi har fortsatt en jobb å gjøre med å gjøre alle de nye leserne om til betalende abonnenter. Dette er helt sentralt i medieøkonomien anno 2020. For vårt vedkommende har vi faktisk en bitte liten opplagsvekst, selv om vi «går tilbake» med 169 på opplaget. Dette henger sammen med at vi har avsluttet noen såkalte avisavtaler. På ordinære abonnement går vi derimot noe fram – og det er bra. Her ser vi også et kraftfullt skifte der digitalabonnement er i solid vekst.

Vår ambisjon er krystallklar: Varden skal være Telemarks største og viktigste mediehus. Vi skal være avisen folk kommer til når noe skjer. Først med siste. Varden skal være nyhetsdestinasjonen. Ikke bare i Telemark, men for hele Telemark. Vi skal være avisen som setter dagsorden i verdens vakreste fylke. Vi skal avsløre, glede, engasjere og irritere. Vi skal gi en stemme til de stemmeløse og være kritiske til de som har makt. For å få til dette må vi ta aktive valg, prioritere riktig og simpelthen jobbe knallhardt.

Vi er heldige i Telemark. Ikke bare fordi Telemark er Telemark, men også fordi vi har landets tøffeste aviskonkurranse. Jo, de har noe som ligner i Bergen, Tromsø, Trondheim og Fredrikstad, men styrkeforholdene er annerledes. Forleden dag kunne TA fortelle at TAs lesere var de mest fornøyde i hele Amedia-konsernet. Ove Mellingen & co. lager en svært solid avis. Tidvis irriterende god, må jeg innrømme.

Nettopp derfor er jeg også usedvanlig stolt og glad for Varden nå har nesten 7000 flere lesere enn TA. Varden har hatt større leservekst enn vår konkurrent de siste tre målingene. Noe som på fagspråket visstnok kalles å ta markedsandeler. Det er utvilsomt svært hyggelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tusen, tusen takk til alle dere 66.700 som leser Varden hver dag! På vegne av alle oss i Varden har jeg behov for å uttrykke takknemlighet. Så skal jeg love at vi skal stå på videre.

En bergenser sa forleden at «måten vi må jobbe videre på er å tenke minst mulig på de andre, og heller utvikle laget». Jeg tror Bodø/Glimt-trener Kjetil Knutsen har helt rett i dette, som han sa etter at laget hans vant 6–1 over Odd i forrige uke. Han var ikke helt fornøyd. Det var mye å jobbe med. Slik må det også være. Og siden vi er i gang med å sitere folk som har sagt smarte ting, kan vi avslutte med den relativt kjente redaktøren Kåre Valebrokk, som så presist påpekte at «vis meg en fornøyd redaktør, så skal jeg vise deg en dårlig avis».

Fornøyde blir vi aldri, men det er helt på sin plass å være stolt og glad innimellom. Som i dag.