LITE KLOKT: Selv om den ikke er i bruk som dette i dag, så virker det for meg som utrolig lite klokt å røre ved noe som så til de grader vil begrense framtidens muligheter, skriver Håvard Pavelsen. Foto: Bjørn Harry Schønhaug / Bjørn Harry Schønhaug

Jeg prøver å forstå fornuften i dette, men klarer ikke å finne noe som helst fornuftig som forsvarer å gjøre dette. For hvis vi skulle velge å si ja til utbygging i utflygningssonen, så vil dette ha konsekvenser for beredskap, sikkerhet og muligheter for senere å kunne ta i bruk flyplassen mer kommersielt.

Beredskap og sikkerhet bør stå høyt på lista over viktige vurderinger å ta med i denne vurderingen. For hvis vi begrenser mulighetene vi har i dag, får det også konsekvenser for ambulansefly og for militære fly. Sykehuset Telemark rapporterer ved alle store Nato-øvelser om kapasitet på senger, kapasitet på operasjoner samt hvor mange ledige intensivplasser som står klare.

I tillegg til er det kun tre steder i Sør-Norge som har forsvarets fuel-kvalitet. Rygge, Skien flyplass og Hamar flyplass. Dette er bestemt av finansdepartementet og betales også av dem. Og allerede her, med denne informasjonen, så burde dette ikke lenger være en diskusjon, mener nå jeg.

Hvorfor skal vi i det hele tatt behøve å kludre til på en eksisterende flyplass? Hvor alt ligger til rette for å ivareta muligheter for å kunne bli tatt i bruk som en kommersiell flyplass på et senere tidspunkt? Selv om den ikke er i bruk som dette i dag, så virker det for meg som utrolig lite klokt å røre ved noe som så til de grader vil begrense framtidens muligheter.

Det er omtrentlig 40 arbeidsplasser på Skien Lufthavn Geiteryggen i dag, men de vil begrenses betydelig hvis man begrenser flyplassens muligheter. Men vi har tydelige signaler fra eksisterende Droneselskap om utvidet drift og ansettelser forutsatt at det ikke kommer begrensninger på rullebanen. Videre er det selskaper som er i dialog om å etablere seg her med formål og drive med fraktflyging med drone på langdistanse flyging. De kommer ikke hvis vi begrenser rullebanen.   Det eksisterer i dag et elfly-selskap i Norge med hovedsete i Bergen og hangar på Torp hvor det jobbes for å utvikle denne typen fly for kortdistanse flyginger.

Poenget mitt -er at det skjer utrolig mye spennende framover blant annet med ringvirkninger fra et av verdens største selskap Google, betydelig med økning i arbeidsplasser på Herøya næringspark og framtiden i Fensfeltet sin utvinning av viktige metaller med mer.

Andre destinasjoner går motsatt veg – Det satses på Eggemoen i Hønefoss og på Gullknapp i Arendal. De har de siste årene jobbet med å forlenge rullebanen og tilrettelegge med kontrolltårn med mer. Hva har de forstått som vi ikke skjønner?   Det er mulig de ser at luftfarten i Norge ligger foran store endringer, det være seg både innen droneflygning og elfly med mer.

Så til sist: Finnes det virkelig ikke andre gode destinasjoner som Skien kommune kan tilrettelegge for næringsbygg annet enn at vi må bygge i risikosonen til flyplassen?   Jeg har stor forståelse for at man kan ha behov for nye næringsområder, men det bør være betydelig mer gjennomtenkt enn dette.

 La oss bevare mulighetene våre som allerede eksisterer til det beste for framtiden vår og heller takke for at flyplassen vår er så godt ivaretatt på dugnadsdrift.

Håvard Pavelsen

Bystyrerepresentant for Skien Høyre